Facebook Pixel
IT
IT

Clubhouse: майбутній конкурент Facebook або нішева мережа для гіків

Нова соціальна аудіомережа Clubhouse швидко захоплює аудиторію. Розбираємося, в чому феномен стрімкого злету цього сервісу соціального аудіо.

Clubhouse: соціальна аудіомережа нового покоління

Поява та подальше закриття соціальної мережі Parler (поряд зі злетом TikTok минулого року) вперше за багато років показали, що у гіганта соцмереж Facebook і його супутніх проєктів можуть з'явитися реальні конкуренти. З січня цього року технологічні медіа звернули свою увагу на Clubhouse — соціальну мережу, створену ще рік тому, в березні 2020-го, але яка пережила справжній вибух популярності вже у 2021-му.

Інтерес до проєкту підкріпився інвестиціями в розмірі $100 млн при оцінці проєкту в $1 млрд, про які стало відомо в січні цього року. А реєстрація в Clubhouse Ілона Маска та публікація твіту з посиланням на подію в Clubhouse викликала новий виток інтересу до проєкту.

Така увага пояснюється ще й тим, що, як і у випадку з TikTok, сервіс Clubhouse не став копією Facebook, а являє собою унікальний проєкт, який існує в стилі соціального аудіо. Іншими словами, Clubhouse — це соціальна мережа для голосового спілкування, умовний аналог колективних розмов у Zoom, тільки без відео.

Як працює Clubhouse

У Clubhouse немає звичних постів — ні у вигляді тексту, ні відео або картинок, немає можливості відправити текстове повідомлення «в особисті». Вона повністю побудована на аудіо. Сервіс можна назвати платформою для аудіострімінгу, умовним розмовним аналогом онлайн-радіо або ж підкастингом у прямому ефірі.

У Clubhouse можна спілкуватися з іншим користувачем один на один, можна створити аудіокімнату, в якій двоє будуть вести діалог, а інші — слухати. І третій формат Clubhouse — колективна дискусія, до якої приєднуєшся в якості слухача, а сигналізувати про бажання висловитися можна підняттям руки.

Про нову аудіокімнату можна дізнатися або з календаря — це стосується запланованих аудіозустрічей, або з повідомлень у своїй стрічці, якщо кілька користувачів уже почали вести діалог. До такого діалогу, якщо він відкритий, можна приєднатися або як слухач, або як співрозмовник.

Спілкування в Clubhouse ведеться в кімнатах, зазвичай у них є назви, пов'язані з обговорюваною в них темою. Максимальна кількість учасників в кімнаті — до 5 тис. осіб. Найчастіше в кімнатах спікерами виступають відомі люди.

На Clubhouse вже розмовляли окружний прокурор Сан-Франциско, були діалоги за участю мерів Майямі, Сан-Франциско та Остіна, штат Техас, віщали на Clubhouse і селібрітіз типу Ештона Катчера та Кріса Рока, так само як і інші відомі люди. Хоча будь-який користувач може бути на Clubhouse модератором (у разі створення власної кімнати), спікером або слухачем.

Примітно, що розмови в Clubhouse не записуються, а спроба записати діалог в одній із кімнат може призвести до блокування облікового запису. Водночас такий підхід до формування контенту призвів до того, що користувачі проводять у Clubhouse більше 10 годин на тиждень почасти через острах пропустити щось цікаве.

Кімнати в Clubhouse можуть бути публічними та доступними всім, так само як і такими, у яких обмежений доступ певними користувачами. Зареєструватися в Clubhouse можна тільки на запрошення від учасника проєкту. Кожен користувач може видати два запрошення для новачків на Clubhouse.

Згодом це число може збільшитися для особливо активних користувачів сервісу. Є і другий варіант — можна скачати та встановити додаток (поки що є тільки для iPhone), відправити заявку та чекати, коли вона буде схвалена.

Проблеми зростання

Хоча спочатку сервіс працював тільки за запрошеннями, навіть це не врятувало його від складнощів із модерацією. Журналістка The New York Times Тейлор Лоренц зазнала переслідувань на Clubhouse, після чого вона почала збирати й інші історії, пов'язані з булінгом на Clubhouse.

У додатку спочатку не було можливості поскаржитися на контент або заблокувати іншого користувача, та й сам процес модерації для проєкту з ефемерним контентом (зникаючим), існуючим як аудіосервіс, організувати дуже складно.

Проте, схоже, творці Clubhouse врахували власні помилки. Вони кілька днів тому оголосили про запуск «Програми грантів для авторів», метою якої буде стимулювання інтересу до проєкту через оплату для авторів, при цьому передбачені грошові виплати кількох видів — від продажу квитків для підключення до окремих аудіокомнат до функції підписки.

А крім того, отримані в останньому раунді фінансування кошти компанія планує інвестувати в забезпечення швидкої підтримки та модерації.

