
Фото: Engin Akyurt / Pexels
Американська академія кінематографічних мистецтв і наук 8 вересня оприлюднила нові стандарти для подання фільмів на премію «Оскар» у номінації «Кращий фільм», чим спричинила бурління незгодних диванних кіноекспертів і крики про гей-лобі, яке захоплює світ. Що насправді сталося?
Українські ЗМІ слідом за російськими запостили новини про те, що «Оскар тепер вручатимуть за новими правилами». Заголовки радісно повторюють одну й ту саму тезу: до премії тепер не залучатимуть фільми без ЛГБТ і темношкірих:
- «Оскар більше не приймає фільми без геїв, расових і етнічних меншин і вводить жіночу квоту»;
- «Оскар»: до церемонії не допустять фільми без участі темношкірих і представників ЛГБТ;
- «Оскар» за кращий фільм вручатимуть стрічкам, де буде більше жінок, представників етнічних меншин і ЛГБТ».
Майже всі, крім «Детектор медіа», повторюють один і той самий набір критеріїв від кіноакадемії:
- хоча б один із ключових героїв або героїв другого плану має бути, наприклад, темношкірим, азійцем, латиноамериканцем, жителем Близького Сходу etc;
- принаймні 30% акторського складу фільму повинні складати жінки, представники етнічних груп, ЛГБТК+ або люди з інвалідністю;
- основна сюжетна лінія, тема або розповідь фільму мають зосередитися на правах жінок, расових і етнічних груп, ЛГБТК+, людей з інвалідністю;
- команда кіностудії, що знімає фільм, і його піар-група також мають бути представлені людьми із цих груп.
У підсумку соцмережі підірвала хвиля репостів, у яких, здавалося б, критично мислячі люди повторюють тези «дожилися, тепер «Оскар» дадуть тільки за фільм із ЛГБТ і темношкірими» (не повторюватиму епітети, що виходять за рамки цивілізації), «світ котиться в безодню, квоти — зло», «як пощастило режисерам, які знімали до цього дебілізму» etc.
Інформація про те, що фільм без геїв тепер не допустять до «Оскару» — фейк.
А тепер давайте все-таки прочитаємо оригінал, у якому кіноакадемія дійсно оголосила про «нові стандарти представлення та включення до участі в кінопремії «Оскар» у категорії «Кращий фільм».
Автори нових правил пояснюють, що стандарти розроблено для заохочення рівного представництва на екрані та за його межами.
Робочу групу очолили губернатори Академії Девон Франклін і Джим Джанопулос. За їхніми словами, кінокритики надихалися Стандартами різноманітності Британського інституту кіно та критеріями Британської академії кіно, що вручає премію BAFTA.
Ідеї британців адаптували під премію «Оскар», проконсультувавшись із Гільдією продюсерів Америки (PGA).
«Доступність має розширюватися, щоби відображати різноманітне населення світу як під час створення фільмів, так і в аудиторії, яка з ними взаємодіє. Академія прагне зіграти життєво важливу роль у тому, щоби допомогти зробити це реальністю», — заявили президент Академії Девід Рубін і гендиректор Академії Дон Хадсон.
«Ми вважаємо, що ці стандарти стануть каталізатором довгострокових істотних змін у нашій галузі», — додали вони.
Далі за текстом стає зрозуміло, що інформація про те, що фільм без геїв тепер не допустять до «Оскару» — фейк.
По-перше, до 2024 року в разі подання на «Оскар» фільму в номінації «Кращий фільм» (ще раз — тільки в ній) заявники просто заповнюватимуть анкету згідно із заявленими стандартами.
По-друге, уже заявка на «Оскар-2024» повинна буде відповідати двом із чотирьох стандартів — A, B, C, і D. За кожною з букв необхідно відповідати одному або декільком критеріям.
