Facebook Pixel

Що зробили фармацевтичні компанії для адаптації до умов воєнного часу (ОНОВЛЕНО)

(Додано інформацію про ГК «Лекхім»)

Вітчизняні фармацевтичні компанії в першому кварталі 2022 року зуміли налагодити логістику та відкоригували номенклатуру з огляду на обставини воєнного часу. Про це вони розповіли агенції «Інтерфакс-Україна».

«Дарниця»

Голова ради директорів Darnitsa Group Дмитро Шимків розповів, що на початку війни через проблеми з логістикою, щоб забезпечити безперебійні постачання ліків, «Дарниця» відкрила вакансії водіїв вантажівок і шукала транспорт, який відповідає технічним вимогам для перевезення лікарських засобів.

«Сьогодні логістику налагоджено. До того ж відновилася робота поштових операторів і логістичних компаній», — сказав він.

У першому кварталі значно зросла частка госпітальних закупівель. У березні в «Дарниці» вона становила приблизно 40% портфеля, тоді як зазвичай з огляду на міжнародні закупівлі становила 7,5 – 8%.

«Дарниця», постачаючи продукцію до 15 країн, працює над новими експортними маршрутами й «не має наміру відмовлятися від цього стратегічного напряму діяльності». З початку 2015 року компанія не постачає до РФ жодних ліків, «на відміну від інших українських виробників».

«Ще тоді ми знищили всі види пакування, які давали змогу прямо чи через треті країни постачати ліки до РФ. Це була принципова позиція. А тепер, під час війни, ми додатково вирішили скасувати всі безстрокові реєстраційні свідоцтва у РФ і Білорусі. Ми не бачимо там бізнесу в майбутньому, навіть після війни», – сказав Шимків.

Коментуючи зміну собівартості виробництва, він зазначив, що від початку воєнних дій виробничі витрати залишилися на довоєнному рівні, а доходи впали.

«Попри зростання цін на сировину, матеріали, паливо та логістику «Дарниця» намагається втримати відпускні ціни на довоєнному рівні», — додав Шимків.

Компанія підготувала певний запас сировини в січні – лютому, що дало їй змогу не зупиняти виробництво. Процес постачання сировини поступово відновлюється.

«Артеріум»

У корпорації повідомили, що «Артеріум», як і більшість компаній, розташованих у Києві та на сході України, зіткнулася «з найбільшими логістичними викликами за весь час існування фармацевтичної індустрії».

Основні склади компанії були в зоні бойових дій у Бучанському районі. Багато з них було знищено разом із продукцією, тому важливо було зберегти та організувати евакуацію складів на захід України й одночасно відвантажувати продукцію. «В умовах, коли співробітники здебільшого евакуювалися, транспортне сполучення перервано, а ризик для життя високий, це було завдання, яке потребувало самовідданих і нестандартних зусиль від кожного».

У компанії наголосили на відсутності доступного автотранспорту на ринку. Попри те що ціни на перевезення зросли в чотири — п'ять разів, пропозиція транспорту скоротилася в кілька разів. Багато транспортних компаній зупинили роботу й перемістили свій транспорт на захід України.

В «Артеріумі» зазначили, що фармкомпанії були змушені перебудувати логістичні ланцюги та брати на себе більше функцій, зокрема ті, які до цього часу виконували дистриб'ютори. «Ми організували два додаткові логістичні центри у Львові та Тернополі та збільшили кількість точок доправлення нашої продукції».

Через те, що морське та авіасполучення в Україні зараз не працює, потрібно було переорієнтуватися на доставку імпортної сировини лише автомобільним транспортом. Контейнери, які вже пливли до Одеси, було перенаправлено до інших портів Європи і звідти автотранспортом направлено до України. Це збільшило вартість і час транспортування в кілька разів.

У корпорації зазначають, що «сьогодні рано говорити про тотальний дефіцит сировини, оскільки виробники здебільшого мають запаси на кілька місяців роботи. Українські компанії потроху відновлюють роботу, а закордонні партнери готові постачати сировину».

Значним негативним чинником названо те, що більшість міжнародних страхових компаній не готові страхувати контракти постачання в Україну, тому вітчизняні виробники змушені перейти на умови попередньої оплати за сировину, що ускладнює ситуацію з обіговими коштами.

За оцінками «Артеріуму», через війну собівартість зросла внслідок збільшення логістичних витрат і вартості окремих матеріалів. «Наразі ми можемо говорити про зростання собівартості до 20%».

