Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) заявило про незаконність призначення колишнього виконуючого обов'язки міністра енергетики Юрія Вітренка на посаду голови НАК «Нафтогаз України». На думку глави Нацагентства Олександра Новікова, під час призначення Вітренка був порушений закон «Про запобігання корупції», повідомила пресслужба НАЗК. Сам Вітренко з цим категорично не згоден і вже пообіцяв піти до суду, щоб там довести свою точку зору.
У НАЗК вважають, що при призначенні Вітренка порушили антикорупційне законодавство. Закон забороняє після звільнення з держслужби протягом року керувати організаціями, на які він міг впливати на попередньому місці роботи.
За даними НАЗК, у період з 21 грудня 2020 року до 28 квітня 2021-го Вітренко, фактично очолюючи Міненерго, брав участь в ухваленні рішень щодо «Нафтогазу». Нацагентство надало низку прикладів:
- 12 січня Вітренко підписав лист Кабміну з пропозицією передати Міненерго пакети акцій, що належать «Нафтогазу»;
- 4 березня він підписав лист із пропозиціями до проєкту рішення уряду щодо визначення основних напрямків діяльності «Нафтогазу» з метою розвитку ринку природного газу;
- 27 квітня він розглянув проєкт розпорядження Кабміну № 370-р, в якому оцінювалися робота наглядової ради та правління «Нафтогазу» за 2020 рік, після чого запропонував визнати їхню роботу незадовільною.
У Нацагентстві підкреслили, що згідно із законом Вітренко міг зайняти пост глави «Нафтогазу» тільки після 28 квітня 2022 року — через рік після звільнення з Міненерго.
Виходячи з цього, в приписі НАЗК зажадали скасувати пункти 8 і 9 постанови КМУ №370-р — тобто, визнати контракт із Юрієм Вітренком незаконним і розірвати його.
Сам Вітренко, зі свого боку, назвав припис НАЗК незаконним, упередженим, прикладом «вибіркового правосуддя» і пообіцяв оскаржити документ у суді, повідомив Департамент інтегрованих комунікацій «Нафтогазу».
На свій захист він заявив, що:
- Міненерго і він сам не керували «Нафтогазом», НАК перебував під управлінням Кабміну;
- як в.о. міністра, він не входив до складу Кабміну і не голосував у ньому;
- також він не брав участі в роботі НКРЕКП.
Вітренко пригадав Нацагентству історію з головою правління «Укрзалізниці» Євгеном Кравцовим, який потрапив на цю посаду безпосередньо з крісла заступника міністра інфраструктури. При цьому Нацагентство, за словами Вітренка, ніяк не відреагувало на таке призначення.
Міністр юстиції України Денис Малюська написав, що за приписом НАЗК є ряд питань:
- Який сенс у скасуванні п.9 постанови №370-р, якщо воно мало разовий характер і вже виконано, а крім того, стосується не тільки Вітренка, а й членів наглядової ради «Нафтогазу»?
- Чи можливо застосувати положення антикорупційного закону до Вітренка, якщо він пробув в.о. міністра менше ніж рік?
- Кабмін на час призначення Вітренка виконував обов'язки наглядової ради «Нафтогазу». Зараз ці функції знову передані наглядовій раді. Чи означає це те, що заради виконання припису НАЗК Кабмін знову повинен буде призупинити повноваження наглядової ради?
«З огляду на викладене вище, припис НАЗК найближчим часом буде оскаржено в суді. Переконаний, що проблемна ситуація буде належним чином врегульована», — резюмував міністр.
Контекст.28 квітня 2021 року Кабмін вирішив звільнити Андрія Коболєва, який керував «Нафтогазом» з 2015 року. Його замінив ексвиконавчий директор НАК — тоді в.о. міністра енергетики Юрій Вітренко.
Коболєв заявив, що дізнався про своє звільнення з ЗМІ, і неодноразово натякав на незаконність дій Кабміну. У самому «Нафтогазі» назвали рішення КМУ«юридичною маніпуляцією» — заради звільнення Коболєва Кабмін відправив наглядову раду «Нафтогазу» у відставку на дві доби. У США і G7 звільнення Коболєва різко розкритикували та натякнули на політичне втручання в роботу «Нафтогазу».