Міністр оборони Умєров не хоче розмовляти з антикорупційною радою

«ГАР у Міністерстві оборони можна порівняти з людиною, завдання якої увійти до темної кімнати, де відбуваються якісь процеси, і запалити там світло». Так про Громадську антикорупційну раду сказали під час дискусії «Оборонка та громадський сектор: як збалансувати прозорість та підзвітність в оборонних закупівлях», організованої Незалежною антикорупційною комісією (НАКО). The Page розповідає про найважливіше з сказаного там.

Довідка. 2023 року, після скандалу з «яйцями по 17», було створено Громадську антикорупційну раду при Міноборони як незалежний дорадчий орган. До ради увійшли представники громадських організацій, журналісти та експерти. Вона мала забезпечити цивільний контроль діяльності міністерства – допомогти у протидії корупції, підвищити прозорість та ефективність закупівель, зокрема через взаємодію із закупівельними агентствами Міноборони: ДОТ (Державний оператор тилу) та АОЗ (Агентство оборонних закупівель). У січні 2025 року склад ГАР переобрали.

Процедури оборонних закупівель

Оборонні закупівлі (зброя, боєприпаси, продовольство, медикаменти, формений одяг тощо) – найскладніший масштабний та різноплановий вид діяльності. У подібних системах не можна все зарегулювати, працюватиме лише поєднання регуляції та ринкових механізмів. Про якість державного регулювання в Україні ми зараз не говоритимемо. Але часом учасники ринку входять у процес закупівель, орієнтуючись лише на власну вигоду, готові отримувати її навіть на шкоду головній меті того, що відбувається, – забезпечення Сил оборони всім необхідним.

«Яйця по 17», постачання бракованих мін – це приклади найгучніших скандалів з закупівлями у Міноборони. Багато в чому їх причини пов'язані із злодійкуватим та корупційним людським фактором, який у закупівлях за бюджетні гроші існує скрізь і завжди. Зменшити його вплив може наявність прозорої системи закупівель та незалежного контролю за ними. Одним із завдань ГАР є здійснення такого контролю в українських оборонних закупівлях. А систему таких закупівель формують ДОТ та АОЗ.

Як працює ГАР

Тетяна Ніколаєнко, заступник голови ГАР, зазначила, що Рада не служить ні бізнесменам, ні державі, «ми представляємо суспільство та Збройні сили». Завдяки ГАР до Міноборони прийшли торги на «Прозорро», хоча там цього дуже не хотіли, посилаючись на безпеку.

Тетяна Ніколаєнко

За її словами, бізнес часом прагне заробити на оборонних постачаннях за рахунок зниження якості – «це у нас не викликає розуміння».

Ніколаєнко пояснила, що тендерна пропозиція може відповідати положенням закону, але постачальники знаходять шпарини, щоб заробити більше. Завдяки «Прозорро» вартості контрактів впали, але постачальники прагнуть зберегти маржу за рахунок змови з начпродами військових частин (якщо йдеться про продовольство), знижуючи реальні обсяги поставок чи накачуючи м'ясо водою або замінюючи масло маргарином — «креативних» варіантів багато. «Спільно з ДОТ ми думаємо над тим, як штрафними санкціями можна збалансувати такі ситуації».

«З Резніковим, коли він був міністром оборони, ГАР зустрічалася приблизно раз на місяць. Спілкування часто було непростим, але міністр намагався прислухатися до нас. Зараз складніше. Востаннє з міністром Умєровим ми спілкувалися восени, коли виступили різко проти ідеї об'єднання ДОТ і АОЗ. Ми говорили, що до закінчення війни цього робити не можна, і жодні документи та партнери не вимагають від нас робити цього. Якщо ви хочете об'єднати агентства, то потрібно назвати дійсну причину. Після цього контактів з міністром не було», – розповіла Ніколаєнко.

Надія Бігун

«ГАР Міноборони – найбільш дієвий із подібних органів. Критика, навіть якщо вона не на 100% обґрунтована, змушує подивитися на явище об'ємно та прийняти ефективніше рішення. Вивчити процес глибше і тим самим знизити ризики», – вважає Олег Поліщук, в. о. начальника управління внутрішнього контролю АОЗ.

Яка роль наглядової ради у закупівельних агентствах

Наглядові ради в АОЗ та ДОТ – поки що мало зрозумілі органи, на відміну від бізнес-структур, де вони зосереджені на стратегічних планах та фінансах, визнала Надія Бігун, голова наглядової ради ДОТ.

Агентства – не підприємства, їх функція – закупівлі. Міноборони цю функцію виділило зі своєї структури та делегувало агентствам. Тому вони не можуть бути незалежними, але можуть бути суб'єктними, тобто мати такий обсяг повноважень, щоб працювати максимально ефективно. Роль наглядової ради – формувати суб'єктність агентства.

Олег Поліщук

«Забезпечення найкращих умов для реалізації функції та розвитку екосистеми підприємств навколо агенції. Бути медіатором між Міністерством оборони та суспільством», – пояснила Бігун.

Нагадаємо, що міністр оборони Умєров своїм рішенням зруйнував попередню наглядову раду АОЗ, яка не підтримала його в бажанні звільнити голову агентства.

Формування довіри до діяльності закупівельних агентств

Наразі 99% закупівель ДОТ проходять на «Прозорро». Це допомагає агенції формувати довіру до себе з боку суспільства, вважає Бігун.

В АОЗ зі зрозумілих причин 95% закупівель – закриті. Закритість породжує сумніви. «ГАР – це інститут, робота якого може сприяти формуванню довіри до нас», – сказав Поліщук.

Читати на The Page