Завершився перший, ініційований президентом Володимиром Зеленським, великий інвестиційний форум «RE:Think. Invest in Ukraine». Провели його в Маріуполі – головному економічному центрі підконтрольного Україні Донбасу, всього лише за 30 км від лінії розмежування. Вибір місця був не випадковим – інвесторам хотіли показати, що війна не заважає вкладати гроші. Попри складну логістику та близькість до фронту, за складом учасників форум не поступався столичним подібним заходам. Розвеселити інвесторів намагався сам президент Володимир Зеленський. Втім, на думку кореспондентки , вдавалося йому це важко.
Та інші офіційні особи
Розпочався форум на півгодини пізніше, ніж планувалося. На 11:30 приїхав президент і вибачився за запізнення – він відкривав нову трасу Запоріжжя – Маріуполь та особисто перевіряв її якість, проїхавшись за кермом автомобіля Toyota.
– Я сьогодні вдруге за рік отримав задоволення, – заявив Зеленський, уточнивши, що вперше це було тоді, коли він керував електрокаром Tesla.

Після хвилини відвертості він повернувся до теми форуму і одразу почав закликати інвестувати в Україну.
– Ми – Apple, який починає свій шлях у гаражі... Наша країна тільки стає на ноги і починає рухатися вперед. Впевнений, що ми стоїмо на порозі економічного прориву, – заявив він.
Зеленський у своїй традиційній манері намагався жартувати з залом. Але, схоже, іноземні інвестори виявилися не надто піддатливими до гумору президента і реагували досить млявими оплесками.
Швидко закінчивши свою промову закликом «не проспати Україну» і починати вкладати гроші в її розвиток вже сьогодні, Зеленський в щільному супроводі охорони блискавично залишив зал – за графіком він вже мав відкривати в центрі міста новий IT-хаб.
Далі піднімати настрій присутнім взявся прем'єр-міністр Олексій Гончарук. І, схоже, це йому вдалося краще, ніж президенту.
Він вкотре заявив, що для бізнесу в Україні настала нова ера. Втім, схоже, що навіть в новій ері без допомоги згори підприємцям не обійтися: для більшої переконливості прем'єр зобов'язався надавати кожному інвесторові «індивідуальну підтримку».
– Ми в Кабінеті міністрів будемо сповідувати ринковий підхід в усьому. Чесна конкуренція, рівні правила для всіх – тепер це наша релігія, – оголосив він, чим зірвав гучні оплески.
Форум зібрав керівників глобальних міжнародних фінансових інститутів – Світового банку, IFC, Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР), а також іноземних дипломатів та інвесторів. Запросити інвесторів такого рівня не завжди вдавалося навіть у Києві.
Всі вони висловлювали готовність вкладати у відновлення Донбасу. Натомість від України очікують підтримки макростабільності, прогнозованої політики, боротьби з корупцією, судової реформи, зниження впливу олігархів та підвищення конкуренції.
Виставка досягнень
На форумі інвесторам і президенту презентували з сотню місцевих регіональних проєктів, які вже успішно працюють і шукають кошти для розширення своєї діяльності. Наприклад, компанію з Луганської області, яка виготовляє садові меблі зі штучного ротангу і яка своєю продукцією потіснила на ринку китайських виробників, а тепер збирається розширювати бізнес і виходити на зарубіжні ринки. Або компанію, яка виготовляє унікальну фармацевтичну упаковку для ліків, яку спеціально замовляють корпорації з США.
На одному з презентаційних стендів Зеленському запропонували спробувати крем-халву – український аналог популярної в Америці арахісової пасти.
– Нехай краще прем'єр спробує! – віджартувався президент, намагаючись відмовитися від частування.
– Ой, ні, спасибі! Я стежу за фігурою! – тут же парирував Гончарук.
Зрештою, обидва халву спробували і залишилися задоволеними.
Попри жваву атмосферу, все дуже нагадувало практику попередньої влади – коли пафосне підписання різних документів і угод підганяли під один захід.
Цього разу на форумі підписали аж 12 меморандумів, з яких лише деякі безпосередньо стосувалися ревіталізації Донбасу: проєкт водопостачання Маріуполя, проєкт з розвитку енергомереж півдня Донецької області, проєкт щодо перетворення Запоріжжя на розумне місто (Smart City).
