Сьогодні, 19 травня, Кабінет міністрів опублікував постанову № 594 від 17 травня, яка зупинила регулювання цін на паливо в роздрібних мережах. Раніше перший віцепрем'єр – міністр економіки Юлія Свириденко говорила, що уряд вирішив на два місяці відмовитися від державного регулювання цін на пальне. Водночас вона очікує, що вартість дизпалива (ДП) на АЗС не перевищуватиме 58 грн/л, а бензину – 52 грн/л.
Причини нинішньої паливної кризи
Останні кілька тижнів у всіх регіонах України на АЗС спостерігається гострий дефіцит палива. Головна причина нинішньої паливної кризи – війна. Зруйновано найбільший Кременчуцький нафтопереробний завод та інші переробні потужності внутрішнього ринку, які забезпечували до війни 18% споживання.
Ще 82% нафтопродуктів Україна імпортувала чотирма видами транспорту: автомобільним, залізничним, морським і трубопровідним. Зараз ці канали постачання або практично зупинено, або вони працюють зовсім інакше. До того ж основний імпорт палива йшов із РФ і Білорусі чи транзитом через Білорусь. З початком війни ці напрями повністю закрито.
Найважливіші причини дефіциту палива в Україні:
- втрата практично всіх колишніх каналів постачання палива на ринок;
- знищення великої кількості нафтобаз, втрата складських запасів;
- зростання споживання з боку сил оборони, ДСНС, медиків тощо;
- скорочення персоналу в операторів ринку, особливо гостра нестача водіїв бензовозів.
У соцмережах також часом висловлюють припущення, що до дефіциту доклали руку самі оператори ринку, які захотіли скасування держрегулювання цін і більшого заробітку. Мабуть, не без цього. Але вплив об'єктивних чинників, які ми назвали вище, набагато сильніший.
Що робить уряд для скорочення дефіциту пального
Мінекономіки 13 травня повідомило, що 350 тис. тонн палива з «абсолютно нових логістичних маршрутів» отримає Україна в травні. Для цього в березні – квітні було вжито заходів, що дали змогу збільшити добовий обсяг ввезення палива з ЄС із 4 тис. тонн до 12 тис. тонн на добу.
- скасовано дозволи на в'їзд автоцистерн для доправлення палива в Україну;
- забезпечено можливість приймати паливо в портах Дунаю;
- внесено зміни до механізму цінового регулювання вартості пального;
- забезпечено позачергове оформлення палива на кордонах із боку митниці та прикордонної служби.
«Залізницею почали завозити вп'ятеро більше пального. У березні завезли 35 тис. тонн, у травні очікуємо 180 тис. тонн. Автомобільне завезення зросло в 15 разів – з 5 тис. до 85 тис. тонн. Річковий транспорт тепер перевозить уп'ятеро більше, як порівняти з березнем – із 4 до 22 тис. тонн», – зазначила Свириденко.
Також є домовленість про початок реверсу пального трубопроводом з Угорщини. Україна отримала підтвердження на імпорт 35 тис. тонн на місяць із потенційним збільшенням до 50 тис. тонн.
Щоб зникли черги та дефіцит, запасів пального на АЗС має бути щонайменше на 15 днів, вважають у Мінекономіки.
За прогнозом міністерства, у травні очікується споживання 300 тис. тонн ДП і 120 тис. тонн бензину. Такий обсяг імпорту вже законтрактовано українськими мережами.
Як оцінюють ситуацію на паливному ринку його оператори
Найбільші гравці ринку та експерти неоднозначно оцінюють ефект від скасування держрегулювання на процеси появи пального на АЗС. Низка з них вважають, що головна причина порожнечі на АЗС – брак палива. А на нього скасування держрегулювання цін вплинути не може.
Підтвердженням цього є дискусія, що відбулася 16 травня на засіданні Комітету ВР із питань енергетики та житлово-комунальних послуг.
Так, віцепрезидент ОККО Юрій Кучабський зазначив, що «державне регулювання цін жодним чином не стримує постачання в Україну. Формула визначення граничної ціни не заважає імпортувати нафтопродукти».
Головна проблема, за його словами, не в ціні, а в логістичних складнощах доправлення пального в Україну. «Дефіцит буде, доки не будуть напрацьовані додаткові маршрути постачань, не будуть збудовані нафтобази біля кордону з ЄС», – погоджується директор зі стратегічного розвитку мережі «БРСМ-Нафта» Олександр Мельничук.
