Facebook Pixel

Коломойський захопив постачання палива морем

Імпорт дизпалива через українські порти в жовтні 2019 року виріс на 16% — до 152 тис. тонн. Це новий рекорд місячних поставок. Причому головним імпортером палива морем стала підконтрольна бізнесменові Ігорю Коломойському компанія «Укртатнафта».

Докладніше. В балансі ринку дизпалива морські поставки зайняли 22%, повідомила «Консалтингова група А-95». Близько половини імпорту припало на Одеський порт – через термінал «Одесанафтопродукт» минулого місяця завезли 73 тис. тонн палива (майже в два рази більше, ніж у вересні). Далі йдуть порт «Південний» (31 тис. тонн) і Херсон (29 тис. тонн).

Графік: «Консалтингова група А-95»/enkorr

Графік: «Консалтингова група А-95»/enkorr

На першому місці серед морських імпортерів виявилася «Укртатнафта» — вона завезла через Одесу 45 тис. тонн дизпалива. Компанія «Альянс Енерго Трейд» отримала морем 30 тис. тонн палива, група Orange Oil – 20 тис. тонн, «Фірма «Фідея» — 17 тис. тонн, а WOG – 9 тис. тонн. В цілому імпортом через порти в жовтні цього року займалися 17 компаній.

За перші десять місяців імпорт дизпалива через порти в порівнянні з січнем-жовтнем 2018-го зріс на 24% — до 573 тис. тонн. Проте в загальному балансі ринку зміни поки що не настільки значні – порівняно з минулим роком їх частка зросла з 9% до 10%.

Контекст. Головною причиною зростання морського імпорту стало введення мит на поставки російського палива трубопроводом. Через це частка дизпалива з РФ на українському ринку знизилася з 44% до 11-15%. Втім, у жовтні ситуація змінилася – експорт з Росії зріс удвічі і зайняв третину ринку в Україні. Сталося це в першу чергу за рахунок зміни логістики — основними каналами транспортування російського дизпалива стали трубопровідний термінал у білоруському Гомелі і залізниця.

Ініціатор введення мит — голова комітету Верховної Ради з енергетики Андрій Герус — заявляв, що в разі значного зростання поставок російського палива залізницею або через білоруський термінал Україна може ввести мита на ці канали імпорту.

Такі спецмита цікаві в першу чергу так званій групі «Приват» — вона контролює найбільші нафтоперевалочні комплекси в Одесі та Чорноморську.

Крім того, «Укртатнафта» ініціювала зміну податків на паливо. Найбільше може постраждати ринок автогазу: акциз на нього може зрости у 2,5 рази, а роздрібна ціна – на 5,5 грн за літр. Також ціна ймовірно підніметься на дизпаливо (+80 коп. за літр). У той же час бензин може навіть подешевшати на 60 коп. за літр. У коментарі The Page аналітик «А-95» Артем Куюн тоді пояснював інтерес «Укртатнафти» тим, що компанія зараз обмежена обсягами переробки і намагається таким чином впоратися зі своїм профіцитом бензину, знижуючи привабливість автогазу.

Подякувати 🎉