Один з лідерів серед українських ритейлерів зоогалузі — Suziria Ukraine. На ідею цього бізнесу ще у 1993 році своїх господарів надихнув кіт Джин. Відтоді підприємство розрослося до групи компаній та продовжує зростати навіть попри війну. Чому — The Page розповів директор Suziria Ukraine Сергій Демченко. Також ми поговорили з ним про нові тренди у галузі, про зміну споживчої поведінки та про те, чому у сегменті товарів для дрібних тварин спостерігається стагнація.
Попри війну український зооринок зростає
Які сьогодні показники продажів Suziria Ukraine та чи сильно на них вплинуло повномасштабне вторгнення?
У 2024 році наші продажі зросли більше ніж на 30%, що суттєво перевищує загальноринковий показник у 24%. Крім того, за понад три роки повномасштабної війни середньорічний темп зростання компанії становив близько 30%. Це результат нашого глибокого аналізу не лише потреб кінцевих споживачів, а й глобальних тенденцій в галузі pet-культури.
Якщо подивитися на динаміку останніх років, у 2022 році ми зросли лише на 12%, тоді як за наступні два роки наші темпи значно пришвидшилися. У 2024 році наші продажі збільшилися вдвічі до показників 2022 року.
Директор Suziria Group Ukraine Сергій Демченко. Джерело: Suziria Ukraine
За останній рік змінився й сам характер зростання. Якщо у 2022-2023 роках ключовим фактором зростання була інфляція, то у 2024 році головним драйвером було збільшення продажів у натуральних показниках: стає більше реалізованих товарів у тоннах і штуках.
Також помітно змінилися споживчі звички, які вплинули на структуру продажів. До повномасштабної війни основними драйверами продажів були аксесуари та ветеринарні товари, а після 2022 року акцент змістився на корми, наповнювачі та ті ж ветеринарні товари. Це природно: в умовах економічної нестабільності власники тварин передусім зосереджуються на базових потребах своїх улюбленців — харчуванні, гігієні та здоров’ї.
Зооринок зростає завдяки відповідальному ставленню до тварин
Який стан українського ринку зоотоварів сьогодні? Які сегменти зростають найшвидше?
Український ринок зоотоварів продовжує зростати, хоча динаміка різниться залежно від сегмента. Найбільше розвивається категорія кормів, що пов’язано зі зміною культури годування домашніх тварин.
Цікаво, що хоча загальна кількість домашніх улюбленців в Україні зростає повільно — лише на 2-3% щороку, ми спостерігаємо важливу зміну: за підсумками 2024 року кількість тварин, яких годують готовими кормами і ласощами, зросла майже на 14%. Це свідчить про зростання усвідомленого підходу до харчування улюбленців.
Водночас деякі категорії сьогодні перебувають у стагнації. Наприклад, продаж аксесуарів і товарів для птахів та гризунів знизився. Для останніх основна причина — демографічні зміни через велику війну: багато сімей із дітьми, які традиційно заводили дрібних тварин, виїхали за кордон. Також проблеми з електропостачанням у 2022-2023 роках негативно вплинули на сегмент акваріумістики.
В Україні зростає попит на якісні корми та смаколики для тварин. Джерело: Suziria Ukraine
Які товари сьогодні обирають українські власники тварин? Чи можна сказати, що їхні споживчі звички суттєво змінилися?
Попри всі економічні виклики останніх років, споживчі звички демонструють неочікувану стійкість. Ба більше, ринок у 2024 році навіть розвернувся у бік преміалізації, що суперечить попереднім прогнозам про можливе падіння попиту на дорогі продукти. Частка кормів і ласощів в ціновому сегменті суперпреміум повернулася на рівень 2021 року.
У сегменті товарів для котів та собак структура споживання залишається стабільною, з явним ухилом у бік якісних продуктів. Крім того, сегмент економа навіть трохи зменшився, тоді як медіум і преміум-категорії показують найкраще зростання. Також суперпреміум, який дещо просів на початку війни, у 2024 році впевнено відновлюється. Показово, що 73% ринку в грошовому вираженні припадає саме на преміальні та суперпреміальні корми, і лише 27% — на економ.
Немає просідання в категоріях наповнювачів, іграшок, ветеринарії — тобто зростає все те, що стосується піклування і балування улюбленців. Особливо вражає динаміка у категорії ласощів для тварин, яка демонструє стабільне двозначне зростання всередині кормового сегмента. Це свідчить про те, що українці люблять тішити своїх хвостиків смачненьким. Наша теорія: люди сприймають такі моменти як джерело постійного позитиву, попри складні обставини, в яких ми всі живемо сьогодні.
Крім цього, ветеринарні дієти набирають популярності, що говорить про зростання відповідальності петперентів і їхню готовність інвестувати у здоров’я домашніх улюбленців. Така поведінка підтверджує, що українці сприймають їх як повноцінних членів родини. Навіть в умовах економічної нестабільності вони не готові економити на їхньому харчуванні та здоров'ї.
