На ринку зброї існує жорстке правило: виробник має право контролювати його продаж та перепродаж. З цієї причини Україна довго не могла отримати не лише вироблені в США винищувачі F-16 від європейських країн, а й снаряди для німецьких «Гепардів», оскільки на них встановлені швейцарські гармати.
Наразі виникають закономірні побоювання, що виробник може за бажання «відключити» вже поставлену зброю. На щастя, це далеко не завжди можливе. Військовий аналітик Бенджамін Кук розповів про це на прикладі винищувачів F-16 та F-35.
Можливості США впливати на експлуатацію винищувачів F-16, що знаходяться за кордоном
F-16 – це американська розробка, літаки збирають з деталей, вироблених у Сполучених Штатах, і США залишають за собою право забороняти їх експорт, реекспорт тощо. Тому якщо Америка скаже: «Ніяких запасних частин для українських F-16», то наші літаки буде досить складно експлуатувати, але літати і атакувати противника вони певний час зможуть.
Але є системи озброєння, на які США можуть сильно впливати та навіть дистанційно їх відключати. Наприклад, винищувач F-35 (якого, на щастя, Україна не має).
Як США можуть «відключати» винищувачі F-35
Виробник – компанія Lockheed-Martin – повністю контролює все програмне забезпечення для F-35 (це одна з причин, чому цей літак такий дорогий: постійне обслуговування та оновлення програмного забезпечення, яке настільки складне, що уряд США вважає його самостійною системою зброї).
Отримавши наказ влади США, Lockheed-Martin може буквально «вимкнути» як весь флот F-35, який експортується, наприклад, у країни ЄС, так і окремі літаки.
Звичайно, власники можуть вимкнути свої F-35 від централізованої системи програмного забезпечення. Літак залишиться працездатним, але з набагато меншими можливостями.
Lockheed-Martin F-35
Щодо цього F-16 – і особливо такі старі моделі, які поставили Україні, – рятує те, що вони не настільки просунуті та не підключені до будь-яких централізовано керованих програмних систем, як F-35.
Коли країна купує винищувач F-35, підписується на екосистему. F-35 – це не просто літак-невидимка з чудовою аеродинамікою. Його головна сила полягає у здатності об'єднуватися в мережу, обробляти та діяти на основі оперативної розвідувальної інформації. Без цієї мережі цінність F-35 значно зменшується. У цьому сенсі володіння F-35 – це не так військова техніка, як передплата оборонної архітектури під керівництвом США.
Кібербезпека має вирішальне значення для платформ з великим обсягом даних, таких як F-35. США контролюють протоколи безпеки та виправлення, що означає, що будь-яка вразливість керується централізовано.
ДОПОВНЕННЯ. Публікації про те, що винищувачі F-35 можуть бути дистанційно відключені, завдають серйозного удару по іміджу США як продавця озброєнь. Lockheed-Martin у мережі Х написала, що «F-35 призначений для підвищення оперативної сумісності між країнами-союзниками, захисту їх суверенітету та забезпечення їхньої можливості ефективно діяти разом для досягнення спільних оборонних цілей». А Пентагон офіційно заперечує наявність можливості дистанційного відключення винищувачів F-35.
Як деякі країни уникають платформної залежності від США
Японський винищувач Mitsubishi F-2 був створений на базі F-16, але в ньому встановлена японська авіоніка та використані власні композитні матеріали для скритності та довговічності. Він також оснащений станцією радіолокації японської розробки, що дозволяє йому бути більш самостійним у виробництві та експлуатації.
Ізраїль отримав унікальне право модифікувати винищувачі F-35. Тому F-35I Adir включає розроблені Ізраїлем системи радіоелектронної боротьби, датчики і зброю, що підвищує оперативну незалежність і гарантує, що ізраїльтяни можуть адаптувати платформу до свого середовища загроз.
***
Бенджамін Кук резюмує: «F-35 – це не просто винищувач, це підписна послуга з геополітичними умовами. Країни, які купують програму, отримують доступ до неперевершених можливостей у галузі авіації та даних, але вони також поступаються частиною контролю Сполученим Штатам. Підписка скасовується, і F-35 стає не більш ніж дорогою пам'яткою тому, що могло б бути.