
Карикатура: Денис Безлюдько (спеціально для The Page)
За минулий рік Україна пережила багато як позитивних, так і драматичних подій. Більше десятка великих підприємців і представників бізнесу відповіли на одне просте запитання: «Чи стало краще?»

Якщо дивитись на настрої бізнес-спільноти, то настрої покращились. Адже індекс інвестиційної привабливості Європейської бізнес асоціації у другому півріччі цього року показує покращення і підняття до рівня майже трійки, тобто нейтральної оцінки ситуації очами бізнесу.

Що стосується політики, то турборежим, який існує або існував до останнього часу, впливає на швидкість прийняття рішень, які теж у свою чергу стосуються бізнес-спільноти. І на сьогодні ми бачимо, що багато речей було прийнято. Звичайно, вони були напрацьовані раніше, але тим не менше політичне рішення було прийнято саме у другому півріччі цього року. Це стосується фіскалізації економіки, уповноважених економічних операторів, питань, пов'язаних з бюджетом, і так далі.

2019-й був одним з найкращих років для макроекономічної і фінансової стабільності. Інфляція досягла 5-процентного значення — цей таргет ми планували ще з 2015 року. Економіка демонструє найкраще зростання за останні 8 років — це видно не тільки на папері, а й в реальних заробітних платах населення.
Цього року ми маємо велике зміцнення гривні. І це дало змогу поповнити золотовалютні резерви до найбільшого рівня за останні шість років. 2019-го запрацював закон про валюту – він дав змогу відмінити більше 40 обмежень, які існували з 2015 року. Банківська система є найбільш прибутковою за останні роки. Облікова ставка знизилася з 18% до 13,5% — створено всі передумови для відновлення кредитування.

Передумови для поліпшення ситуації, безумовно, є. Якісь економічні рішення не дають швидких результатів і швидких ефектів, але ми бачимо позитивні моменти. З іншого боку, ми бачимо повний провал у політиці приватизації, який призвів до величезного дефіциту бюджету. Це викликало необхідність йти за запозиченнями на зовнішні ринки. Через що в країну надходить надлишок валюти. Нацбанк же має таргет по інфляції і не може викуповувати валюту в необхідному обсязі. Це призводить до надто сильного зміцнення гривні, що веде до зниження митних надходжень, і бюджет страждає. Ось таке замкнене коло виходить.
Є сумніви і з приводу приватизації «Центренерго». Ми бачимо, що сталося з компанією і хто прийшов до її управління — там зовсім погана ситуація. Такі тривожні сигнали теж, на жаль, присутні. Залишається сподіватися, що влада проведе реформи в країні, що їх бажання виллється в рішучі економічні дії і наступного року буде краще.

Якщо говорити стосовно «Укрпошти», то ситуація, безумовно, покращилась. Ті питання, які ми змогли вирішити за останні шість місяців, ми не могли вирішили за попередні три роки. Те, що стосується мене як керівника компанії, в якій працює більше 70 тис. працівників і яка обслуговує більше п’яти мільйонів клієнтів, умови покращились.
Якщо говорити, чи можна краще – безумовно. Нова влада зробила свій вибір — вона взяла людей, які не мають досвіду в політиці. Це те ж саме, що я зробив в «Укрпошті». Люди, які прийшли зі мною в команду, не мали досвіду в пошті. Але ж ми змогли досягти результатів. Тому я щиро сподіваюся, що і країна з людьми, які не мали досвіду в політиці, можливо, зможе досягти кращих результатів, ніж зробила команда в «Укрпошті».

Є кілька фактів, які підтверджують, що стало краще. Перш за все, це економічне зростання — Україна вже давно не росла такими очікуваними темпами у 3,5-4% ВВП. Покращилися споживчі настрої — люди набагато охочіше користуються новими послугами, споживають, є якийсь здоровий оптимізм. Я думаю, будь-який бізнес, що працює з масовим ринком, це відчув.
Важлива складова, особливо для нас — до державного лексикону увійшло слово «діджиталізація». Це основа трансформації країни — розвиток екосистеми нових сервісів, держава в смартфоні та інше.

На зерновому ринку економічна ситуація не змінилася. На сьогодні я не можу сказати, що щось змінилося на краще. Дуже неприємно бачити протистояння на ринку землі. Зрозуміло, що донести ідею, як він повинен працювати, дуже тяжко. Але це треба зробити. Сім мільйонів українців чекають на те, коли вони зможуть розпоряджатися своєю землею.
У роботі «Укрзалізниці», яка перевозить найбільший об’єм зерна, фундаментальних покращень не відбувається. Є процес оптимізації — яким чином вивозити зерно з тих елеваторів, які добре працюють. Але немає стратегічного бачення, де треба будувати нові елеватори, які необхідні Україні. Без такого стратегічного бачення зерновий ринок не зможе існувати ефективно в найближчі часи.

