Нафтові танкери тікають з протоки Ормуз: чому це вигідно росії

Нафтові танкери тікають з протоки Ормуз: чому це вигідно росії

Десятки суден хочуть скоріше покинути головний нафтовий коридор світу, Ормузьку протоку, після того, як ескалація конфлікту між Ізраїлем, США та Іраном робить його все більш небезпечним. Це та інші ризики можуть підвищити ціну нафти на $5–7 за барель, що може принести росії додаткові нафтові доходи.

Про це повідомив політолог Максим Градус.

Як зміниться нафтовий ринок, якщо перекрити Ормузьку протоку

За даними супутникових карт, десятки суден вишиковуються у колони, щоб вийти із Ормузької протоки, яка з'єднує Перську затоку з Оманською затокою та Аравійським морем. Вона розташована між Іраном і Оманом.

Водночас танкерів, що заходять до Перської затоки, набагато менше, ніж тих, що тікають із неї. За за останні 2–3 дні трафік через Ормуз скоротився на 20-46% порівняно зі звичайним рівнем.

Все більше танкерів чекають в Оманській затоці поблизу узбережжя Обʼєднаних Арабських Еміратів та Оману, а не проходять протоку, свідчать дані аналітичного центру Sea live.

За даними Reuters, від 40 до 50 суден одночасно чекають або проходять у конвоях, зокрема через:

  • проблеми в роботі систем навігації GPS/AIS;
  • інциденти на маршрутах (зіткнення минулого тижня двох суден біля берегів ОАЕ);
  • зростання геополітичної напруги в регіоні.

Один з найбільших у світі операторів нафти й нафтопродуктових танкерів, компанія Frontline, вже оголосила, що не прийматиме нових рейсів через Ормуз, а ті судна, які зараз там, виводять конвоями під охороною, інші направляють в обхід.

Подібне робить і нафтова компанія Shell, яка також підтверджує випадки глушіння GPS-сигналів та посилені заходи безпеки. QatarEnergy також наказала своїм LNG-суднам чекати за межами Ормуза до подальших інструкцій.

Аналітики UKMTO та JMIC попереджають про «тривожний рівень загроз», а деякі депутати в Ірані натякають на можливість повністю закрити Ормузьку протоку.

Чому росія може виграти від закриття Ормузької протоки

JPMorgan, Rystad Energy та інші консалтингові агентства прогнозують, що ціна на флагманську нафту марки Brent зросте щонайменше до $90–95 за барель. Серед причин:

  • логістичні затримки;
  • страх ринку перед ескалацією;
  • зменшення кількості танкерів на маршрутах.

Водночас навіть якщо ситуація залишиться у форматі «часткових затримок без повної блокади протоки», ціна на нафту може зрости на $5–7. Якщо така ціна протримається хоча б два тижні, росія отримає понад $1,05 млрд нафтових доходів. Навіть за мінімальним розрахунком, рф може отримати додаткові $800–900 млн.

Якщо уряд Ірану справді заблокує протоку, то ціна на нафту може перевищити $100 за барель, і тоді доходи кремля зростуть на десятки мільярдів.

Окрім цього, російська нафта може стати привабливішою на ринку, оскільки її везуть не через Ормуз, а Чорним та Балтійськими морями, а також Тихим океаном. Зокрема, Китай та Індія можуть активніше переключитися на нафту з рф через можливі збої у поставках іранської.

Зараз увага Заходу зміщується з росії на Іран, що створює «санкційний глухий кут» – менше рішучості посилювати тиск, більше можливостей для кремля обходити цінову стелю для продажу нафти.

«Україна має вікно часу, щоб нагадати: зростання ціни на нафту – це не лише про ринок, це ще й про ракети, які летітимуть по наших містах за додаткові нафтові прибутки кремля», – пише Максим Градус.

Нагадаємо, напередодні президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн не підтримала ідею ЄС знизити граничну ціну на російську нафту із $60 за барель до $45 у рамках 18-го пакету санкцій союзу проти рф.

Читати на The Page