«Юрія-Фарм»

Генеральний директор фармгрупи «Юрія-Фарм» Дмитро Деркач зазначив, що одним із напрямків їхньої діяльності, крім виробництва фармпродукції, є її дистрибуція. У кожному регіоні України розташовано склади готової продукції загальною площею 33 тис. кв. м, «які хоча й мали запаси продукції, проте потребували її регулярного поповнення».

«Проблеми з логістикою – це перше, із чим ми зіткнулися в перші дні війни. Гостро постало питання забезпечення паливом, переміщення великогабаритного транспорту через блокпости, відсутність можливості в наших водіїв фізично дістатися до автомобілів у деяких регіонах. Проте нам вдалося зберегти безперервність ланцюгів постачання», — сказав він.

З першого дня всі склади готової продукції компанії відвантажувати продукцію та розвозити її малолітражними автомобілями до лікарень, зокрема в Харкові та Миколаєві. Багато клієнтів організували самовивіз продукції.

Компанія постійно контролює наявність достатніх запасів сировини за умови швидкої зміни попиту. «З перших днів ми розв'язували питання зміни маршрутів доправлення сировини та матеріалів з-за кордону. Перенаправляли вантаж до сусідніх європейських країн і вже звідти доправляли на виробництво, проте зміна маршрутів впливала на вартість доставки», — сказав Деркач.

У березні компанія обмежила постачання за експортними контрактами через пріоритет забезпечення внутрішньої потреби в ліках, а також через порушення ланцюгів постачань, проте зараз вона шукає варіанти експортної логістики.

«Для низки країн ми вже напрацювали нові маршрути та процеси з відвантаження продукції, а для низки — питання ще розв'язується. Основні складнощі — відсутність авіа- та морських відвантажень з України та пов'язана із цим необхідність доправлення продукції в аеропорти та морські порти Європи, що призводить до значного подорожчання та збільшення строків доставки», – зазначив Деркач.

За оцінкою компанії, виробнича собівартість у березні не змінилася, проте «вона зростатиме надалі».

«Фармак»

Виконавчий директор компанії «Фармак» Володимир Костюк також зазначив, що одним із найбільших викликів воєнного часу залишається складна логістика через закриття портів і аеропортів України.

Особливо складним було питання пакування. Сьогодні вже організовано логістику критичної сировини та матеріалів із Європи та від українських постачальників. Готова продукція компанії постачаться до регіонів: Полтави, Запоріжжя, Дніпра, Одеси, Західної України, Києва, Житомира, Вінниці. «Працюємо над можливими варіантами доправлення ліків власним автопарком до Харкова, Чернігова, Сум, Миколаєва, Маріуполя, Херсона. Ці області отримують лікарські засоби через військові адміністрації інших регіонів», – сказав Костюк.

У районах, які постраждали від активних бойових дій, попит на лікарські засоби значно впав, проте «часткова компенсація сталася завдяки західній частині України».

«Але й там люди намагаються заощаджувати. Препарати сучасного спокійного життя відійшли на другий план. З-поміж них вітаміни, дієтичні добавки, протизаплідні лікарські препарати, засоби профілактики. Через активні бойові дії, еміграцію, закриття бізнесів фармацевтичний ринок відкинуто на п'ять — десять років», – зазначив Костюк.

«Фармак» також займається логістикою гуманітарного постачання ліків від закордонних партнерів. Частину з них на загальну суму 1,4 млн євро вже розвантажено в Україні.

«Лекхім»

«Для повного забезпечення доступу населення до життєво важливих препаратів Група фармацевтичних компаній «Лекхім» відновлює своє виробництво та логістику постачання препаратів до аптечних мереж України», – повідомили The Page у пресслужбі компанії.

Номенклатура продукції Групи містить лікарські препарати всіх основних терапевтичних груп. З перших днів війни «Лекхім» веде активну роботу з надання гуманітарної допомоги багатьом медичним установам та іншим організаціям, які її зараз гостро потребують.

Один із заводів групи розташований у Харкові, одній із найгарячіших точок України, що безпосередньо впливає на діяльність компанії.

Крім того, підприємства стикаються з низкою складнощів, зокрема, пов'язаними з логістикою. «Фахівці Групи компаній «Лекхім» докладають усіх зусиль для забезпечення безперебійного постачання як готових лікарських препаратів, так і сировини для виробництва», — заявили в компанії.

Подякувати 🎉