Підприємці довго чекали, коли ж парламент створить нову службу для боротьби з фінансовими злочинами замість агресивних економічних підрозділів силових структур. Перший крок до цього зроблено. Але радості він не приніс.
На початку жовтня Верховна Рада у першому читанні проголосувала за створення Бюро фінансових розслідувань (БФР). Якщо законопроєкт незабаром проголосують в цілому, бюро перебере на себе функції досудового розслідування економічних справ.

Координуватиме роботу нового органу Кабінет міністрів через Міністерство фінансів.
Як пояснюється на сайті уряду, для боротьби з економічними злочинами БФР використовуватиме аналітичні підходи, попереджатиме фінансові злочини через мінімізацію недобросовісної конкуренції, покращуватиме бізнес-клімат завдяки партнерським відносинам з підприємцями. Та про дещо уряд на своєму сайті не згадує.
Нова податкова поліція під вивіскою Бюро
За словами старшого юриста юридичної компанії KPMG Law Ukraine Наталії Мусієнко, у цього законопроєкту є свої плюси і мінуси, проте, в цілому, він сприймається більше негативно.
Основне побоювання полягає в тому, що буде створений орган з надповноваженнями, які можуть використовуватися проти бізнесу, каже юристка. Наприклад, бюро зможе моніторити банківські рахунки і матиме доступ до банківської таємниці. Йдеться тут про одне з потенційних повноважень органу, передбачене у ст. 8 законопроєкту, – право отримання детективами Бюро інформації про операції, рахунки, вклади, документи юридичних та фізичних осіб.
Наталія Мусієнко наголошує, що раніше подібних повноважень податкова поліція не мала, отже, немає гарантій, що співробітники Бюро не використовуватимуть банківську інформацію у власних інтересах.
Створене цим законопроєктом БФР нічим не відрізняється від нинішньої податкової поліції.
Схожу оцінку тексту законопроєкту дає і Ольга Богданова, партнер аудиторської компанії Crowe Horwath AC Ukraine. Очевидно, що законопроєкт про створення Бюро фінансових розслідувань у тому вигляді, в якому він прийнятий, не принесе жодних плюсів, каже пані Богданова. «Створене цим законопроєктом БФР нічим не відрізняється від нинішньої податкової поліції. І навіть буде набиратися з колишніх податківців. Думаю, бізнесу не варто сподіватися на цей орган. Він не принесе ніякого полегшення», – підсумовує Богданова.
Є у фахівців питання і до узгодженості положень законопроєкту із нормами чинних законів. Так, проєкт містить багато неузгодженостей з положеннями Кримінального процесуального кодексу України, каже Наталія Мусієнко. Та у тексті законопроєкту не встановлено відповідальності за зловживання наданими надповноваженнями. «Не виключається навіть можливість безпідставного відкриття кримінальних проваджень», – каже Мусієнко.
Без податкової поліції, але з СБУ
Повноваження з розслідування економічних злочинів сьогодні є у податкової поліції у структурі ДФС і економічних департаментів міністерства внутрішніх справ та Служби безпеки України. Фактично законопроєкт направлений на те, щоб це змінити. У пояснювальній записці законопроєкту якраз йдеться про усунення дублювання правоохоронних функцій між держорганами. Своїми недавніми рішеннями уряд фактично підготував для цього відповідне правове поле.
Буквально тиждень тому податкову поліцію залишили в структурі Державної фіскальної служби до моменту створення нового органу з розслідування фінансових злочинів. Така робота припиняється у зв’язку з реорганізацією, йдеться в постанові Кабміну.
З економічним департаментом Нацполіції вже складніше: ще місяць тому уряд Олексія Гончарука ліквідував Департамент захисту економіки Національної поліції України. Основною причиною цього, за словами урядовців, було те, що поліція не має втручатися у діяльність бізнесу.
У тексті законопроєкту не знайти буквального положення про те, що Бюро є єдиним органом у цій сфері.
Але в тексті законопроєкту про Бюро фінансових розслідувань відсутня пряма згадка і про Департамент Нацполіції, і про економічний підрозділ СБУ. Також у тексті законопроєкту не знайти буквального положення про те, що Бюро є єдиним органом у цій сфері. Допустимо, що Департамент перебуває у процесі ліквідації, але з тексту законопроєкту виглядає, що економічний департамент СБУ і Бюро фінансових розслідувань існуватимуть паралельно.
Одним з аргументів на підтвердження цієї тези є запропонована у законопроєкті редакція ст. 17 Закону «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні». Норма регулює взаємодію спеціальних підрозділів по боротьбі з організованою злочинністю Служби безпеки України з іншими державними органами, до переліку яких просто пропонується додати фразу про Бюро фінансових розслідувань.
Представники бізнесу зараз доволі помірковані та обережні у своїх оцінках законопроєкту. Так, виконавча директорка Європейської бізнес-асоціації Анна Дерев'янко наголошує, що вони стратегічно підтримують створення єдиного органу з фінансових розслідувань, але кінцева позиція по тексту законопроєкту у Асоціації ще не сформована. «Ми за концепцію створення єдиного органу, який займатиметься фінансовими розслідуваннями», — наголошує пані Дерев'янко, коментуючи питання про подальше можливе існування кількох подібних органів поряд з Бюро фінансових розслідувань.
Олександр Почкун, керуючий партнер консалтингової компанії Baker Tilly, в цілому також позитивно оцінює положення законопроєкту про об'єднання функцій розслідування економічних злочинів у одному органі. На його думку, важливо, що йдеться не просто про функцію розслідування, а й про аналітичну роботу з протидії фінансовим злочинам.
Якщо чогось немає в законі, це можна потім прописати на підзаконному рівні, вважає підприємець. «Все буде залежати від волі уряду на реалізацію реформи та наскільки цілеспрямовано буде проводитися робота», – наголошує Почкун.