Facebook Pixel
IT
Русский военный корабль, иди нах*й.
Пожертвувати на армію
×
IT

Без права на помилку, без перерви на туалет: які умови роботи стоять за успіхом Amazon

Фото: facebook.com/Amazon

Фото: facebook.com/Amazon

Робота під постійним наглядом, з мінливими умовами, відсутністю часу на відвідування туалету та автоматичне звільнення — ось лише деякі умови роботи співробітників гіганта електронної комерції, компанії Amazon.

Її рекордні фінансові показники, які фірма встановила під час пандемії, досягаються коштом нелюдських умов праці. У цьому матеріалі ми й далі розповідатимемо про те, як це — працювати у великих технологічних компаніях не на посаді інженерів-розробників, а на інших роботах, менш престижних, але таких, що більше вимотують.

Нещодавно ми розповідали про роботу модераторів соціальної мережі Facebook.

Covid-переможець: коронавірус як драйвер зростання для Amazon

Коронавірусні обмеження та локдауни, які час від часу вводилися в різних країнах світу, стали справжнім поштовхом до зростання цифрового ритейлу загалом і компанії Amazon зокрема.

Багато BigTech-гігантів на початку 2021 року показали рекордні фінансові результати, збільшивши свій прибуток і виручку. Зокрема, Facebook, Apple, Amazon, Alphabet і Microsoft сумарно підвищили виручку на 41%. Тільки компанія Amazon другий квартал поспіль повідомила про перевищення показника виручки в $100 млрд. В Amazon впевнені, що майбутні квартали будуть не менш успішними. Багато людей у світі стали частіше робити замовлення онлайн і не планують відмовлятися від цієї практики й після того, як коронавірусні обмеження буде скасовано.

Ці успіхи прямо позначилися на вартості акцій цифрового ритейлера. Якщо на початку 2020 року одна акція Amazon коштувала від $1,8 до $2 тис., то ближче до червня 2021 року цінні папери фірми подорожчали майже до $3,5 тис. Відповідно капіталізація компанії за час пандемії збільшилася практично вдвічі.

Інтерес до онлайн-торгівлі, що зростає, безпосередньо позначився на збільшенні чисельності персоналу компанії. У березні 2020 року Amazon почала кампанію зі збільшення кількості співробітників в умовах зростання попиту на онлайн-покупки. Компанія зробила кілька оголошень про наймання співробітників, повідомляючи про пошук від 10 тис. до 100 тис. фахівців різних напрямків — від інженерів до водіїв.

Так, лише в третьому кварталі 2020 року Amazon найняла понад 250 тис. осіб, завдяки чому кількість співробітників, які працюють на благо e-commerce-гіганта, перевищила 1 млн. Саме тоді фірма найняла понад 100 тис. осіб тільки в США та Канаді через те, що вона не могла впоратися з опрацюванням замовлень.

Чому все частіше лунають заклики бойкотувати Amazon Prime Day

Компанія Amazon давно відома своїми нелюдськими умовами праці. Пандемія тільки посилила вимоги до співробітників компанії, що часто є нереалістичними для звичайної людини. Саме через це ще в березні цього року з'явилися заклики бойкотувати Amazon Prime Day — своєрідну Чорну п'ятницю для користувачів сервісу Amazon Prime, під час якої вони можуть робити покупки на цьому сайті з величезними знижками.

До заклику бойкотувати Prime Day, що вперше з'явився на онлайн-майданчику для профспілок, приєдналися й деякі політики. Зокрема, мер Нью-Йорка Білл де Блазіо назвав цей день ідеальним для того, щоб не робити покупки на Amazon, порадивши «робити покупки у своєму місті, підтримуючи малий бізнес».

Сенатор Елізабет Уоррен нагадала, що цей день — один із найнебезпечніших для складських робітників Amazon з погляду травматизму, а компанія не визнає зв'язку між її вимогами «продуктивності» і травмами. Історії про жахи роботи в Amazon в останні кілька років час від часу з'являються в пресі. Але попри ці публікації в Amazon нічого не змінюється.

Ще у 2019 році співробітники складів описали, у що їм обходиться робота у святкові дні та періоди розпродажів. Серед звичайних явищ — обов'язкова понаднормова робота у вигляді 10-годинних змін, а іноді й більше, що в сумі складає понад 60 годин на тиждень, відмова від відпусток, постійний травматизм, пов'язаний із перенапруженням, що стає прямим наслідком великої кількості замовлень і обмеженого часу, який співробітник може витратити на оформлення одного замовлення.

У 2018 році журналісти The Guardian розповіли, що склади компанії увійшли до списку Dirty Dozen Національної ради з охорони праці — переліку найнебезпечніших для роботи місць у США. Описуючи умови роботи, журналісти розповідають історії співробітників, які отримали травми на складах і у виробничих приміщеннях. Багато із цих людей не тільки не отримали компенсацію для лікування, але й були звільнені та навіть позбулися житла, бо лікування й відновлення після травм обійшлося їм дуже дорого.

Найняти, щоб звільнити

Останніми місяцями було кілька витоків документів, у яких описуються принципи взаємодії компанії зі співробітниками. У травні 2021 року з'явилися документи про програму Amazon під назвою hire to fire («найміть і звільніть»). Вона передбачає наймання співробітників для подальшого швидкого звільнення, щоб підтримувати плинність кадрів, точніше, виконувати одну з метрик для менеджерів — кількість звільнених людей, яку в компанії називають «незапланованим відходом» (unregretted attrition).

