З 14 грудня 2020 року підприємці та наймані працівники зможуть отримати 8 тис. грн допомоги, скориставшись застосунком «Дія». Відповідний закон Верховна Рада ухвалила 4 грудня. За словами прем'єр-міністра Дениса Шмигаля, на портал уже надійшло 5 тис. заявок на отримання 8 тис. грн одноразової допомоги.
Застосунок в App Store та Play Market користувачі оцінили в 4 зірки з 5-ти. Користувачі програми та порталу скаржаться на баги, зникнення документів і необхідність повторної авторизації. розбиралося, якими є найпоширеніші проблеми в «Дії» та як їх можна розв'язати.
Вісім тисяч від Зеленського: як отримати
Наймані працівники та ФОПи, діяльність яких підпадає під заборону в період посиленого карантину в січні, можуть оформити заявку на отримання допомоги з 14 до 31 грудня на порталі «Дія» в особистому кабінеті або через застосунок у розділі «Послуги». Після перевірки даних гроші будуть зараховані до 31 грудня 2020 року.
Для оформлення виплати потрібно зареєструватися або авторизуватися (якщо вже реєструвалися) у кабінеті громадянина на diia.gov.ua з допомогою електронного підпису або BankID.
У розділі «Послуги» треба вибрати «Одноразова матеріальна допомога ФОП і найманим працівникам». Ця дія дасть змогу автоматично перевірити дані в Реєстрі застрахованих осіб Пенсійного фонду України на відповідність умовам отримання допомоги. Після того потрібно підтвердити чинне місце роботи. Далі необхідно ввести номер свого гривневого рахунку у форматі IBAN. Гроші можна отримати тільки на особистий рахунок (дізнатися IBAN свого рахунку можна тут). Після цього треба перевірити і відправити заявку й чекати повідомлення про нарахування виплати.
Щоб скористатися послугою в застосунку, потрібно авторизуватися там через свій Приват24, Monobank або BankID НБУ. У розділі «Послуги» треба натиснути «Отримати допомогу» — ця дія дасть змогу автоматично перевірити дані в Реєстрі застрахованих осіб Пенсійного фонду України на відповідність умовам отримання допомоги. Далі необхідно ввести номер гривневого рахунку у форматі IBAN (дізнатися IBAN свого рахунку можна тут) й очікувати повідомлення про оброблення заявки.
У заяві на порталі та в застосунку автоматично формуються:
- реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від отримання реєстраційного номера платника податків, офіційно повідомили про це відповідний орган і мають позначку в паспорті);
- адреса місця проживання;
- належність найманого працівника або фізичної особи-підприємця до категорій осіб, які мають право на виплату одноразової допомоги (підтверджується завдяки проставлянню відповідної позначки в заяві).
Що не так із «Дія»: проблеми та способи розв'язання
- Застосунок гальмує.
Для коректної роботи програми «Дія» її потрібно оновити до останньої версії 2.0.20. Щоб перевірити версію, треба зайти в застосунок, натиснути «Меню» в правому куті екрану та скролити в самий низ.
Іноді застосунок «гальмує» через проблеми в смартфоні. Тут може допомогти банальне перезавантаження смартфона або вивільнення додаткової пам'яті.
Користувачі у Facebook радять видалити застосунок, завантажити його знову й заново авторизуватися.
- Послуга одноразової виплати є недоступною. Відображається як «у розробці».
У перший день роботи нової послуги користувачі порталу та застосунку зазначали, що сервер перевантажений. Вихід – почекати та/або оновити застосунок.
- «Дія» не підтягла документи.
Поширена скарга користувачів на те, що «Дія» не підтягує документи або документи зникають.
Документи могли не підтягнутися через зміну особистих даних або внутрішній збій сервера. Вихід: перевірити коректність усіх особистих даних і почекати. Підтвердження в «Дії» може тривати певний час, адже всю інформацію перевіряють люди, а не система. Якщо документи все ж таки не з'явилися, потрібно записатися в електронну чергу та йти до сервісного центру.
- Заявка довго обробляється.