За минулі пів року ситуація розвивалася надзвичайно динамічно. Змінювались події, законодавство, ситуація в суспільстві. Та й само суспільство змінилося. І ми не можемо цього не бачити. Але в той же час отримали багато різних проблем – наприклад, затримку з поверненням ПДВ.
Є велика надія, що ситуація змінюватиметься і наступного року, і ті проблеми, ті задачі, які зараз стоять перед країною, перед бізнесом, теж будуть змінюватися. Ми будемо знаходити можливості для співпраці держави та бізнесу, щоб не виписували величезні штрафи чи недобори при сплаті податків.
Безсумнівно, ми оптимісти, і я впевнений, що 2020-й буде набагато кращим, ніж 2019-й. І ми самі будемо робити багато для того, щоб було краще всім. Ми зробимо так, щоб дороги біля Кривого Рогу були краще, збільшимо випуск продукції, збільшимо експорт, щоб держава отримала більше валюти. Тільки за рахунок цього ми зможемо покращити матеріальний добробут країни та наших громадян.

Є позитивні сигнали. Нова команда не має корупційної мотивації, тобто не піднімає ці корупційні потоки нагору. Це великий плюс. Але є багато проблем з ефективністю, з організацією, багато некомпетентних, неефективних людей у владі. З реальним впровадженням у життя реформ, змін та трансформацією є ще великі питання.
З позитивного — ринок землі. Я вважаю, що це одне з головних світоглядних випробувань для країни і для уряду. Я все ж таки вірю, що новій команді вдасться побороти цей рудимент. З іншого боку, це надасть поштовх для всієї економіки загалом.
Мене дуже турбує монетарна і фінансова політика. Я вважаю, що укріплення гривні дуже тисне на експорт і посилює імпортне навантаження. Це дуже велика проблема для країни і для її експортного потенціалу. Я вірю, що керованість та ефективність в країні дуже скоро почнуть проявлятися і викристалізовуватися, що дозволить ще більш позитивно дивитися у наступний рік.

На мою думку і на думку багатьох бізнесменів, з ким я спілкуюся, країна дійсно іде в правильному напрямку — робляться правильні, прогресивні кроки. Це вже призводить до того, що відношення бізнесу починає змінюватися до покращених очікувань на наступний рік. Принаймні близько 80% бізнесменів, з ким я близько спілкуюсь, вважають, що наступний рік буде краще для них і за доходами, і за заробітками. Таке явище я спостерігаю вперше за останні сім років.
У політиці й економіці за цей рік змінилося дуже багато. З’явилася така чиста і прозора людина, як голова держави. Разом з ним прийшла дієва робоча Верховна Рада, яка просто у турборежимі приймає багато дуже прогресивних, правильних і необхідних законопроєктів. З’явився новий уряд – щодо нього є питання: наскільки він ефективний, наскільки реально люди ходять ногами по землі і наскільки вони взагалі усвідомлюють і розуміють ті проблеми, які треба вирішувати і як їх вирішувати. Але так чи інакше прогрес є. Що може статися і що буде наступного року – велике питання.

Ми відчуваємо необхідність зміни Трудового кодексу, над яким зараз працює влада. Ми відчуваємо необхідність зниження податкового навантаження на фонд оплати праці. Ми відчуваємо, що ПДВ – це, по суті, податок, який стримує розвиток економіки. І нам хотілося, щоб він був зменшений. Буде дуже круто, якщо влада робитиме системні реформи і зменшить загальний рівень податків.
За останні пів року влада зробила дуже багато з того, що попередня влада не робила 25 років. Ми впевнені, що це принесе успіх наступного року і в майбутньому як для нашого бізнесу, так і для України. Сподіваємося, що податкова реформа почне працювати 2020 року. І нам дуже хочеться, щоб Україна увійшла до топ-20 рейтингу Doing Business.

Ситуація в економіці та політиці покращилася. За останні пів року завдяки формуванню більшості у Верховній Раді покращилась взаємодія уряду та парламенту. Нам з вами випало жити у період змін. Це не найлегший і не найкращий спосіб життя людини чи бізнесу.
Важливо бути готовим до змін, вміти сприймати їх, ініціювати зміни і бути вимогливим до тих, кого ми обираємо. Влада повинна бути інституційно здатною впроваджувати зміни. І тоді результати макроекономічної стабільності, просування тих чи інших реформ даватимуть більш відчутний результат, і він впливатиме на життєвий рівень наших співвітчизників.

Я би оцінив останні пів року як not great, not terrible [ні добре, ні погано]. Найгірші прогнози не виправдалися. Але разом з цим не можна сказати, що відбувся якийсь значний прорив. Певні важливі для економіки закони були прийняті — зокрема на фінансовому ринку закон про концесію. Сподіваємося, що це дасть результат наступного року. Вкрай важливо, що ми отримали шанс відкрити цивілізований ринок обігу сільськогосподарської землі і зняти нарешті цей ганебний мораторій. Сподіваємося, що наступного року цей закон буде прийнятий.
У політичному плані ми зараз маємо досить унікальну конструкцію. З одного боку, вона дозволяє швидко приймати рішення, а з іншого — швидкість не завжди означає якість. І важливо, щоб парламент зберігся як інституція, в якій приймаються якісні й узгоджені між різними групами рішення. Наступний рік високосний, тож ми матимемо на один день більше, аби встигнути більше. Сподіваємося, що наступний рік буде для нас більш успішний, ніж поточний.

Я абсолютно впевнений, що за останні пів року ситуація в країні покращилася. Відбувається лібералізація економіки — новий уряд почав реформи. У політиці найважливіше — це зняття недоторканності з народних депутатів. Але 2020 року потрібно визначити конкретну промислову політику, якою піде країна.