
Як пройде чорна п'ятниця в умовах пандемії? Фото: Pixabay
В Україні та світі почався період знижок у магазинах – чорна п'ятниця. В умовах пандемії коронавірусу вона трохи змінить формат і замість одного дня триватиме цілий тиждень. Розбиралися, що таке чорна п'ятниця, звідки вона з'явилася і як зробити покупки і не розоритися.
Що таке чорна п'ятниця?
Термін «чорна п'ятниця» стали використовувати в США з 1996 року. Цей день настає відразу після Дня подяки, який там святкують у четвертий четвер листопада. Цієї п'ятниці американці йдуть за різдвяними покупками. Черги в магазинах і затори на дорогах були такими великими, що поліція США стала називати цей день чорною п'ятницею. Потім фразу почали використовувати продавці, які переходили зі збитків у плюс – «з червоне в чорне». Незважаючи на те, що чорна п'ятниця – не свято, багато хто бере відгул на цей день і займає чергу у магазині ще напередодні ввечері.
Після чорної п'ятниці та вихідних настає кіберпонеділок, коли знижки починаються вже в інтернет-магазинах.
Разом з цим, у 1992 році міжнародна мережа Adbusters Media Foundation ініціювала «день без покупок» – день протесту від надмірного споживання. У США він проходить у день чорної п'ятниці, а в Європі протестують від покупок на наступний день.
У чому вигода чорної п'ятниці
Вигідна чорна п'ятниця передусім підприємцям. Вони можуть збільшити обсяг продажів і виручку, підвищити впізнаваність свого бренду й отримати нових постійних клієнтів. Іноді продавці вдаються до хитрощів: штучно підвищують ціни на товар за кілька місяців до грандіозного розпродажу, а в день чорної п'ятниці повертають ціни на свої місця. Інші продають непотрібний для покупців або залежаний товар.
Однак заощадити в цей день все таки реально: в деяких магазинах покупцям пропонують знижки до 80%, щоб вигідно купити техніку, косметику, одяг тощо. На сайтах магазинів часто виставляють відлік часу – скільки залишилося до найбільшого розпродажу року.
Чорна п'ятниця в Україні
Через пандемію коронавірусу та карантин вихідного дня, в Україні чорна п'ятниця у багатьох магазинах почалася з понеділка і триватиме весь тиждень. Наприклад, «Епіцентр» проводить чорну п'ятницю 23-29 листопада, а в київському ТРЦ «Гулівер» знижки почалися з 9 листопада і будуть до 29 листопада. Продавці обіцяють великі знижки, наприклад, у Rozetka знижки до 65%, в Comfy – до 50%, в Eldorado і Фокстроті – до 70%, в Kasta – до 90%, в Yves-Rocher – до 50%.
Чорна п'ятниця проходить у новому форматі, але, за словами CEO маркетплейса Rozetka Владислава Чечоткіна, тільки за перший день розпродажів на сайт зайшло понад 5,6 млн чоловік і багато товарів уже закінчилися, незважаючи на велику закупівлю.
Серед найпопулярніших категорій: ноутбуки, телевізори, роботи-пилососи, електричні грилі, чоловічі черевики і жіночі кросівки, а також конструктори Lego. Пандемія скоригувала топ-продажів і в ньому з'явилися пульсоксиметри.
Як купувати в чорну п'ятницю?
Щоб виключити спонтанні покупки, до чорної п'ятниці потрібно готуватися. Наприклад, вивчити пропозиції різних інтернет-магазинів, визначити для себе найвигіднішу ціну й акцію, скласти список необхідних покупок і дізнатися умови розстрочки (якщо вона потрібна). Ще уникнути непотрібних придбань допоможе фінансове планування: потрібно визначити, яку суму в чорну п'ятницю можна витратити, і не купувати товари дорожче позначених цифр.
У мережі рекомендують не відкладати заплановані покупки «на потім», тому що товар може просто закінчитися, або закінчиться час дії потрібної знижки.
І звичайно ж, під час пандемії коронавірусу з офлайн-покупками треба бути обережними. Якщо є можливість придбати потрібний товар в інтернет-магазині – краще так і зробити, щоб уникнути великої кількості людей у ТРЦ або магазинах. Але якщо вирішили все ж «вийти в світ» – необхідно носити маску, яка закриває і ніс і рот, в іншому випадку приємний день шопінгу може обернутися штрафом.