Як пояснили в «Дії», строки оброблення заявки залежать від завантаження сервісного центру МВС, до якого відправили заявку. Кожну заявку в сервісному центрі уважно обробляють: перевіряють дані за декількома реєстрами, базами й навіть надсилають запити до сервісних центрів, де видавалися документи. Рішення: запастися терпінням.
Що робити, якщо терміни подачі заявки пропущені?
Як повідомив член Асоціації правників України, юрист Digilaw Євген Каташинський у коментарі для , інформація стосовно того, що 31 грудня – дедлайн для подачі заявки, є недостовірною.
Пункт 5 Порядку звернення та надання у 2020 році одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам, які можуть втратити доходи у разі повної заборони сфери їх діяльності внаслідок посилення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, що затверджений постановою КМУ № 1233 від 09.12.2020 (далі — Порядок № 1233), визначено, що виплати здійснюються за заявами, які подані до 21 грудня включно.
На вебсайті «Дія», так само як і в Telegram каналі Михайла Федорова та каналі «Дія» поширюється інформація стосовно того, що 31 грудня – останній день подання заявки.
Порядком № 1233 визначено 21 грудня в якості дедлайну, тому слід орієнтуватися саме на цю дату.
Якщо людина пропустила терміни подачі зявки з власної вини – змінити нічого не можна.
«Порядок № 1233 чітко пов’язує право на отримання матеріальної допомоги із необхідністю подання заявки у встановлений період – до 21 грудня. Тобто, якщо особа не вжила жодних заходів для того, щоб подати таку заявку, то вона автоматично втрачає право на отримання матеріальної допомоги», – розповів він.
Але якщо особа не змогла подати заявку з технічних причин (не працював застосунок та вебсайт «Дія»), то в цій ситуації шанси отримати матеріальну допомогу є, оскільки особа мала законні очікування на отримання матеріальної допомоги, однак з причин, що не залежали від неї, вона пропустила цей строк.
Найбільш ефективним у такому випадку є звернення до суду. Слід зауважити, що доведеться сплатити 840,8 грн судового збору (який з 1 січня підвищиться до 908 грн), а також спалити витрати на правову допомогу. Звертатися до інших органів немає сенсу, оскільки Порядок № 1233 визначає процедуру виплат. Державні органи не матимуть повноважень на здійснення виплати матеріальної допомоги поза межами визначених строків, оскільки такі дії з юридичної точки зору будуть вважатися неправомірними.
«Якщо ви не можете подати заявку з технічних причин та маєте намір звертатися до суду, вам, передусім, необхідно зафіксувати такі технічні проблеми. Зніміть на відео, як Ви авторизуєтесь в застосунку і на вебсайті «Дія» та що саме відбувається далі (застосунок та вебсайт зависають, чи не відправляють заявку, або видають помилку тощо)», – додає Євген Каташинський.
Серед вимог до відео юрист відмічає наступні:
- Відео повинно надавати змогу чітко ідентифікувати Вас (наприклад, щоб в кадр потрапив Ваш паспорт/водійське посвідчення та ідентифікаційний код).
- На відео повинні бути проставлені дата та час.
- Рекомендуємо зняти декілька таких відео, а також зняти додатково ще одне в останній день подання заявок – 21 грудня близько 23:59:59.
«Все це допоможе довести в суді, що ви намагалися реалізувати своє право на отримання матеріальної допомоги, однак з причин, що не залежали від вас, не змогли подати заявку. Надалі зверніться до юриста, який підготує документи та подасть позов до суду», – розповів він.
Які є законні підстави для звернення до суду?
Євген Каташинський відмічає наступні:
Ч. 1 ст. 2 Закону України «Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб'єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 04.12.2020 № 1071-IX закріплює право застрахованої особи на отримання матеріальної допомоги в розмірі 8 000 грн.
Ч. 2 ст. 2 вказаного закону визначає, що виплата одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам здійснюється на підставі заяв застрахованих осіб, поданих ними в електронній формі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг.
Тобто, законодавцем визначена єдина форма подання заяви – електронна. Порядком № 1233 визначено період, протягом якого особа має право на подання заяви, до 21 грудня. Таким чином, неможливість подання такої заяви через технічні несправності в роботі електронної системи порушують законодавчо встановлене право особи на отримання матеріальної допомоги.