Facebook Pixel

«Бізнесмен» з трьома судимостями: що не так із видобутком стратегічної сировини в Україні

Найбільше спеціальних дозволів на видобуток стратегічних корисних копалин в Україні контролює держава, але часом такий контроль є видимістю. Тим часом сталий розвиток мінерально-сировинного комплексу є надзвичайно важливим для країни. Очікується, що цей сектор відіграватиме вирішальну роль у її відновленні після закінчення війни. Як зробити його магнітом для інвестицій, а не корупції, говорили на круглому столі, організаторами якого виступили громадські організації «Мережа захисту національних інтересів ANTS» та «Центр протидії корупції» (ЦПК). The Page обрало найцікавіше зі сказаного.

Як в Україні отримують дозволи на видобуток корисних копалин

Перелік із 37 стратегічних корисних копалин існує в Україні з 2021 року, його склала РНБО. Українські надра містять 117 видів корисних копалин, із них 22 є пріоритетними для країн Євросоюзу.

Згідно з Конституцією України, власником надр є народ. Держава користується надрами сама або віддає їх за гроші в тимчасове користування бізнесу, який власним коштом розвідує або видобуває корисні копалини. Для цього Державна служба геології та надр (Держгеонадра) видає спеціальні дозволи.

ЦПК вивчив, кому належить 121 «стратегічний» спецдозвіл. Основну їхню частину контролює держава, але є підстави вважати, що у низці випадків такий контроль є просто видимістю, сказала аналітик ЦПК Аліна Стрижак. Вона навела приклад. Чотири титанові спецдозволи належать компанії «Житомирбуррозвідка» (ЖБР). Її на 90% контролює держава через НАК «Надра України», а ще 10% належать фірмі, ймовірно, із підставним власником. На момент проведення розслідування він перебував у СІЗО, мав три судимості та, за словами його дружини, ніколи не мав жодного бізнесу. У березні 2023 року СБУ під час обшуку однієї з компаній знайшла там печатку фірми зі структури ЖБР. Співробітників ЦПК співрозмовники з видобувного бізнесу попередили, що ЖБР можуть контролювати «силовики та кримінал», і порадили «краще не копати» щодо цієї компанії.

У ЦПК вважають, що останні десятиліття в Україні сформувався закритий клуб наближених до влади осіб, які отримують ексклюзивний доступ до українських надр. Така практика сприяє політичній корупції, порушенню екологічного законодавства, недоотриманню доходів місцевими громадами та держбюджетом.

У ході дискусії неодноразово говорилося, що без забезпечення повної прозорості у сфері видобутку корисних копалин не варто сподіватися на прихід туди серйозних інвесторів.

Які запаси стратегічної сировини має Україна

Центр ANTS проаналізував стан у сировинному секторі України та його перспективи у зв'язку з євроінтеграцією. У підготовленій аналітичній записці наголошується: в Україні є значні запаси промислових та будівельних матеріалів, феросплавів, кольорових металів, деяких рідкісноземельних елементів та інших матеріалів, які включені до чинного Списку критичної сировини Європейського Союзу.

Список критичної сировини ЄС

tablitsa.jpg

Примітки. Зеленим виділено матеріали, доступні на території України. Інформація про елементи, виділені жовтим кольором, перебуває під грифом «таємно», тому офіційних та підтверджених даних про них немає. Запасів натурального каучуку в Україні не виявлено, тому виділено червоним кольором.

Аналітики ANTS вважають, що стійке управління природними ресурсами слід розглядати на перетині з екологією та передбачати більш активне залучення місцевих громад. Реформування добувної промисловості потребує системного підходу та залучення бізнесу, уряду та суспільства.

Що потрібно зробити, щоб забезпечити прозорість у сфері видобутку корисних копалин

Щоб зробити український сировинний сектор прозорим, на думку аналітиків ANTS, необхідно використати такі інструменти:

  • впровадження методології оцінки корисних копалин та розподіл їх видобутку відповідно до затвердженої методології. Цим не повинні займатися одна людина чи невелика група;
  • розробка національної сировинної стратегії. Уряд повинен чітко визначити, яким чином розвиток сировинних галузей може привести до економічного зростання країни;
  • визначення національних стратегічних проєктів та проєктів, які можуть бути визнані стратегічними для ЄС;
  • відмова від використання існуючого механізму угод про розподіл продукції для розподілу ділянок для дослідження та видобутку стратегічної сировини. Продаж ліцензій через електронні аукціони – найпрозоріший спосіб отримання права на користування надрами;
  • повне оцифрування геологічних даних та спрощення доступу до них;
  • консолідація багатокомпонентного дозвільного режиму та надання дозволів на користування надрами у вигляді готового до запуску видобувного проєкту

та ін.

«Незважаючи на значні зміни, що відбуваються у сфері надрокористування в Україні, їй все ще не вистачає прозорості, передбачуваності та довгострокового бачення», – резюмували учасники круглого столу.

Подякувати 🎉