«У нас є домовленості, що на 30% буде збільшено обсяг постачання з Румунії та в 3–4 рази – з Польщі», – сказав Кучабський. Додаткові обсяги йдуть через Словаччину та Угорщину. «Якщо постачання в цих напрямках спрацює добре, то ми розрулимо ситуацію до кінця травня», – запевнив він.
Скасування держрегулювання може призвести до зростання цін, а дефіцит залишиться, вважає Неля Привалова, голова «Нафтогазової асоціації України». «З постачанням стане трохи легше, але якби це було зроблено на початку квітня, то ми мали б кращу ситуацію».
Комерційний директор WOG Михайло Романів говорив, що скасування регулювання цін дасть змогу його мережі наростити імпорт. Мережі АЗС часто купували нафтопродукти у Європі за спотовими контрактами, ціни за якими були вищими за граничну вартість в Україні. Через це не імпортували весь доступний на зовнішньому ринку паливний ресурс.
Скасування держрегулювання може погасити ажіотажний попит завдяки найвищим цінам, вважає Кучабський. Мережа ОККО, за його словами, зараз продає більше пального, ніж до війни. «У нас хочуть заправитися вдвічі більше клієнтів, ми просто не встигаємо наповнювати АЗС».
Якими будуть ціни на пальне
Учасники ринку сумніваються, що ціни на АЗС не перевищать рівні, які очікує Мінекономіки.
На нараді в комітеті ВР керівник однієї з мереж говорив: «Спробуйте купити зараз у Європі 95-й бензин дешевше за 40 грн. Там також уже дефіцит. Посередники виставляють надбавку $150 – 250 на тонні. А паливо ще треба довезти».
Видання ZN.ua повідомило, що мережі АЗС почали укладати перші угоди щодо постачання палива без регулювання, і опублікувало одну з пропозицій дистриб'ютора про постачання палива дрібним оптом. З неї випливає, що навіть ціни дрібного опту перевищують рекомендовані урядом орієнтири роздрібних цін. З огляду на націнки АЗС ціни будуть 60 – 72 грн для ДП та 55 – 65 грн для бензину А-95.
Коли зникне дефіцит палива на АЗС
Дефіцит нафтопродуктів зберігатиметься до кінця 2022 року через обмежені логістичні можливості з їхнім доправленням в Україну, вважає Олександр Мельничук, слова якого наведено в пресрелізі компанії «БРСМ-Нафта» від 18 травня.
«Палива бракуватиме. Забезпеченість ним буде на рівні 40% від довоєнних показників. Тому що повністю забезпечити Україну необхідними обсягами палива фізично неможливо», – заявив Мельничук.
Він висловив сумнів, що відмова від державного регулювання цін призведе до зниження дефіциту нафтопродуктів. «Цінове регулювання жодним чином не впливає на кількість палива всередині України».
Станом на 18 травня «БРСМ-Нафта» отримала потрібні дозволи на виїзд за кордон для всіх 70 бензовозів з автопарку компанії. «Така сама ситуація й у наших колег з інших мереж. Зараз ми можемо завозити 20% того обсягу, який наша мережа продавала раніше. Рух пішов, і паливо почало доїжджати й до центральної України. Раніше воно доходило максимум до Рівного. Бензовози з Польщі та Угорщини розвантажувалися у Львівській і Закарпатській областях», – пояснив Мельничук.
«БРСМ-Нафта» завозить паливо також до Харкова та Чернігова, де «воно є критично важливим для ЗСУ».
«Ми зараз постачаємо в Київ дизельне паливо, сподіваємося протягом тижня налагодити постачання 95-го та 92-го бензину. Намагаємося налагодити постачання до Миколаєва. Сподіваємося за два тижні почати постачання в Дніпро», – сказав Мельничук.
Це допоможе частково зняти напругу, але проблему не зніме.
18 травня стало відомо, що Польща надасть Україні 25 тис. тонн бензину зі своїх запасів. Про це розповіла Юлія Свириденко, яка зустрілася в ц Києві з польським міністром клімату та довкілля Ганною Москвою. Постачання розпочнеться з наступного тижня.
***
Директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн зазначив: «Україна – перша країна Європи, яка втратила російські енергоносії. Ми на своєму досвіді зараз переконуємося, як складно це зробити і як складно ухвалити рішення про ембарго іншим, оскільки в жодної країни Європи немає досвіду 100% переорієнтації на нові джерела постачання».