Історія бізнесу «Імперіал Тобакко» в Україні, яка є частиною глобальної компанії Imperial Brands, розпочалася у перші роки незалежності. За цей час він зазнав низки організаційних трансформацій. Але ці роки компанія завжди веде прозорий, чесний бізнес. Її керівництво розуміє, що колективні та індивідуальні дії можуть суттєво вплинути на репутацію компанії серед споживачів, замовників, акціонерів, місцевих громад та державних установ. Вкрай важливо це зараз, коли інформація, особливо негативна, поширюється дуже швидко.
Нормативне забезпечення відповідальної поведінки
«Для Imperial Brands глобальна репутація надійного та етичного партнера і роботодавця є одним із найцінніших активів. У компанії існує Кодекс поведінки, він визначає норми відповідальної поведінки, яких ми повинні дотримуватись у всіх сферах діяльності», – каже директорка з корпоративних та юридичних питань «Імперіал Тобакко» в Україні Юлія Завалішина.
В компанії розроблено електронні курси з Кодексу поведінки загалом та присвячені окремим його розділам. На сьогодні таких обов'язкових курсів, які має пройти кожен співробітник, 12. У них, зокрема, йдеться про те, що при прийнятті етичних рішень, якщо є якісь сумніви, співробітник має відповісти сам собі на низку питань. Ось кілька з них: «Чи є такий спосіб законним, моральним?», «Чи я розумію наслідки?», «Чи я почуватимуся впевнено, пояснюючи свої дії колегам, сім'ї та друзям?», «Чи буду я або компанія Imperial Brands відчувати себе впевнено, якщо інші прочитають про мої вчинки у ЗМІ?»
Юлія Завалішина зазначає, що Кодекс допомагає у прийнятті правильних рішень, уникати ситуацій, в яких можуть виникати моральні та юридичні проблеми. Однак ні Кодекс, ні навіть корпоративні принципи та стандарти не можуть охопити будь-яку ситуацію. Тому важливо, щоб цінності, які сповідує компанія, кожен співробітник сприймав як свої.
Компанія також має Кодекс поведінки постачальників, на який Imperial Brands посилається в своїх договорах . Про цінності у ньому йдеться так: «Ми пишаємося тим, що робимо, і тим, як ми це робимо. Відповідальна та чесна діяльність допомогла нам створити та підтримувати успішний бізнес».
Як організовано контроль за дотриманням норм Кодексу в Україні
У компанії використовують комплексний підхід, що базується на моделі «трьох ліній захисту». Перша лінія – забезпечується необхідна підтримка, навчання та інструменти, які допомагають усім дотримуватися корпоративних правил, норм і стандартів, законів і нормативних актів. Друга – на базі Кодексу поведінки підготовлено низку локальних процедур та стандартів. Третя – виконання працівниками вимог усіх цих документів контролюється безпосередніми керівниками, відділами за своїми напрямами, і навіть внутрішнім аудитом групи.
У разі виявлення порушень проводяться розслідування відповідно до юридичних зобов'язань компанії та, за можливості, з дотриманням конфіденційності. Особи, причетні до порушення Кодексу, можуть бути притягнені до дисциплінарної відповідальності, межі якої визначено трудовим законодавством. В Україні було кілька випадків таких порушень.
2012 року, за часів президента Віктора Януковича, представники органів влади намагалися створити бізнесу компанії складні умови, прозоро натякаючи на те, що треба заплатити. Компанія не піддалася шантажу.
Як організовано боротьбу з корупцією всередині компанії
Співробітники не повинні прямо чи опосередковано пропонувати, обіцяти чи давати кошти чи цінності (у матеріальній чи нематеріальній формі) особі у державному чи приватному секторі з метою схиляння її до протиправних дій або у вигляді винагороди за такі дії.
Щодо горезвісних «відкатів» жорстка норма в компанії така: співробітники не повинні прямо чи опосередковано вимагати, отримувати та погоджуватися отримати кошти, цінності чи привілеї як спонукання до здійснення протиправних дій чи виконання функцій або як винагороду за них.
«Усі наші співробітники дотримуються Кодексу поведінки. Ми очікуємо від постачальників такого ж підходу. Відповідність положенням Кодексу та готовність постачальника усунути недоліки є ключовими факторами для ухвалення нами рішення про початок чи продовження ділових відносин», – додає Юлія Завалішина.
Для забезпечення відповідності викладеним вище принципам у Imperial Brands:
- проводиться перевірка благонадійності при відборі постачальників, щоб переконатися, що їхня діяльність не зашкодить репутації компанії;
- використовуються тендерні процедури при відборі постачальників, контролюється відсутність конфліктів інтересів або особистої прихильності при відборі постачальників та роботі з ними;
- принципи Кодексу поведінки відображаються у контрактах із постачальниками;
- проводиться незалежна перевірка на благонадійність усіх консультантів, які працюють від імені компанії, вони повинні мати договірні зобов'язання дотримуватися корпоративних стандартів.
Щоб мінімізувати ризик того, що запропоновані чи отримані на законних підставах подарунки будуть витлумачені уповноваженими органами як хабар, в Imperial Brands існує центральний Реєстр подарунків та розваг. У ньому фіксуються всі факти надання та отримання подарунків та розваг. У разі появи претензій або підозр Реєстр дозволяє продемонструвати, що вони мають легальний діловий характер.
Принципи роботи з персоналом
У компанії створено сервіс Speaking Up, який доступний як для співробітників, так і для всіх зовнішніх зацікавлених сторін, включаючи постачальників та їх працівників. Якщо є підозра, що сталося порушення закону, Кодексу поведінки чи Кодексу постачальника, у компанії хочуть, щоб вони про це повідомили. Усі повідомлення про порушення обробляються з максимально можливим збереженням анонімності та конфіденційності. Стосовно людей, які повідомляють про порушення чи допомагають у розслідуванні, не допускаються переслідування.
Усі співробітники компанії повинні розділяти її принцип нульової толерантності до хабарництва та корупції та дотримуватися положень антикорупційного законодавства. Усі вони проходять е-курси та тренінги. Співробітники, які відповідають за закупівлю, підписують Кодекс поведінки Закупника.
Сила прикладу та власних дій
«Наша робота з дотриманням норм Кодексу поведінки є важливим елементом реалізації нашої господарської стратегії. Але для нас важливо, щоб наших стандартів дотримувалися не лише наші працівники, а й наші партнери, які вступають у прямі ділові відносини з Imperial Brands», – наголошує Юлія Завалішина.
На початку 1990-х такі документи були чимось новим як для співробітників, так і партнерів. Але йшов час, усі вчилися.
«Сила таких компаній, як Imperial Brands, у тому, що вони через своїх співробітників, партнерів позитивно впливають на суспільство в цілому. Ми змінюємося не тільки самі, а й змінюємо наше суспільство», – резюмує Юлія Завалішина.