Препарати Ozempic та Wegovy принесли датській фармацевтичній компанії Novo Nordisk ринковий успіх. Ліки, які допомагають людям скинути вагу, були відзначені на «Оскарі», рекламувалися Ілоном Маском, фігурували у незліченних відеороликах на TikTok, їм навіть присвятили пісню. А недавно нове дослідження показало, що Wegovy також знижує ризик серцевих захворювань на 20%, пише Bloomberg.
Капіталізація Novo Nordisk досягла 423 млрд доларів (це більше ніж ВВП Данії), вона стала найдорожчою компанією в Європі після французького гіганта предметів розкоші LVMH.
Головний виконавчий директор Novo 56-річний Ларс Фрургаард Йоргенсен визнає, що компанія прорахувалася в оцінці божевілля, яке викличуть її ліки від ожиріння: «Спочатку ми думали, може це просто відкладений попит… Не мати можливості виробляти, коли у вас є товари, які мають попит, – не найкращий бізнес-вибір».
Збої в постачаннях Novo, зокрема проблеми з підрядником, не дозволили компанії повною мірою скористатися своєю перевагою першопрохідника до того, як Mounjaro, препарат конкурента Eli Lilly, вийде на ринок. Успіх Ozempic та Wegovy також породив щось на кшталт золотої лихоманки у фармацевтичній промисловості: близько 40 компаній, включаючи важкоатлетів Pfizer та Amgen, розробляють продукти, які посилюватимуть конкуренцію.
Чинники економічного успіху Novo Nordisk
Новий успіх прийшов до Novo, якраз у той час, коли вона в'янула під тиском падіння цін на інсулін (сьогодні Novo виробляє половину всього інсуліну у світі). Колись, вона змирилася з тим, що її помилково вважають за відому швейцарську фармацевтичну компанію Novartis, Novo тепер увійшла до вищої ліги галузі. Аналітики прогнозують, що цього року її продажі досягнуть 33,4 млрд доларів, що вдвічі більше, ніж у 2018 році, коли було запущено Ozempic. За оцінками, Wegovy та Ozempic принесуть не менше 4 та 12 млрд доларів відповідно. Очікується, що річний приріст Novo, що виражається двоцифрами, збережеться до 2026 року.
Це зростання вивіло Novo на перше місце в історії успіху Данії поряд із судноплавним гігантом Moller-Maersk, виробником іграшок Lego та пивоваром Carlsberg. Поширена в Данії корпоративна структура з фондом як якірним акціонером, яка дозволяє компаніям зростати, не побоюючись поглинань, допомогла країні з населенням близько 6 млн людей породити таких глобальних гігантів.
Novo Nordisk Foundation є контролюючим акціонером компанії. Цей фонд є одним із найбільших у світі, його активи становлять 108 млрд євро. Йому належить близько 28% капіталу Novo та 77% прав голосу. Спроби у 1990-х та на початку 2000-х проведення злиття Novo з конкурентами, у тому числі з перенесенням штаб-квартири до Швейцарії, були заблоковані фондом. Курт Якобсен, професор Копенгагенської школи бізнесу, вивчив низку данських компаній з такою структурою і каже, що для багатьох «якби вони не контролювалися фондами, їх технології, знання та ноу-хау залучили б іноземних покупців».
У Novo ця безпека сприяла розвитку культури «повільного руху», яка забарвлює все, від стратегічних рішень до робочих звичок: багато співробітників йдуть рано, щоб забрати дітей зі школи, і більшість працівників беруть відпустку у липні. Стабільність цінується дуже високо: з 1990 року в Novo було лише три генеральні директори. Багато керівників, зокрема Йоргенсен, всю свою кар'єру будують у компанії. Співробітники називають один одного «blå» — датське слово, що означає «синій», — на знак поваги до синього логотипу Novo. «Вони їдуть на «Тур де Франс», тоді як багато інших беруть участь у спринті», — сказав Шеймус Фернандес, старший аналітик в Guggenheim Securities.
Як з'явилися препарати для боротьби з ожирінням
Борцем із ожирінням Novo стала майже випадково. Історія GLP-1, основи нового класу препаратів для схуднення, починається у 1970-х роках, коли вчені намагалися знайти лікування виразкової хвороби дванадцятипалої кишки. До кінця 1980-х вони дізналися, що гормон кишечника GLP-1 допомагає регулювати рівень цукру в крові, стимулюючи вироблення інсуліну.
«GLP-1 не знайшов відгуку ні в кого, крім кількох диваків в організації», — каже Мадс Крогсгаард Томсен, генеральний директор Novo Foundation, який колись був керівником досліджень компанії. Але основна частина вчених Novo вважали за краще продовжити дослідження.
Ожиріння «насправді не вважалося хворобою», – каже Джейкоб Стен Петерсен, голова відділу досліджень та розробок Novo, додаючи, що людям із надмірною вагою казали: «Вам просто потрібно закрити рота і більше займатися спортом».
Однак втрата ваги від GLP-1 у клінічних випробуваннях була настільки значною, що Novo вирішила протестувати його як ліки. Саме тоді і погляди суспільства на ожиріння змінювалися. У 2013 році Американська медична асоціація оголосила ожиріння хворобою. Через рік перший препарат Novo для лікування ожиріння, Saxenda, отримав схвалення. Він міг допомогти людям скинути близько 5% маси тіла, але не мав великого комерційного успіху.
У 2017 році Novo отримала дозвіл на випуск препарату Ozempic для лікування діабету із застосуванням GLP-1. Визнаючи його потенціал для зниження ваги, Novo розробила високодозований Ozempic спеціально для лікування ожиріння, назвавши його Wegovy. Пацієнти втратили близько 15% своєї ваги у тестах.
Управління з санітарного нагляду за якістю харчових продуктів та медикаментів США (FDA) схвалило Wegovy у червні 2021 року. Wegovy був схвалений в Європі в минулому році, але через брак поставок він довгий час був доступний тільки в Данії та Норвегії. Впровадження в Німеччині, найбільшому та найбільш прибутковому фармацевтичному ринку континенту, почалося наприкінці липня. У квітні компанія запустила другу виробничу лінію та планує побудувати третю.
Маркетингові проблеми Novo Nordisk
Дослідження, опубліковане у лютому журналі Obesity, привернула увагу до непомірної ціни препаратів. У ньому йдеться, що Wegovy можна продавати всього за 40 доларів у розрахунку на місяць, виходячи з вартості його інгредієнтів. Novo захищає свої ціни в США (17 600 доларів на рік), говорячи, що вони відображають такі фактори, як ефективність, медична цінність для пацієнтів та системи відшкодування витрат у різних країнах.
Викликає суперечки та практика Novo щодо встановлення різних регіональних цін. Наприклад, зараз щомісячна вартість Ozempic у США становить понад 900 доларів, у Великій Британії – 94 долари та 81 долар – у Німеччині.