Кожне підприємство організовує функцію бухгалтерського обліку всередині себе. Цього вимагає законодавство.
Цей вид обліку необхідний для того, аби реєструвати та обробляти інформацію про фінансово-господарську діяльність. Однак він має свої певні обмеження, зокрема термін обробки такої інформації і т.д.
У моїй практиці зустрічалися підприємства, які закривають період через 20 днів, хоча топменеджер чекав на цю інформацію ще 20 днів тому.
Крім того, часто бухгалтерія підприємства не давала потрібну аналітику. Адже найчастіше внутрішні бухгалтери ведуть зведений облік доходів або як того вимагають стандарти, а топменеджерам необхідна інформація у розрізі продуктів, проєктів, ЦФВ і т.д. Рішення — управлінський облік, який дозволяє своєчасно отримувати інформацію для прийняття управлінських рішень.
Кам'яний вік, якщо його немає
Зрозуміло, без управлінського обліку можна обійтися. Однак, виходячи з мого досвіду, його відсутність істотно знижує ефективність бізнесу. Принаймні є 6 причин для його впровадження:
- Втрата інтуїтивності управління через масштаби. Рано чи пізно компанія виростає з «коротких штанців»: зростає номенклатурний ряд, штат менеджерів та інше. Тепер треба розуміти, хто і що приносить прибуток, і навпаки.
- Залучення інвесторів і потреба у прозорій системі обліку і звітності для всіх учасників.
- Ускладнення бізнес-процесів компанії.
- Швидка відповідь на питання: «А де ж гроші?» Особливо часто доводиться шукати відповіді малому і середньому бізнесу.
- Потреба сегментувати продукти і клієнтів. Іншими словами, на чому, на кому і скільки заробляємо.
- Необхідність обліку поточних фінансів: скільки на балансі, скільки і кому винні, і т. д.
І тут я хотів би виділити ще один аргумент вищого порядку: управлінський облік дає базу для оцінки бізнесу в розрізі капіталу, EBITDA і т.ін.
Далі за допомогою мультиплікатора і моделі майбутніх грошових потоків можна навіть визначити ринкову вартість компанії.
Як є і як потрібно
Як правило, управлінський облік на підприємствах існує у трьох варіаціях:
- Паралельний облік: функції бухгалтера повністю дублюються фінансовою службою.
- Метод трансформації: коли операції з бухобліку трансформуються в систему управлінського обліку.
- Послідовний метод: на етапі введення операції правильно розносяться в бухгалтерській службі (з прицілом на управлінський облік), а потім вже фінансова служба розносить ті операції, які не потрапляють до контуру бухобліку.
При цьому організація управлінського обліку вимагає від менеджменту підприємства ряду дій: визначення фінансової структури, розробки форм звітності, стандартів, положень та інструкцій.
Усе це робиться для того, аби у підсумку отримати якісну та своєчасну управлінську звітність, яка дозволить приймати правильні рішення. Її можна умовно поділити на блоки основних звітів (P&L, Cash Flow, Баланс, звіти по KPI, звіти щодо виконання бюджетів підприємства (план-факт).
- Читайте також: Засідання уряду: які рішення для бізнесу затвердив Кабмін
Зазвичай в Україні управлінський облік може виглядати наступним чином:
- Вручну на паперових носіях.
- У таблицях Excel. Близько 80% компаній — представників малого та середнього бізнесу — віддають перевагу саме цьому варіанту. Це просто і дешево. Але при цьому в Excel неможливо розділити рівні доступу до інформації, повністю автоматизувати управлінську звітність з первинних документів і найсумніше — дані можуть губитися.
- Автоматизовано у спеціальних програмах.
Що ж використати взамін? Великим компаніям раціонально впроваджувати управлінський облік в 1С або інших ERP-системах. Це рішення дозволяє не тільки автоматизувати управлінську звітність, але й створити різні рівні доступу до інформації. Також автоматизація управлінського обліку дозволяє оперативно отримувати дані, забезпечивши при цьому гнучкий моментальний зв'язок з первинними документами.
Ще одна додаткова опція, яка вже доступна в Україні, — управлінська звітність на аутсорсі. Тут, як правило, наводять наступний приклад: можна записатися в спортзал, погуглити інформацію про послідовність вправ і самостійно виконувати їх, а для досягнення кращого результату скористатися послугами тренера.
- Читайте також: Робочі місця: створити не можна втратити
Підприємство може бути лідером ринку в своєму сегменті, а співробітники – кращими менеджерами з продажу меблів, програмних продуктів або ІТ-послуг. Але вони не можуть знати, як правильно налаштувати управлінський облік на базі 1С і BAS ERP. Оптимізуючи налаштування управлінської звітності, українські аутсорсери вже навчилися враховувати масштаби бізнесу, види діяльності, динаміку розвитку компанії, запити й очікування керівника та ін.
Kpi's?
Грамотно вибудуваний управлінський облік у підсумку сприяє успішній діяльності компанії за такими векторами:
- Забезпечує прискорення темпів розвитку підприємства.
- Менеджери оперативно отримують необхідну інформацію.
- Організація отримує конкурентні переваги за допомогою організації загального управління та управління витратами, комерційною діяльністю.
- Оцінює внесок у підсумковий результат різних структурних підрозділів.
У кінцевому підсумку повсюдне впровадження управлінського обліку в контексті всієї країни підвищить інвестиційну привабливість українського бізнесу. Від цього виграють усі.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора