Facebook Pixel

Іран купив технологію для Shahed-136 у Заходу — розслідування

Shahed-136 розробили на основі німецького двигуна. Фото: Iran's Military Achievements Media/Twitter Daily World 24

Shahed-136 розробили на основі німецького двигуна. Фото: Iran's Military Achievements Media/Twitter Daily World 24

Безпілотники Shahed-136, продані росії Іраном і які зараз атакують міста України, оснащено двигуном на основі німецької технології.

Цю технологію Тегеран незаконно купив 20 років тому, а двигун Shahed-136 був реконструйований іранською компанією під назвою Oje Parvaz Mado Nafar, яка зараз перебуває під санкціями Великої Британії, США та ЄС, пише CNN.

Звідки Іран взяв німецький двигун для Shahed-136

Двигун Mado MD-550 з іранського дрона, що атакував Україну. Фото: CAR

Двигун Mado MD-550 з іранського дрона, що атакував Україну. Фото: CAR

Дані про те, що «шахеди» розроблено на основі західної технології, отримала Conflict Armament Research — британська організація, що досліджує компоненти зброї.

У період із листопада минулого року до березня 2023 року CAR вдалося перевірити компоненти 20 безпілотників і боєприпасів іранського виробництва в Україні, приблизно половина з яких — Shahed-136.

Конструкція двигуна Mado, яку виявила CAR, свідчить про інтенсивні зусилля Ірану щодо отримання західних технологій для своїх безпілотників і ракет в умовах широких міжнародних санкцій.

Так, у 2006 році Іран незаконно придбав двигуни для безпілотників у німецької компанії Limbach Flugmotoren. За три роки іранський інженер на ім’я Юсеф Абуталебі оголосив, що його компанія побудувала двигун для БпЛА. Ця компанія пізніше стане Mado.

Водночас компанія, схоже, намагалася приховати свою роль у будівництві «шахедів». CAR виявила, що оригінальні серійні номери на компонентах безпілотників, знайдених в Україні, були стерті.

Quote«Ці модифікації не дали можливості дослідникам виявити мережі придбання, що сприяли міжнародним постачанням ключових компонентів до Ірану», — говорять у CAR.

Співпраця росії та Ірану: які ще технології можуть скопіювати

Основний серійний номер двигуна виробництва Mado, задокументований CAR у Києві,

Основний серійний номер двигуна виробництва Mado, задокументований CAR у Києві,

Таймур Хан, аналітик CAR у Перській затоці, зазначає, що системи БпЛА Ірану постійно вдосконалюються, модернізуються та стають усе точнішими з погляду систем націлювання та наведення, а також можливостей протидії перешкодам.

За його словами, Іран придбав західні компоненти та технології для своєї програми БпЛА, скориставшись відсутністю видимого ланцюга постачань.

Отже, ідентифікація компонентів є критично важливою для вдосконалення механізмів санкцій.

Для росіян іранські безпілотники є вигідною заміною набагато дорожчим ракетам, запаси яких, за словами західних чиновників, скорочуються. Експерти вважають, що, наприклад, «Шахед-186», який коштує приблизно $20 тис., є мізерною часткою вартості крилатої ракети «Калібр».

Хан також зазначає, що росія, що захоплює на полі бою складну західну зброю, як-от протитанкова ракета Javelin, може поділитися цими технологіями з Іраном, і вони співпрацюватимуть над копіюванням цих типів систем.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