У 2025 році бізнес може отримати штраф до 80 тис. грн, якщо розміщуватиме вакансії з дискримінаційними або маніпулятивними формулюваннями. З травня Держпродспоживслужба перевіряє тексти вакансій на такі ознаки.
Про це нагадали у robota.ua.
Які закони в Україні забороняють дискримінацію на роботі
Закон України «Про рекламу» (статті 24-1 і 27) забороняє оголошення, які мають:

- ознаки дискримінації: вік, стать, зовнішність, етнічна належність, наявність дітей, стан здоров’я тощо;
- непрозорі умови праці: відсутність згадки про нічні зміни, випробувальний термін, фіктивні обіцянки;
- маніпуляції: «високий дохід», «молода команда», «робота тільки для чоловіків», не вказуючи реальні умови.
Якщо роботодавець порушить цей закон, він має:
- сплатити штраф у 10 мінімальних зарплат – 80 тис. грн у 2025-му;
- понести додаткову фінансову відповідальність у розмірі п’ятикратної вартості розміщеної реклами;
- сплатити подвоєний штраф у разі повторного порушення.
Окрім цього, після порушення зростає ризик комплексної перевірки з боку Держпраці.
Як сформулювати текст вакансії без дискримінації та маніпуляцій
Портал з пошуку роботи robota.ua автоматично перевіряє текст вакансії, яку створює роботодавець, на потенційно дискримінаційні чи недоречні формулювання.
Сайт використовує вбудовані інтелектуальні підказки, тобто якщо в тексті з'являються слова-тригери, роботодавець отримає попередження з поясненням, чому певне формулювання може порушувати стандарти або законодавство. Ба більше, його вакансія не буде опублікована автоматично, а відправиться на модерацію.

Що отримують роботодавці, яку порушують етичні норми при створенні вакансій на rabota.ua
«Такі оголошення проходять ручну модерацію нашою контент-командою – щоб переконатися, що кожен текст відповідає етичним та юридичним нормам», – зазначили у robota.ua.
Система robota.ua працює так:
- виявлення слів-тригерів (наприклад, «до 30 років», «чоловік», «приємної зовнішності»);
- підказка з поясненням, чому фраза є ризикованою;
- блокування оголошення – воно не проходить на сайт автоматично;
- передача на ручну модерацію, якщо роботодавець не усуває порушення.
Щоб у вакансії не було дискримінаційних формулювань, у robota.ua радять зосередиться на тому, що має значення для успішного виконання роботи:
- професійні навички та релевантний досвід;
- реальні умови праці (графік, фізичне навантаження, специфічні мовні вимоги тощо);
- результати та очікування, які ставить перед кандидатом компанія.
«Формулюйте конкретно й інклюзивно. Це не лише демонструє повагу до всіх потенційних кандидатів, а й зміцнює бренд роботодавця», – кажуть у robota.ua.
Приклади релевантних інклюзивних формулювань:
- «Ми створюємо середовище, де кожен може розкрити свій потенціал».
- «Ми відкриті для всіх, хто поділяє наші цінності».
Нагадаємо, попри гострий дефіцит кадрів, певні групи людей все ще не мають доступу до ринку праці, хоча вони присутні в Україні. Однією з таких груп є люди з інвалідністю, серед яких лише 15-18% мають роботу.