Facebook Pixel

Ефективність ліків: фармацевтична Novo Nordisk стала другою за вартістю компанією Європи

Препарати Ozempic та Wegovy принесли датській фармацевтичній компанії Novo Nordisk ринковий успіх. Ліки, які допомагають людям скинути вагу, були відзначені на «Оскарі», рекламувалися Ілоном Маском, фігурували у незліченних відеороликах на TikTok, їм навіть присвятили пісню. А недавно нове дослідження показало, що Wegovy також знижує ризик серцевих захворювань на 20%, пише Bloomberg.

Капіталізація Novo Nordisk досягла 423 млрд доларів (це більше ніж ВВП Данії), вона стала найдорожчою компанією в Європі після французького гіганта предметів розкоші LVMH.

Головний виконавчий директор Novo 56-річний Ларс Фрургаард Йоргенсен визнає, що компанія прорахувалася в оцінці божевілля, яке викличуть її ліки від ожиріння: «Спочатку ми думали, може це просто відкладений попит… Не мати можливості виробляти, коли у вас є товари, які мають попит, – не найкращий бізнес-вибір».

Збої в постачаннях Novo, зокрема проблеми з підрядником, не дозволили компанії повною мірою скористатися своєю перевагою першопрохідника до того, як Mounjaro, препарат конкурента Eli Lilly, вийде на ринок. Успіх Ozempic та Wegovy також породив щось на кшталт золотої лихоманки у фармацевтичній промисловості: близько 40 компаній, включаючи важкоатлетів Pfizer та Amgen, розробляють продукти, які посилюватимуть конкуренцію.

Чинники економічного успіху Novo Nordisk

Новий успіх прийшов до Novo, якраз у той час, коли вона в'янула під тиском падіння цін на інсулін (сьогодні Novo виробляє половину всього інсуліну у світі). Колись, вона змирилася з тим, що її помилково вважають за відому швейцарську фармацевтичну компанію Novartis, Novo тепер увійшла до вищої ліги галузі. Аналітики прогнозують, що цього року її продажі досягнуть 33,4 млрд доларів, що вдвічі більше, ніж у 2018 році, коли було запущено Ozempic. За оцінками, Wegovy та Ozempic принесуть не менше 4 та 12 млрд доларів відповідно. Очікується, що річний приріст Novo, що виражається двоцифрами, збережеться до 2026 року.

Генеральний директор Novo Ларс Фрургаард Йоргенсен. Фото: Карстен Снейбьерг/Bloomberg

Генеральний директор Novo Ларс Фрургаард Йоргенсен. Фото: Карстен Снейбьерг/Bloomberg

Це зростання вивіло Novo на перше місце в історії успіху Данії поряд із судноплавним гігантом Moller-Maersk, виробником іграшок Lego та пивоваром Carlsberg. Поширена в Данії корпоративна структура з фондом як якірним акціонером, яка дозволяє компаніям зростати, не побоюючись поглинань, допомогла країні з населенням близько 6 млн людей породити таких глобальних гігантів.

Novo Nordisk Foundation є контролюючим акціонером компанії. Цей фонд є одним із найбільших у світі, його активи становлять 108 млрд євро. Йому належить близько 28% капіталу Novo та 77% прав голосу. Спроби у 1990-х та на початку 2000-х проведення злиття Novo з конкурентами, у тому числі з перенесенням штаб-квартири до Швейцарії, були заблоковані фондом. Курт Якобсен, професор Копенгагенської школи бізнесу, вивчив низку данських компаній з такою структурою і каже, що для багатьох «якби вони не контролювалися фондами, їх технології, знання та ноу-хау залучили б іноземних покупців».

У Novo ця безпека сприяла розвитку культури «повільного руху», яка забарвлює все, від стратегічних рішень до робочих звичок: багато співробітників йдуть рано, щоб забрати дітей зі школи, і більшість працівників беруть відпустку у липні. Стабільність цінується дуже високо: з 1990 року в Novo було лише три генеральні директори. Багато керівників, зокрема Йоргенсен, всю свою кар'єру будують у компанії. Співробітники називають один одного «blå» — датське слово, що означає «синій», — на знак поваги до синього логотипу Novo. «Вони їдуть на «Тур де Франс», тоді як багато інших беруть участь у спринті», — сказав Шеймус Фернандес, старший аналітик в Guggenheim Securities.

Динаміка курсу акцій Novo Nordisk та її європейських конкурентів

Динаміка курсу акцій Novo Nordisk та її європейських конкурентів

Як з'явилися препарати для боротьби з ожирінням

Борцем із ожирінням Novo стала майже випадково. Історія GLP-1, основи нового класу препаратів для схуднення, починається у 1970-х роках, коли вчені намагалися знайти лікування виразкової хвороби дванадцятипалої кишки. До кінця 1980-х вони дізналися, що гормон кишечника GLP-1 допомагає регулювати рівень цукру в крові, стимулюючи вироблення інсуліну.

«GLP-1 не знайшов відгуку ні в кого, крім кількох диваків в організації», — каже Мадс Крогсгаард Томсен, генеральний директор Novo Foundation, який колись був керівником досліджень компанії. Але основна частина вчених Novo вважали за краще продовжити дослідження.

Ожиріння «насправді не вважалося хворобою», – каже Джейкоб Стен Петерсен, голова відділу досліджень та розробок Novo, додаючи, що людям із надмірною вагою казали: «Вам просто потрібно закрити рота і більше займатися спортом».

Однак втрата ваги від GLP-1 у клінічних випробуваннях була настільки значною, що Novo вирішила протестувати його як ліки. Саме тоді і погляди суспільства на ожиріння змінювалися. У 2013 році Американська медична асоціація оголосила ожиріння хворобою. Через рік перший препарат Novo для лікування ожиріння, Saxenda, отримав схвалення. Він міг допомогти людям скинути близько 5% маси тіла, але не мав великого комерційного успіху.

У 2017 році Novo отримала дозвіл на випуск препарату Ozempic для лікування діабету із застосуванням GLP-1. Визнаючи його потенціал для зниження ваги, Novo розробила високодозований Ozempic спеціально для лікування ожиріння, назвавши його Wegovy. Пацієнти втратили близько 15% своєї ваги у тестах.

Управління з санітарного нагляду за якістю харчових продуктів та медикаментів США (FDA) схвалило Wegovy у червні 2021 року. Wegovy був схвалений в Європі в минулому році, але через брак поставок він довгий час був доступний тільки в Данії та Норвегії. Впровадження в Німеччині, найбільшому та найбільш прибутковому фармацевтичному ринку континенту, почалося наприкінці липня. У квітні компанія запустила другу виробничу лінію та планує побудувати третю.

Novo розширює свої виробничі потужності

Novo розширює свої виробничі потужності

Маркетингові проблеми Novo Nordisk

Дослідження, опубліковане у лютому журналі Obesity, привернула увагу до непомірної ціни препаратів. У ньому йдеться, що Wegovy можна продавати всього за 40 доларів у розрахунку на місяць, виходячи з вартості його інгредієнтів. Novo захищає свої ціни в США (17 600 доларів на рік), говорячи, що вони відображають такі фактори, як ефективність, медична цінність для пацієнтів та системи відшкодування витрат у різних країнах.

Викликає суперечки та практика Novo щодо встановлення різних регіональних цін. Наприклад, зараз щомісячна вартість Ozempic у США становить понад 900 доларів, у Великій Британії – 94 долари та 81 долар – у Німеччині.

Упаковки Wegovy рухаються конвеєром на заводі Novo

Упаковки Wegovy рухаються конвеєром на заводі Novo

Подякувати 🎉