Часто музеї сучасного мистецтва є магнітами для туристів і поціновувачів прекрасного, наприклад, Центр Помпіду в Парижі або MoMA в Нью-Йорку. У Києві знову заговорили про відкриття музею сучасного мистецтва на національному рівні. Громадське об’єднання «Музей сучасного мистецтва» на чолі з Ольгою Балашовою ініціювало обговорення питання щодо розміщення майбутнього музею з-поміж представників різних сфер.
На креативному хакатоні, який був частиною проєкту «Передчуття місця», були присутні люди з бізнесу, сфери освіти, ресторанної індустрії, медіа, архітектури тощо. Були навіть підлітки, котрі цікавляться урбаністикою. Представники кожного сектору висловили свої побажання щодо майбутньої інституції, щоб усі аспекти були максимально враховані ще на етапі ідеї.
Архітектурне бюро «Форма» дослідило 19 можливих локацій для музею з погляду їхньої доступності для громадського та приватного транспорту, а також щодо наявності об’єктів соціальної інфраструктури. На хакатоні вони презентували результати свого дослідження. Було також проаналізовано приклади закордонних інституцій: час їхнього створення, розміри, зміну архітектурних трендів із плином часу, а також типи будівель, у яких розміщуються музеї. Крім того, у бюро проаналізували функціонал різних зон у конкретних закордонних музеях.
У рамках проєкту також відбувся виїзд «у поля». Учасники відвідали кілька обговорюваних локацій і навіть зустрілися з архітекторами, котрі працювали над ними. «Усі вважають, що потрібно будувати в центрі, а я вважаю, що потрібно робити кровообіг у місті», — говорить архітектор Маркман про свій центр дозвілля в районі Оболоні під назвою «Дивосвіт». «У цій будівлі є різні простори, є всі можливості для експонування будь-яких розмірів», — резюмує Маркман.
Для музею сучасного мистецтва дуже важливим є простір приміщень, щоб показувати артефакти, адже це може бути й кімната для демонстрації відеоарту. Суттєвим чинником також є наявність території навколо самої будівлі музею. Адже часто сучасне мистецтво є неоднозначним і вимагає часу на осмислення.
Незвичною локацією став Автобусний парк №7 по вулиці Бориспільській, 13, що в Дарницькому районі. Його основа — унікальне вантове кріплення, що дає можливість уникати колон під час будівництва. Цю інновацію розроблено саме в Києві.
З-поміж можливих локацій також Мистецький Арсенал, Гостинний двір, галерея «Лавра», Національний центр «Український дім», пивоварний завод Ріхерта, Будинок торгівлі на Львівській площі, Корпус університету театру, кіно і телебачення імені Карпенка-Карого, комплекс «Казенний винний склад №1», автотранспортне підприємство виконавчого органу КМДА, Київський елеватор №1, Лук’янівський СІЗО, Житній ринок, Критий ринок на вулиці Кудряшова, 1, кінотеатр «Кіото», кінотеатр «Загреб», кінотеатр «Братислава», ділянка за адресою вул. Малевича, 44-46. До речі, остання локація — єдина, де можна збудувати музей з нуля, передаючи дух епохи. Усі інші «кандидати» потребують реновації або реставрації.
Над афішею цієї події працювала українська художниця Маша Рева. Для її створення дівчина обрала свої улюблені місця столиці і створила ілюзію, наче ми підглядаємо за ними через шпарини. Остаточну візію проєкту майбутнього музею буде подано до кінця 2021-го.