Чому коронавірус викликає паніку та як їй не піддатися; чому люди скуповують гречку та туалетний папір та чи треба це робити; чому одні компанії підіймають ціни у кілька разів, а інші допомагають людям. На ці питання відповіла Олена Дішкант, кандидат психологічних наук, науковий співробітник Українського науково-дослідного інституту цивільного захисту.

Фото: cottonbro / Pexels
- Щороку від грипу помирає багато людей. Чому саме коронавірус викликає паніку?
Зараз є передумова паніки. Вчені вважають, що вона виникає або через брак інформації, або коли її занадто багато. Зараз відбувається перенасичення інформацією про коронавірус. І люди, які навіть не думали на це звертати увагу, коли постійно перед очима бачать тривожні пости, починають задумуватися: може, дійсно, це дуже серйозно і загрожуватиме моїй безпеці або безпеці близьких? Саме страх і невизначеність – передумови паніки в будь-якій ситуації.

- Як не потрапити під дію паніки через коронавірус?
Потрібно чітко знати, що ви робитимете в тій чи іншій ситуації: куди звертатися, як діяти у разі високої температури, які ліки приймати, до якого лікаря йти. Коли буде чітка організація, паніці буде складно піддатись. Якщо немає структури і немає алгоритму дій, тоді, дійсно, виникає паніка. І ще треба фільтрувати новини. Всю інформацію краще шукати на офіційних сайтах.
- Чому люди скуповують все, що бачать у магазині, наприклад, гречку чи туалетний папір?
Це пов'язано з тим панічним настроєм, який уже перейшов до межі середнього (паніка буває легкою, середньою та важкою). Середня паніка – це коли людина загалом не може повністю контролювати свої дії та вчинки. Вона піддається тому, що роблять інші люди. Приходить в магазин і бачить, що хтось бере три пачки паперу. Тоді думає: «А, може, мені потрібно більше, то ж я візьму п'ять». Інший дивиться на п'ять пачок та бере вісім. Це таке емоційне зараження, яке є передумовою будь-якої панічної реакції.
- Чи варто запасатись якимись речами?
Якщо ви вважаєте, що для вас буде безпечніше три тижні просидіти вдома та нікуди не виходити, то, можливо, потрібно на три тижні щось запасти. Якщо ви так не вважаєте, то навіщо? Магазини працюють у звичайному режимі.
- Чому одні компанії завищують ціни, як це, наприклад, зробили МАУ та ті, хто продають маски, а інші, навпаки, роблять пожертви та допомагають людям?
З точки зору бізнесу це не панічна ситуація, а власне розуміння, що в панічній ситуації людина скуповуватиме набагато більше, якщо хоч трошки піднімуться ціни. Вона буде вважати, що ціни й далі зростатимуть, і краще купити зараз за цією ціною те, що є, ніж потім переплачувати втридорога. Бізнесові компанії розраховують саме на такий ефект і таким чином підлаштовують свою цінову політику. Є такі, які налаштовані заробити, а є такі, які налаштовані соціально. Компанії, відкриті до людей, допомагатимуть.