Дорогі дороги
До форуму в регіоні завершили кілька великих інфраструктурних проєктів: побудували двосмугову 225-кілометрову автомагістраль і відремонтували 312 км залізниці.
– Для виробників сталі, портів та для української армії це, мабуть, найважливіша транспортна артерія, – заявив Зеленський. А глава «Укрзалізниці» Євген Кравцов зазначив, що це стане «ключем до подальшого успішного розвитку регіону».
До будівництва доріг долучаться іноземні донори. На форумі віцепрезидент ЄБРР Алан Пію оголосив про наданні 300 млн євро кредиту на розвиток регіональних доріг по всій Україні. Почати планують з Херсонської області.
Загалом вартість відновлення Донбасу – транспортної інфраструктури, промислових, житлових та адміністративних будівель – в Офісі президента оцінили в 372 млн євро.
Задля цього спільно зі Світовим банком Зеленський оголосив про запуск Фонду міжнародної партнерської підтримки для відновлення та реінтеграції Донбасу. Акцент у розвитку регіону іноземні партнери запропонували робити вже не на промисловості, а на технологіях та на агросекторі.
Скажімо, китайська державна агрокомпанія COFCO вирішила інвестувати $50 млн у реконструкцію та розширення Маріупольського морського порту. І за рахунок цього збільшити перевалку вантажів на 40% проти минулого року.
Водночас найбільша промислова компанія регіону – холдинг «Метінвест» Ріната Ахметова та Вадима Новинського – зобов'язався вкласти $400 млн у екомодернізацію. Гроші підуть на те, щоб знизити рівень забруднення повітря в Маріуполі, Запоріжжі та Кривому Розі.
А ось хто відчував себе комфортно на цьому форумі, так це харківський бізнесмен Олександр Ярославський.
– У мене за 30 років ніколи не було проблем. А все тому, що я ніколи не оцінював дії влади, – поділився він із журналістами в кулуарах своїм рецептом успіху.
І одразу ж пообіцяв відновити за свої гроші зруйнований боями Донецький аеропорт, виділивши на це зі своєї кишені $100 млн.
– Поки я їхав сюди, у мене якраз народилася ця думка. Я готовий хоч би й завтра розпочати, – заявив Ярославський. Щоправда, уточнив, що зробить це, якщо створять умови», і що для цього потрібні гарантії безпеки від уряду. Бізнесмен вважає, що зараз цілком реально можна інвестувати в регіон.
Зростаючий інтерес іноземного бізнесу до України підтверджує президент Американської торгової палати Андрій Гундер. За його словами, щотижня в країну приїжджають представники зарубіжних компаній, що цікавляться змінами.
– Тож це дуже правильний захід і в правильному місці. Своєю присутністю тут ми даємо сигнал зовнішнім інвесторам про те, що за 30 км від лінії фронту можна не боятися за свою безпеку та вкладати гроші в розвиток підприємств в регіоні, — пояснює він.
Втім, не всі поділяли такий оптимізм. Наприклад, керівник тютюнової компанії «Імперіал Тобакко» в Україні Растіслав Чернак нарікав на несприятливі умови роботи для його галузі в останні роки – засилля контрабандної продукції, «сірі» схеми на ринку. Він з обережністю сприйняв обіцянку прем'єра скасувати недавні податкові поправки, що стосуються дистрибуції сигарет.
– Хочеться вірити, але допоки закон не ветовано – все можливо, – констатував він.
А колишній депутат Держдуми РФ Ілля Пономарьов, чия компанія Trident Acquisitions спочатку виграла конкурс на видобуток газу на ділянці шельфу «Дельфін» у Чорному морі, але результати якого потім скасував Кабмін, говорив про те, що зміна правил під час гри не сприяє приходу серйозних інвесторів у країну.
– Ми намагаємося про що-небудь домовитися з урядом для того, щоб нам не довелося в суді оскаржити цей конкурс. Але поки що ніяких пропозицій ми не отримали. Хай там що, а новий конкурс ми будемо блокувати, якщо ми ні про що не домовимося, – розповів він .