Facebook Pixel

На свій страх і гаманець. Що таке франшиза у страхуванні

Що таке франшиза у страхуванні. Фото: Pixabay

Що таке франшиза у страхуванні. Фото: Pixabay

Оформлюючи страховий поліс, клієнти не завжди розуміють, що таке франшиза. Спойлер: її наявність або відсутність впливає на розмір виплат, якщо трапиться страховий випадок, і на вартість самого поліса.

The Page розбиралося, що таке франшиза у страхуванні та для чого вона потрібна.

1

Що таке франшиза у страхуванні?

Франшиза – це частина грошей, котра не відшкодовується страховою компанією своєму клієнту за виникнення страхового випадку. Простіше, франшиза – це сума збитку, яку клієнт страхової покриває сам.

2

Навіщо потрібна франшиза?

Оформляти франшизу у договорі про страхування необов'язково, але якщо вона є – поліс коштуватиме дешевше (чим більше франшиза – тим менше коштуватиме поліс). Найдорожчим буде поліс із нульовою франшизою, однак тоді компанія повністю відшкодує суму збитку від страхового випадку.

Ще відшкодування збитку страховою компанією може призвести до збільшення вартості наступного договору. Тут на допомогу приходить оформлення франшизи, завдяки якій клієнт не звертатиметься до страхової через невеликий збиток, наприклад подряпини на двері автомобіля. Відповідно цей випадок не позначиться на вартості майбутнього поліса.

Ще через франшизу скоротиться час для оформлення поліса й зменшиться кількість документів, які для нього потрібні.

3

Існує кілька видів франшиз у страхуванні:

  • Безумовна:

Страхова компанія покриє збиток від настання страхового випадку, але відніме із цієї суми франшизу. Вона фіксується у договорі конкретною кількістю грошей або відсотком.

Наприклад, франшиза становить 1 тис. грн. У клієнта стався страховий випадок: лікування перелому на 5 тис. грн. Страхова відшкодує клієнту 4 тис. грн (сума лікування 5 тис. грн мінус франшиза 1 тис. грн).

  • Умовна:

У цьому випадку страхова не виплатить компенсацію, якщо сума збитку не перевищує франшизу. Якщо збиток більше – страховик сплачує і суму збитку, і франшизу.

Наприклад, за договором франшиза становить 1 тис. грн. Сума збитку зі страхового випадку – 500 грн. Тоді компанія нічого не заплатить клієнту.

Якщо за договором франшиза становить 1 тис. грн, збиток склав 2 тис. грн. У цьому випадку страхова виплатить клієнтові 2 тис. грн.

  • Динамічна:

У цьому випадку сума відшкодування змінюється від кількості страхових випадків. Зазвичай із кожним разом сума виплат зменшується, а франшиза відповідно збільшується. Наприклад, клієнт застрахував авто на два роки, й протягом цього часу потрапив в аварію три рази. Уперше компанія покриє всю суму збитку, вдруге і третє – сума франшизи складе 2% (точний відсоток визначається договором).

  • Висока:

Висока франшиза (від $100 тис.) передбачена для великих договорів майнового страхування. За такої франшизи страховик компенсує збиток від страхового випадку повністю, а страхувальник після того як відновить майно, компенсує йому розмір франшизи.

  • Пільгова:

У договорі відразу обумовлюються випадки, коли франшиза не застосовуватиметься. Наприклад, клієнт став винуватцем аварії: страхова покриє збитки з урахуванням франшизи (як у випадку з безумовною франшизою), а якщо ДТП сталася не з вини страхувальника – йому покриють збитки повністю (як за умовної франшизи).

  • Регресна:

Якщо настає страховий випадок – спочатку компанія повністю компенсує збиток клієнтові, а вже пізніше – стягує з нього суму франшизи.

  • Нульова:

Нульова фрaншиза – це її відсутність. Здавалося б, це вигідно для клієнта, проте на ділі нульова франшиза підвищує вартість страхового поліса до 30%.

4

Як повернути франшизу?

Це теж можливо. У полісі КАСКО можуть бути передбачені випадки, коли франшизу відшкодує інша людина та інша страхова. Важливо: клієнт, який хоче відшкодувати франшизу, не повинен бути винним у ДТП, бо франшизу повинна виплатити страхова винного. І ще – збиток, який завдали, повинні оцінити страхові винного і невинного, відповідна документація оформлюється для обох компаній.