Чому готелям відмовляють у зірках. Фото: bottlein/Pixabay
Українські готелі продовжують боротьбу за зірки, сподіваючись відкрити гральні заклади на своїй території. Але багатьом відмовляють навіть у «трьох зірках» — мінімальному статусі для реалізації такого проєкту. Які найчастіші причини відмови, і як готелі могли б поліпшити свій сервіс, щоб потрапити до потрібних категорій, розбиралося The Page.
Комісія з категоризації та присвоєння зірок українським готелям продовжує свою роботу. На сьогодні відбулося вже вісім засідань. Перше пройшло 16 березня 2021 року.
Відтоді кількість надаваних готельєрами заявок постійно зростає. Це не тільки пов'язано з можливістю розмістити гральні заклади на території готельних комплексів від категорії «3 зірки» і вище.
«Кількість готелів, які бажають отримати свідоцтво, зросла через те, що минулого року держава легалізувала гральний бізнес на території України та дозволила гральним закладам розміщуватися на території готелів».
Галина Верцимаха
Керівниця напрямку адвокатури ГО «Рада захисту конкуренції та споживачів»
Всього наразі до комісії на розгляд категорії було подано 98 заявок. За підсумками попередніх засідань 89 із них уже розглянуті. 51 готелю підтвердили їхній запит на присвоєння зірок. Десяти в наданні запитуваної категорії було відмовлено. Також відбулося зниження «зірковості» двом готелям. Інші запити були повернуті на доопрацювання документації.
«Кожен споживач (турист), приїжджаючи на відпочинок, має певне уявлення про готель тієї чи іншої категорії. Робота комісії дозволяє переконатися, що обраний готель має належний сервіс, доступність, безпеку, комфорт. А також відповідає всім вимогам закону «Про туризм» та Державного стандарту 4269 «Послуги туристичні. Класифікація готелів». На жаль, комісії не відразу вдається в цьому переконатися. Найчастіше орган сертифікації, який відповідає за підготовку відповідної документації, не надає достатню кількість необхідних матеріалів. Тому хотілося б ще раз звернути увагу органів сертифікації на те, що члени комісії ретельно перевіряють кожну заявку та чекають на повний пакет документів і фото-відеоматеріалів».
Валентина Бухова
Провідна спеціалістка відділу туристичного розвитку регіонів Директорату туризму МКІП
Згідно з результатами передостаннього засідання, семи готелям були присвоєні такі категорії:
- готель «Галицька корона», Львівська область — «3 зірки»;
- готель «Панська гора», Львівська область — «3 зірки»;
- готель Hilton Kyiv, м. Київ — «5 зірок»;
- готель «Либідь-Плаза», м. Хмельницький — «4 зірки»;
- «ОК Одеса», м. Одеса — «3 зірки»;
- «Аркадія», м. Одеса — «3 зірки»;
- Cherkasy PALACE, м. Черкаси — «3 зірки».
Не отримали категорію «4 зірки» готелі «Мир» (м. Харків) та «Чорне море» (м. Одеса). Відмова була мотивована, зокрема, непристосованістю готельної інфраструктури для осіб із інвалідністю. Також відмовили у наданні категорії готелю «Зірка» (м. Кропивницький), який претендував на категорію «3 зірки».
Серед найпоширеніших причин невідповідності готелів залежно від категорії можна назвати такі, як:
- незручні або відсутні пандуси, необладнані туалети та ванні кімнати для маломобільних категорій туристів;
- неякісні системи вентиляції та кондиціонування, непідтвердження наявності резервного водопостачання, аварійного освітлення, генератора;
- відсутність ліфтів і протипожежних інструкцій, окремих входів у ресторан;
- відсутність камер зберігання та сейфів, пунктів обміну валют, перукарні, побутової кімнати, кімнати зберігання;
- недостатня кількість паркувальних місць і місткості ресторану або кафе;
- відсутність більшості документів, що підтверджують наявність необхідного побутового обладнання в номері (фен, праска, набори для шиття тощо).
- Невідповідність режиму роботи кафе чи ресторанів у категоріях 4 і 5 зірок.
«У разі відповідності готелю всім вимогам, що висуваються до тієї чи іншої категорії, можна отримати бажану «зірку». Водночас основною характеристикою в отриманні готелем «зірок» є якість документів, підготовлених органами сертифікації, які вони надають на розгляд комісії. Щоб уникнути додаткових питань і уточнень, необхідно відповідально підходити до оцінки готелю та підготовки документів, надавати підтвердження (фото- та відеоматеріали) відповідно до всіх вимог».
Галина Верцимаха
Керівниця напрямку адвокатури ГО «Рада захисту конкуренції та споживачів»
Нагадаємо, що повноваження зі встановлення категорій готелям із минулого року були передані з відома Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Державному агентству розвитку туризму, діяльність якого регулюється міністром культури та інформаційної політики України.
«У багатьох країнах категоризація є добровільною справою, і чимало готелів із різних причин її не проходять. Водночас отримання «зірки» — це ознака якості сервісу та додаткові можливості для залучення туристів».
Мар'яна Олеськів
Голова Комісії з категоризації, голова Державного агентства розвитку туризму України
Всі, хто планує відпочинок або робоче відрядження, обирають для себе кращий варіант для проживання — комфортабельний готель із якісним обладнанням та сервісом, зазначає і Галина Верцімаха.
«Показником якості готелю є наявність у нього певної кількості «зірок». Саме за цим способом категоризації більшість туристів й обирають місце, в якому хочуть зупинитися. Тому чимало готелів прагнуть пройти процедуру оцінки і отримання «зірки». Адже, чим більше їх буде, тим більша ймовірність того, що мандрівник вибере саме цей готель. Але не треба забувати, що зі збільшенням кількості «зірок» на фасаді готелю ростуть і вимоги до його оснащеності та рівня обслуговування. Тому всі представлені комісії документи вивчаються вкрай ретельно».
Галина Верцимаха
Керівниця напрямку адвокатури ГО «Рада захисту конкуренції та споживачів»
Першочерговим пріоритетом є безпека та комфорт туриста, додає Мар'яна Олеськів.
«Будучи державним органом, ми працюємо над оновленням стандартів категоризації засобів розміщення та вдосконаленням процедур контролю. На жаль, чинна законодавча база з категоризації засобів розміщення є застарілою. На сьогодні під час присвоєння зірок ми повинні керуватися Держстандартом 2003 року, який ще на початку 2000-х не відрізнявся актуальністю. Тому часто зустрічаються дійсно смішні вимоги, а деякі з них навіть йдуть врозріз із дійсними імперативами. Наприклад, у номері тризіркового готелю обов'язково повинна бути попільничка, що натякає на дозвіл палити в приміщенні, — але ми всі пам'ятаємо про заборону паління в громадських місцях».
Мар'яна Олеськів
Голова Комісії з категоризації, голова Державного агентства розвитку туризму України
Наразі агентство активно працює над модернізацією відповідної нормативно-правової бази.