Скільки коштує відкрити кав'ярню. Фото: unsplash / Nathan Dumlao
Ще рік тому киянин Владислав Зубко працював барменом і мріяв про власну справу, а через півроку — його невелика кав'ярня в столиці приносить дохід. спільно з партнером — програмою «Перша Шпальта» побували в гостях у бізнесмена-початківця. Він поділився своїм досвідом і розповів, як відкрити власну кав'ярню, скільки це коштує і з якими труднощами зіткнувся під час запуску.
Скільки коштує відкрити кав'ярню і як це зробити (відео):
Перші кроки для відкриття кав'ярні
В останні роки в Україні спостерігається справжній бум кавового бізнесу — підприємці та великі мережі відкривають свої точки мало не на кожному кроці, а для деяких людей кава поступово стає продуктом першої необхідності.
Це помітив і Владислав, і, накопичивши потрібну кількість грошей для старту (про це розповімо далі), ризикнув і відкрив власну кав'ярню Five o'clock у Голосіївському районі Києва.
«Перше, що необхідно в цьому бізнесі для його успішного розвитку — розбиратися в ринку і продукції, яку ви пропонуватимете споживачеві. До того як почати свій бізнес, важливо вивчити цей ринок зсередини шляхом роботи найманим співробітником у подібних закладах, визначитися з бізнес-стратегією і продумати все до дрібниць», — розповідає Владислав.
Модель він обрав не відразу, про що пізніше пошкодував. Спочатку бізнесмен планував відкривати магазин із продажем кави та чаю на вагу, де додатково можна було придбати готовий напій.
«Але це було моєю помилкою, оскільки приготування є більш затребуваним продуктом. Тому мені довелося змінити стратегію і зараз продаж на вагу став другорядним, а основний заробіток мені приносить приготування», — розповідає підприємець, додаючи, що міняти формат було для нього найскладнішим.
Не менш важливим є також якість кави. Оскільки ринок конкурентний — то на продажу неякісної ви не заробите. Бажано, щоб у клієнта був широкий вибір сортів, але на першому етапі досить буде і трьох видів найходовішого зерна — наприклад, бразильського, колумбійського і гватемальського.
Як оформити кав'ярню: які потрібні документи
Для того щоб відкрити кав'ярню, насамперед потрібно зареєструвати свій бізнес. Для спрощення розглянемо на прикладі ФОП (фізична особа-підриємець). Відразу ж потрібно буде вибрати КВЕД (класифікатор видів економічної діяльності). Однак не для всіх кав'ярень він однаковий. Все залежить від формату закладу: робота навинос, кав'ярня з посадочними місцями, вид посуду, яким ви будете користуватися тощо.
Після цього необхідно звернутися в податкову для вибору системи оподаткування (оформлення першої, другої чи третьої групи ФОП). Тут теж усе індивідуально і залежить від потенційного обсягу прибутку, обігу, кількості найнятих на роботу робітників та іншого. Владислав радить відразу звернутися до фахівця — юриста або бухгалтера, який докладно все роз'яснить і допоможе оформити необхідні документи. Це потрібно передусім, щоб уникнути проблем у майбутньому.
Скільки коштує відкрити кав'ярню
Вартість кав'ярні може сягати нескінченності. Владиславу на старті вистачило 120 тис. грн (близько $4,5 тис.).
«Але доведеться докладати вже під час роботи. Наразі я вклав додатково ще 50 тис. грн. Гроші пішли на закупівлю товару, обладнання, оренду приміщення, рекламу, меблі, дизайн й інші дрібниці (банки для продукції, молоко, сиропи), які разом забирають дуже багато грошей», — пояснює він.
Але завжди можна і заощадити. Наприклад, знайти приміщення для кав'ярні вже з ремонтом і не купувати кавоварку, а взяти її в оренду. Ціна нової — від $3 тис. до $20 тис., а орендованої — від 2 тис. грн на місяць. Так можна не тільки скоротити початкові витрати, а й вибрати для себе найоптимальніший варіант для придбання в майбутньому.
Не варто забувати і про постійні щомісячні витрати: податки, закупівлю зерна, одноразовий посуд, комунальні платежі, зарплати, реклама тощо.
Як швидко окупається кав'ярня і як на ній заробити
За словами підприємця, прибуток його бізнес почав приносити на третій місяць після відкриття, незважаючи на карантин. «Найважче було перебороти час і дочекатися поки люди про тебе дізнаються», — говорить він.
Владиславу допомогло так зване «сарафанне радіо» (його кав'ярня знаходиться в житловому комплексі). Але така схема не спрацює, якщо ви відкриєтеся в самому центрі міста, недалеко від метро або у великому торговому центрі. Втім, вибираючи таке місце, ваша справа теж буде приречена на успіх, завдяки високому пішохідному трафіку.
Підвищити прибутковість бізнесу можна за рахунок включення в меню додаткових позицій — солодощів і випічки Також можна додавати сезонні напої. Це збільшує середній чек вдвічі і допомагає більше заробляти.
«Я планував, що кав'ярня окупиться через півроку після відкриття. Але повністю це зробити вийде тільки через рік. У середньому, для кав'ярень термін окупності рік-два— це відмінно. Тоді можна задуматися і про відкриття ще однієї точки», — говорить бізнесмен.
Поради щодо відкриття кав'ярні
Отже, для відкриття кав'ярні найкраще починати з вивчення ринку зсередини. Розібратися в різних способах скорочення витрат без втрати якості і вивчити можливості розширення меню. Не зайвим буде і свідомо підійти до вибору постачальників обладнання та продукції (кава, молоко, солодощі, посуд). Тут часто діє метод проб та помилок. Адже навіть якщо якість кави буде відмінною, кришки, які погано закриваються, і тонкі стакани можуть забезпечити вам втрату клієнтів, каже Владислав.
Не варто забувати і про унікальність. Потрібно впроваджувати щось, що відрізнятиме вас від конкурентів. У разі Five o'clock — це великий вибір кави. Підприємець розповідає, що «привчив» клієнтів пити 20 видів — з кислинкою, з гірчинкою, м'який, з великим вмістом кофеїну, з маленьким або взагалі без нього... Водночас більшість кав'ярень найчастіше продовжують використовувати лише два види кави — арабіку та робусту.
Кавовий бізнес — особливий. Він потребує особистого спілкування з клієнтами і турботи про них. «Я місяці два-три кожному клієнту розповідав, яку він п'є каву, звідки її привезли, як її правильно готувати», — пояснює свою роботу Владислав.