Українські бренди займають третину ринку в країні
Наскільки сьогодні конкурентоспроможні українські виробники зоотоварів?
Українські виробники демонструють високу динаміку розвитку та успішно конкурують із закордонними брендами у багатьох сегментах. Найпомітніше це у сегменті кормів, де вітчизняні компанії вже контролюють третину ринку, і ця частка продовжує зростати в середньому на 1% щороку. Поступове заміщення імпортних кормів українськими аналогами свідчить про високу конкурентоспроможність національної галузі.
Втім, у різних сегментах ситуація відрізняється. Виробництво аксесуарів поки що залишається слабкою стороною українських компаній, адже тут лідерство утримують міжнародні бренди. Особливо це помітно в категорії ветеринарних препаратів і вітамінів, де необхідні тривалі лабораторні та технологічні дослідження, можливість патентування виробів.
Щодо наповнювачів. Наприклад, силікагелеві в Україні взагалі не виробляються. Щодо бентонітових — імпортні варіанти коштують дорожче, тоді як українські є більш доступними за ціною. Натомість ситуація з кормами для гризунів і птахів відрізняється: їхня основа — зерно, а тут українські виробники домінують. Наприклад, наш бренд «Природа» займає 40% ринку, хоча присутні й інші вітчизняні виробники, а також імпортні бренди, зокрема в нашому дистриб’юторському портфелі.
Загалом, у середньому близько третини ринку вже займають українські бренди. Винятком є ветеринарія — тут такого тренду поки що не спостерігається.
Близько третини зооринку займають українські бренди. Джерело: Suziria Ukraine
Які глобальні тренди зараз впливають на зооринок України?
Український ринок зоотоварів має унікальні особливості, які відрізняють нас від західних країн. Найпомітнішою відмінністю є ставлення до екологічності продукції і пакування. У той час як у Європі та США «зелений» тренд є одним із головних рушіїв розвитку галузі, він підкріплений жорстким законодавством і високою екосвідомістю споживачів, в Україні цей фактор поки що не є вирішальним при виборі зоотоварів.
Відрізняється й сприйняття інноваційних продуктів. Наприклад, корми з білками комах набагато швидше завойовують довіру європейських споживачів, тоді як в Україні хоч і подолано первинний страх перед такими новинками, їхня частка на ринку поки залишається невисокою. Ще однією особливістю є нижчий відсоток тварин, яких годують готовими кормами, порівняно із західними країнами.
Проте хочу також зазначити один із найцікавіших і визначальних трендів для України — зміна ставлення до домашніх улюбленців. Він є глобальним, але в Україні має унікальні риси. У багатьох західних країнах вже давно існує інфраструктура для перебування тварин у публічних місцях, тоді як в Україні цей процес відбувається органічно, на тлі зростання культури відповідального ставлення до улюбленців.
Українці активно інтегрують тварин у повсякденне життя, навіть у сферах, де це раніше було незвичним — наприклад, у громадських місцях, на роботі чи в подорожах. Це формує унікальну особливість нашого ринку, стимулюючи розвиток pet-friendly середовища. Це водночас сприяє тому, що власники тварин приділяють більше уваги їхньому комфорту, харчуванню та здоров’ю.
Є декілька українських брендів, що підкорили світові ринки
Чи створюють українські виробники зоотоварів власні тренди, які згодом стають популярними за кордоном?
Українські виробники роблять значний внесок у розвиток галузі, але поки що не формують глобальних трендів. Водночас є успішні приклади інновацій, що здобули міжнародне визнання.
Одним із таких продуктів є Puller (виробник — українська компанія Collar) — тренувальні кільця для собак, які стали популярними за кордоном завдяки своїй унікальній концепції та ефективності.
Інший яскравий приклад — Petcube, розумні камери для спостереження за тваринами, які привернули увагу міжнародної аудиторії та зайняли міцні позиції на ринку технологічних гаджетів для власників тварин.
Відповідальне ставлення до тварин допомагає розвитку зоогалузі. Джерело: Suziria Ukraine
Повномасштабне вторгнення серйозно вплинуло на бізнес. Як ви витримуєте це випробування?
Перші місяці супроводжувалися значними порушеннями в ланцюжках постачання, що вимагало від нас оперативної перебудови всіх процесів. Втім, вже за шість-дев’ять місяців нам вдалося стабілізувати ключові логістичні маршрути, і зараз дистрибуція працює у штатному режимі.
Одним із найбільших викликів стало переналаштування постачань через західний кордон. Спочатку ситуація ускладнювалася через проблеми на польському кордоні, однак до кінця 2024 року ці питання вдалося врегулювати. Важливим фактором стало і відкриття портів в Одесі, що значно розширило можливості імпорту та позитивно вплинуло на ринок загалом.
Війна суттєво змінила і географію попиту. У перші місяці західні регіони демонстрували різке зростання продажів, тоді як у східних областях фіксувався значний спад. Згодом ситуація стабілізувалася, і ми адаптували нашу логістику відповідно до нової реальності.