Для звільнення співробітників використовують різні методи, з-поміж яких — необхідність проходження власної програми підвищення кваліфікації під назвою Focus. У рамках цього навчання потрібно виконати певну кількість завдань, а тих, хто не впорався, переводять на програму навчання Pivot, яка пропонує або виконати всі вимоги навчання, або звільниться з компенсацією.

У другому випадку такого співробітника повторно в компанію вже не візьмуть. Вивчивши докладні умови цієї програми, журналісти Business Insider уже в червні цього року розповіли, що умови програми Pivot є настільки нереалістичними, що передбачають постійне багатогодинне перепрацювання та неадекватні строки, а також розпливчасті формулювання самих завдань.

Без права на туалет

Скандали, пов'язані з умовами роботи персоналу в Amazon, буквально переслідують компанію у 2020 і 2021 роках. Один із найвідоміших виник у березні 2021 року. Тоді один із сенаторів написав, що водії служби доставки компанії не можуть скористатися туалетами і змушені пристосовувати для цього порожні пляшки. І це за досить невисокого рівня заробітку — лише $15 на годину. На що в офіційному акаунті компанії з'явилася відповідь у стилі «Якби це було так, у нас не було б співробітників».

Однак ця публікація стала початком справжнього шторму в соціальних мережах і медіа. Співробітники компанії підтверджували реалістичність такої ситуації, пояснюючи, що основна причина цього — необхідність робити велику кількість замовлень і вчасно доставляти 99% із них, що часто фізично складно, а іноді й неможливо.

Серед відповідей — фотографія інструкції для водіїв, у якій чітко згадується необхідність прибирати після себе пляшки із сечею. Журналісти The Intercept проаналізували документи компанії й теж знайшли не тільки згадки про пляшки, а й заборону розголошувати ці випадки. «Туалетні» історії, пов'язані з водіями служби доставки Amazon, почали з'являтися в медіа ще у 2018 році, а у 2020-2021 роках ситуація ще більше погіршилася через зростання кількості онлайн-замовлень і збільшення норм для персоналу.

Турбота про персонал: версія Amazon

Компанія час від часу публікує обіцянки розв'язати проблеми з персоналом, про які пишуть медіа та говорять правозахисники, проте новини, пов'язані з роботою в Amazon, не виглядають як спроба змінити ситуацію. Компанія, імовірно, намагається ще сильніше контролювати своїх співробітників. Якщо у 2020 році медіа писали про автоматичні звільнення електронною системою через невиконання норм, що постійно змінюються, і масове використання камер спостереження, то вже в березні 2021 року компанія зажадала від своїх водіїв і кур'єрів надати дозвіл на збір біометричних даних для подальшого аналізу, зокрема, можливих «порушень правил дорожнього руху» або «потенційно небезпечної поведінки водія».

Як неймовірний прогрес у роботі персоналу подавався старт програми WorkingWell, мета якої — зробити робоче місце безпечнішим і допомогти співробітникам впоратися з перевантаженням. У рамках цієї програми компанія планує встановити спеціальні будки для медитації AmaZen, щогодини відправляти рекомендації щодо розминки та пропонувати дихальні вправи.

Для зниження травматизму компанія почала тестувати роботів-навантажувачів, однак це не поліпшило, а навіть погіршило роботу працівників, яким доводилося сканувати більше посилок, перебуваючи на одному місці, що збільшувало ризик отримання травм. На претензії щодо травматизму персоналу спробував відповісти й Джефф Безос, засновник і глава компанії, який у зверненні до акціонерів розповів про розроблення складних алгоритмів, які створять систему переміщення співробітників між різними позиціями, щоб людина використовувала різні групи м'язів, що має знизити ризик отримання травми.

Іншими словами, Безос пообіцяв розв'язати проблему не концептуально, наприклад, знизити норми або збільшити перерви, а заявив про створення ще досконаліших механізмів контролю роботи співробітників. Його заява не тільки не спростувала претензії до компанії про те, що вона поводиться зі співробітниками як із роботами, але ще й довела цей факт.

Зворотний бік монополізму

Amazon — одна з BigTech-компаній, яка всіляко використовує своє монопольне становище на ринку, витісняючи конкурентів і просуваючи власні продукти. Своїх рекордних результатів найбільший цифровий ритейлер досягає завдяки експлуатації співробітників і створенню для них нестерпних умов роботи.

І хоча працівники Amazon уже неодноразово проводили акції протесту, зокрема страйки, у багатьох містах ця компанія є чи не єдиним великим роботодавцем, тому в людей часто немає виходу — їм доводиться працювати на Amazon у таких умовах через відсутність альтернативи.

Важко сказати, чи зможе змінитися ситуація в компанії внаслідок спроб американських регуляторів розслідувати діяльність Amazon як монополіста на ринку e-commerce. Поки що одним із найгучніших, хоча й безрезультатних видів протесту проти діяльності компанії стала петиція з вимогою не пускати Джеффа Безоса назад на Землю після його запланованого на 20 липня польоту в космос. Наразі петицію підписали понад 115 тис. осіб.

Схоже, слоган «Do not be evil», від якого як від свого девізу відмовилася у 2018 році компанія Google, варто почати застосовувати до Amazon. У всякому разі репутацію одного з найжахливіших роботодавців Силіконової долини компанія утримує не перший рік.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉
Коментарі
Всі новини