Facebook Pixel

Конкуренція серед невеликих магазинів зростає – президент «ЕКО маркету»

Згідно з даними Української асоціації постачальників торговельних мереж, з початку року в нашій країні знизилася купівельна спроможність. При цьому за перші чотири місяці року оборот роздрібної торгівлі зріс на 7,9%. У такій ситуації найкраще почуваються дискаунтери і «магазини біля будинку». Навіть гіганти Auchan і METRO експериментують з невеликими форматами. Як це допомагає заробляти і які перспективи відкриває в найближчі роки, розповів The Page Віктор Повніца, президент «ЕКО маркету», однієї з десяти найбільших роздрібних мереж в Україні.

– Наскільки зараз затребуваний формат дискаунтера?

– Давайте почнемо з того, що ми не зовсім класичний дискаунтер. Ми дешевий супермаркет, економний супермаркет. На жаль, після кризи 2014 року купівельна спроможність населення дещо знизилася, і все більше людей відвідують дискаунтери. До нас теж приходять.

– І як ви використовуєте цей момент?

– Ми в середньому щороку відкриваємо від 5 до 10 маркетів. Цього року відкриємо три, тому що вирішили зосередитися на оновленні вже існуючих магазинів. Наша мережа існує з 2003 року. Багато маркетів вже застаріли як морально, так і фізично. Зараз проводимо їх реконструкцію і реновацію.

– Наскільки виправдані інвестиції в реконструкцію?

– При реконструкції ми використовуємо нові технології, використовуємо якісь нові технологічні рішення, які є на сьогоднішній день у ритейлі. Як показує наш досвід, вдала реконструкція магазину може призвести до зростання продажів від 30% і вище.

– Як, на вашу думку, буде розвиватися сегмент, в якому ви працюєте?

– Європейський досвід нам показує, що популярність дискаунтерів безпосередньо пов’язана з тим, що відбувається в державі. Якщо ситуація буде такою, як зараз, або погіршиться, то частка дискаунтерів зростатиме. У сусідній Польщі, наприклад, кілька років тому був бум розвитку дискаунтерів, але зараз ця динаміка сповільнилась. Покупець там тепер платить за сервіс більш високого рівня, ніж той, що надає класичний дискаунтер. Я думаю, що в Україні буде так само.

– Коли? Адже зараз всі чекають нової економічної кризи.

– Складно давати довгострокові прогнози. За моїми оцінками, у найближчі 2‑3 роки ситуація буде приблизно такою ж, як зараз. Можна порівняти з сьогоднішнім днем. Купівельна спроможність буде досить невисокою, але вона буде поступово зростати. Покупці зможуть більше собі дозволити. Але якогось ривка не буде.

– У зв’язку з цим ви плануєте розширюватися? Якщо так, то в якому форматі і сегменті?

– Наша мережа мультиформатна. Площа найменшого нашого магазину – 100 квадратних метрів, а найбільшого – 4 тисячі квадратних метрів. Ми можемо працювати у всіх форматах. Все залежить від локації. Є вдала локація, яка дозволяє побудувати великий магазин, – ми робимо великий магазин. Якщо є хороша локація, але великий магазин там не буде затребуваний, – ми робимо маленький магазин.

2805-2.jpg


– Якщо зараз для покупця настільки важлива ціна товару, то як ви переконуєте покупця, що у вас він його купить дешевше?

– Завдяки накопичувальній системі. Приблизно половина наших покупців користуються програмами лояльності та отримують на картку додаткові бонуси, які потім можуть витратити на свої покупки. І звичайно ж, за допомогою акцій. Прийшовши в магазин, побачивши акційний товар, ви практично з імовірністю на 99 % купите товар за найкращою ціною.

– А як ви вирішуєте, що на якийсь товар необхідно оголошувати акцію?

– У нас є так званий календар сезонних акцій – літо, зима передпасхальний і передріздвяний період. Крім того, акційні програми змінюються кожні два тижні. За таким принципом товари потрапляють в акційні. Відповідно до цих програм ми працюємо з постачальниками, щоб отримати кращі умови на акційні товари. Плюс ми знижуємо ціну за свій рахунок, і так отримуємо кращу ціну на полиці.

– А як ви вирішує проблему несвіжих продуктів?

– Несвіжих продуктів ніхто не продає. Можливо, неорганізована торгівля, ринки можуть цим бавитися. Організована торгівля цим не займається. У нас у всіх договорах з постачальниками визначені вимоги до якості продукції. Безпосередньо регулювати питання якості продукції ми можемо лише для товарів під власною торговою маркою. Там ми знаходимо компроміс між якістю товару і його ціною, щоб це було цікаво нашому покупцеві.

– Як можна добиватися від постачальників низьких цін і при цьому зберігати якість?

– Серед постачальників продуктів харчування в Україні велика конкуренція. І кожен з них розуміє, що покупець, придбавши неякісний товар, буде асоціювати його з брендом і перестане його купувати. Тому постачальники досить сильно контролюють якість своєї продукції. А ми контролюємо постачальників.

– Ваші найближчі конкуренти, мережа АТБ, випереджають вас за кількістю. А чому вам не вдається будувати стільки ж і досягати тих самих оборотів?

– Насправді нас безпосередньо не можна порівнювати. Все-таки АТБ – це класичний дискаунтер, а ми – супермаркет. По-друге, АТБ обрав стратегію бурхливого розвитку. Якщо подивитися, як вони розвивалися, то вони щорічно відкривали сотні магазинів. Класичний дискаунтер – це зовсім інша модель, відмінна від супермаркету. У них зовсім інші інвестиції на кожну торгову точку. Вони витрачають значно менше. У них велика централізація поставок, тобто їм потрібно менше персоналу на кожну торгову точку. Все це дозволяє їм розвиватися швидше і динамічніше, ніж мережам супермаркетів, до яких ми належимо.

– Сьогодні великі мережі, наприклад Auchan, відкривають «магазини біля будинку». Ви відчуваєте конкуренцію з їхнього боку?

– Безумовно, конкуренція зростає. Причому як раз в сегменті невеликих магазинів вона зростає найшвидшими темпами. Не тільки Auchan, але й інші оператори йдуть у цей сегмент. З’являються нові гравці. Там зараз найбільш гостра конкуренція.

– А чому вони йдуть у цей сегмент?

– Це європейський і навіть світовий тренд. Для покупця більш комфортно зробити покупку в магазині біля дому, ніж йти у великий магазин. Те ж саме з часом буде і у нас. Ми це вже помітили.

– А як же продажі через інтернет?

– У продуктовому ритейлі на сьогоднішній день тиску з боку інтернет-продажів немає. Те, що ми бачимо зараз, – це не що інше, як проекції на майбутнє. Тому що, купляючи продукти харчування, покупець все-таки хоче прийти, помацати, подивитися, вибрати. По-друге, логістичні витрати досить високі. За середнього чека на 100 гривень заплатити навіть 20 гривень за доставку – це вже буде 20% від покупки. Мало хто на це готовий. Це економічно не виправдано. Поки що інтернет-торгівля нам не конкурент.

– А взагалі, за якими магазинами, на ваш погляд, майбутнє?

– Я думаю, що найкраще буде працювати формат «біля будинку». Тобто невеликі затишні магазинчики, в яких можна придбати гарячий хліб, можливо, тут же спечений, в якому можна при цьому випити чашечку кави, купити улюблений сорт молока, улюблений сорт пива, улюблений сорт ковбаси. А раз на тиждень, я думаю, покупець буде їздити до якихось великих магазинів за покупками на тиждень.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