Суттєві трансформації відбулися й у роздрібній торгівлі. Традиційні зоомагазини поступово поступаються місцем великим мережам, у супермаркетах і магазинах біля дому розширюється асортимент зоотоварів, зоополиці з’являються в магазинах формату one dollar store та навіть у мережах АЗС.
Якщо у 2019-2023 роках активно відкривалися зоомагазини різних форматів, а підприємці з інших галузей інвестували у зоосегмент (зокрема, наша кількість B2B-клієнтів зросла вдвічі), то у 2024 році ситуація змінилася. Ми спостерігали більшу кількість закриттів магазинів, відкриття сповільнилися, а за підсумками перших місяців 2025 року на кожні десять відкриттів припадає вже шість закриттів.
Тобто зростання кількості спеціалізованих зоомагазинів значно сповільнюється, натомість проникнення зоотоварів на ринок збільшується завдяки супермаркетам та іншим форматам роздрібної торгівлі. Це вимагає нових підходів до дистрибуції та більшої гнучкості в управлінні запасами.
Сьогодні мода впливає навіть на зооринок
Чи можна говорити про «моду» у сфері зоотоварів?
Зараз чітко простежується кілька ключових тенденцій, що впливають на попит та трансформують ринок. Як я вже зазначав, основні тренди — це преміалізація кормів, зростання популярності ласощів для тварин та підвищений інтерес до ветеринарних дієт.
Водночас набирає обертів ще один важливий напрям — попит на унікальні, персоналізовані товари, що значною мірою формується під впливом соціальних мереж. Зокрема, стильні нашийники, одяг та аксесуари у форматі Family Look стимулюють розвиток бутикових брендів і колекцій з акцентом на ексклюзивність.
Мода впливає не тільки на людей, а й на ринок зоотоварів. Джерело: Suziria Ukraine
Відповідаючи на цей запит, ми не лише регулярно представляємо нові стильні колекції для улюбленців, а й минулого року відкрили корнер Pet Fashion у ЦУМі.
Усі ці зміни безпосередньо впливають на ритейл: магазини розширюють асортимент, додають нові категорії товарів і посилюють фокус на сервісі. Також зростає співпраця з локальними виробниками та розвиток власних торгових марок, що допомагає швидше реагувати на зміну споживчих запитів.
Майбутнє зооринку в Україні
Які основні виклики та можливості бачите для галузі у 2025 році?
На мою думку, 2025 рік стане переламним для ринку зоотоварів: він принесе як виклики, так і нові можливості для розвитку. Серед основних викликів:
- уповільнення темпів зростання ринку. Якщо минулого року галузь демонструвала динаміку на рівні 24%, то наступного року ми очікуємо зниження: за оптимістичним сценарієм — до 20-21%, за песимістичним — до 13-15%. Це все ще вище рівня інфляції, але сигналізує про певне охолодження галузі;
- посилення конкуренції. На ринок виходять великі системні гравці, що створює тиск на малий бізнес, який історично був основним каналом збуту зоотоварів. Також з точки зору дистрибуції товарів загострюється боротьба з потужними міжнародними брендами та національними виробниками;
- стагнація сегмента аксесуарів. Ця категорія потребує кардинального оновлення — як у продуктовому портфелі і впровадженні інновацій, так і у маркетингових підходах.
Водночас галузь зберігає значний потенціал для зростання. Особливо перспективним виглядає напрямок власного виробництва, зокрема у сегменті вологих кормів та ласощів, які показують високу динаміку розвитку. Як група компаній ми не лише відчуваємо цей тренд, а й активно інвестуємо у його розвиток. За останні кілька років ми спрямували 8 млн євро на зміцнення інфраструктури українського зообізнесу.
У 2023 році у місті Калуш запрацювало виробництво з виготовлення зернових кормів для пернатих і гризунів та ласощів для котів і собак. У 2024 році ми розпочали будівництво виробництва з виготовлення вологих кормів. Тож ми продовжуємо масштабуватися, і як один із лідерів ринку, не лише реагуємо на зміну споживчих потреб, а й формуємо їх, розширюючи асортимент якісних українських зоотоварів.
Український зооринок зберігає інвестиційну привабливість. Джерело: Suziria Ukraine
Ринок залишається відкритим для інновацій. Ми бачимо великий потенціал для запуску нових продуктових ліній та брендів, а також для розширення наявних асортиментних позицій з огляду на попит.
Тож попри певне уповільнення темпів зростання та посилення конкуренції, ринок зоотоварів зберігає свою інвестиційну привабливість. Великі гравці продовжують консолідувати ринок, активно інвестуючи в цю нішу та розширюючи свою присутність, зокрема через поглинання менших зооритейлерів. Це створює нові виклики для незалежних бізнесів, які змушені шукати унікальні пропозиції та формати, щоб зберегти свою конкурентоспроможність.
Успіх зооритейлерів у 2025 році залежатиме від їхньої здатності швидко адаптуватися до нових умов, масштабуватися та впроваджувати інновації, що безпосередньо відповідають зміненим потребам споживачів.