Стандарт А — етнічні групи, ЛГБТ+ або права людини
Цей стандарт пропонує вибрати один із трьох критеріїв:
- головний/другорядний герой із недопредставленої етнічної групи: азійці, корінні жителі Аляски, афроамериканці, етнічні представники Гаїті, корінні американці, латиноамериканці etc;
- не менш як 30% складу акторів мають бути з двох недопредставлених груп:
- жінки;
- ЛГБТК+;
- люди з інвалідністю, люди з когнітивними порушеннями (наприклад, що викликаються хворобою Альцгеймера, Паркінсона, хореєю Генсінгтона);
- етнічні та расові групи.
- основна сюжетна лінія, тема або розповідь фільму зосереджені на недостатньо представлених групах (тих самих).
За умови виконання одного (!) з трьох критеріїв фільм підійде під стандарт А. Тобто, пояснюючи на пальцях, не менш як 30% загальної кількості акторського складу можуть бути, наприклад, жінками та представниками ЛГБТ.
Але давайте уявімо, що з жодним із критеріїв не складається, головні герої кров з носа повинні бути білими гетеросексуальними чоловіками, актори-ЛГБТ не йдуть на кастинг або фільм взагалі про битву вампірів та інопланетян і не приділяє стільки уваги етнічним або гендерним проблемам. У такому разі пропонується розглянути три інші стандарти.
Стандарт B — різноманітність на топпозиціях
Другий стандарт дає вибір із трьох варіантів:
- наявність на креативних топпосадах кінокомпанії (як-от оператор, композитор, директор із кастингу, режисер, продюсер, декоратор, сценарист тощо) від двох осіб з описаних вище недопредставлених груп.
Водночас хоча б одну із цих посад має обіймати людина з недопредставленої етнічної чи расової групи.
- наявність хоча б шести інших членів команди та технічних посад із недопредставлених груп;
- принаймні 30% знімальної групи мають належати до недопредставлених груп.
Стандарт С — доступ до освіти
Третій стандарт вимагає дотримання двох критеріїв одразу:
- можливість платного навчання та стажування.
Компанія з виробництва, розповсюдження або фінансування фільму має організовувати його для недостатньо представлених груп. Водночас:
- Великі студії повинні мати постійне оплачуване навчання або стажування за участю недопредставлених груп у більшості з таких відділів, як-от виробництво/розробка, фізичне виробництво, постпродакшн, музика, VFX, придбання, ділові відносини, поширення, маркетинг і реклама.
- Великі міністудії або незалежні студії повинні мати не менш як двох учнів/стажерів із зазначених вище недопредставлених груп щонайменше в одному зі згаданих вище відділів.
- можливості для навчання та розвитку навичок команди.
Компанія з виробництва, розповсюдження та/або фінансування фільму має пропонувати навчання та/або можливість роботи для розвитку неординарних навичок людям із недостатньо представлених груп.
Стандарт D — фахівці з реклами та маркетологи
Тут лише один критерій:
- кілька штатних керівників вищої ланки кіностудії у відділах маркетингу, реклами та/або розповсюдження мають бути з недопредставлених груп.
Отже, фільми «не про геїв» і «не про темношкірих» подавати в номінації «Кращий фільм» не заборонили, але оприлюднили критерії, які мають розширити доступ до кіноіндустрії соціально вразливих груп, зокрема, до акторської кар'єри, ринку кіно та створення фільмів як таких. А також відобразити всю різноманітність глядачів, які купують квитки в кінотеатри.
Наскільки може спрацювати таке квотування — питання не одного року й навіть не п'яти «Оскарів» поспіль. Результати нововведення — як позитивні, так і негативні — ми зможемо побачити, ймовірно, через десяток років, а то й пізніше.
Критерії повинні розширити доступ до кіноіндустрії соціально вразливих груп.
Водночас писати про те, що «Захід збожеволів і відмовляється від кіно без ЛГБТ і африканців», не тільки необачно, а й некоректно.
Квоти можна критикувати, можна вити в унісон усім уанетом і рунетом, але навряд чи звук «скрепів» з України та поребрика долетить до адептів кіноакадемії та якось вплине на їхню позицію. My life My rules, тобто в цьому випадку — їхня кінопремія, їхні правила.