Майбутнє Clubhouse

Сьогодні складно судити про майбутнє проєкту, зокрема, розуміючи, що одним із ризиків для його розвитку може стати копіювання його функцій популярними соціальними мережами, тим же Facebook, зробити це якому може не завадити навіть антимонопольне розслідування, фігурантом якого є Facebook.

Сергій Петренко в коментарі The Page назвав Clubhouse цікавим нішевим продуктом, але не конкурентом Facebook.

Звичайно, це не конкурент Facebook. До того ж, це взагалі не конкурент існуючим соцмережам. Це цікавий нішевий продукт, який соцмережі можуть швидко скопіювати. Нинішня його популярність у вузьких колах, звичайно, вражає, але треба розуміти, що вона викликана багато в чому ще й активною участю відомих людей — того ж Ілона Маска, венчурних капіталістів тощо.

Передбачити, як саме люди почнуть використовувати сервіс, досить складно, але зараз він непогано порається з нішевими заходами, де говорять кілька людей, а слухачі можуть підняти руки та поставити запитання або долучитися до розмови.

Сергій Петренко

Сергій Петренко

Засновник Термінал 42, автор каналу БлоGнот

За словами Петренка, в форматі голосового спілкування та його реалізації в Clubhouse є кілька очевидних слабких місць. На відміну від тексту або відео, шукати за записом практично неможливо.

До речі, і запису немає — поки що все спілкування принципово не записується, відзначає він.

Я буквально кілька разів бачив повідомлення, що ведеться запис. З іншого боку, ця ефемерність створює унікальність і особливі відчуття, але з іншого — сильно перешкоджає широкому поширенню.

Втім, мені пригадується схожа історія з сайтом Quora, який теж починався як дуже проста спроба зробити сайт питань і відповідей, яких уже було більш ніж достатньо, але в підсумку якось він усі ці роки існує та навіть зростає.

Сергій Петренко

Сергій Петренко

Засновник Термінал 42, автор каналу БлоGнот

Ведучий розсилки про технології Platformer Кейсі Ньютон (Casey Newton) зазначає, що прихід 31 січня Ілона Маска в Clubhouse викликав додатковий інтерес до цього проєкту.

Зокрема, через годину після створення аудіокімнати, в якій Маск розмовляв з главою Robinhood Владом Тєнєвим, непрямим фігурантом гучної минулотижневої історії з торгівлею на біржі, її аудиторія досягла ліміту в 5 тис. одночасних слухачів, після чого стали створюватися клони з трансляцією цієї бесіди, які теж досягали ліміту підключень.

У Clubhouse є інтуїція, яка робить його надзвичайним. Цей момент показує абсолютну новизну: найбагатша людина в світі легко розпитує генерального директора найбільш неоднозначної компанії тижня в прямому безкоштовному ефірі. Інструменти для потокового відео доступні вже багато років і на Facebook, і в Twitter і Twitch, але ми ніколи не бачили, щоб вони використовувалися схожим чином. Є щось більш доступне в трансляції тільки зі звуком, яка, схоже, відкрила нам абсолютно нові можливості.

Кейсі Ньютон

Кейсі Ньютон

Автор розсилки The Platformer

Ще однією причиною популярності Clubhouse Кейсі Ньютон вважає пандемію:

Quote«Якщо порівнювати з погіршенням стандартів соціального життя епохи пандемії, то цей проєкт можна назвати надихаючим».

Простота та доступність — головні причини зростання популярності Clubhouse, впевнений він, адже сьогодні ми буквально переповнені впорядкуваннями файлів. І, якщо ви хочете привернути увагу людей, які слухають підкасти, запуск звичайного підкасту і з часом нарощування аудиторії — ваш єдиний варіант.

Це нормально для відданих підкастерів. Але як щодо того, що ви — Ілон Маск, і просто хочете поставити Владу Тєнєву кілька питань перед аудиторією? Ви можете піти в Clubhouse і просто зробити це. Проєкт пропонує всі переваги поширення підкасту без планування або редагування, які призводять до запису справжнього підкасту.

Кейсі Ньютон

Кейсі Ньютон

Автор розсилки The Platformer

Очікуваний конкурент

Лідер ринку соціальних мереж, компанія Facebook, не залишилася осторонь, спостерігаючи зліт популярності Clubhouse. З'явилася інформація про те, що Facebook розробляє власний проєкт у сфері соціального аудіо. Поки що це попередні відомості про новинку від Facebook, але можна припустити, що компанія його інтегрує в WhatsApp або навіть в основний продукт Facebook.

Якщо згадати, що Facebook часто «позичала» у конкурентів перспективні ідеї, наприклад, функція «сторіз» вперше з'явилася в SnapChat, то не виключено, що через кілька місяців користувачі Facebook також зможуть створювати аудіокімнати для спілкування. В цьому разі майбутнє Clubhouse виглядає вельми туманно.

Подякувати 🎉