Facebook Pixel

Медіація: переваги для бізнесу

Світлана Сергєєва
членкиня Асоціації правників України, адвокатка, віцепрезидентка Української академії медіації

Останнім часом популярність медіації в Україні стрімко зростає.

З одного боку, це обумовлено тим фактом, що законопроєкт «Про медіацію» знаходиться на опрацюванні та готується до другого читання у Верховній Раді.

З іншого, можливо мотивує і те, що президент обіцяв, що законопроєкт таки буде ухвалений.

Крім того, все більше і більше правників, адвокатів починають розуміти цінність цього інструменту та прагнуть додати послугу медіації до портфеля своїх послуг.

Але є інша сторона медалі. Все ще залишається велика кількість правників, які не розуміють, у чому сутність медіації, яка роль медіатора, у чому цінність цієї примирної процедури та не відрізняють її від інших різновидів переговорів або, навпаки, бачать у цій процедурі конкурента.

До того ж відсутність поінформованості населення щодо медіації призводить до того, що більшість все ще не знає про таку позасудову примирну процедуру.

Для того щоб адвокат або inhouse lawyer зрозумів, що таке медіація, яка її цінність, давайте ще раз повернемось до первісного питання.

Отже, медіація — це метод позасудового врегулювання спору шляхом переговорів за допомогою третьої нейтральної сторони (медіатора), який супроводжує процес медіації, застосовуючи певні техніки ведення переговорів.

При цьому сторони спору самостійно знаходять рішення, яке їх задовольняє, а медіатор не приймає жодних рішень по суті конфлікту.

Важливим є те, що не будь-які переговори, навіть якщо вони є успішними та привели до підписання сторонами мирової угоди, є медіацією. Але будь-яка медіація — це структуровані переговори.

Найкраще сенс медіації стає зрозумілим через її принципи:

  • добровільність,
  • конфіденційність,
  • нейтральність медіатора,
  • власна відповідальність сторін.

Для того щоб відповісти на питання, навіщо медіація адвокату чи юристу, я пропоную звернутися до Дослідження правових потреб малого та середнього бізнесу в Україні, яке було проведено експертами проєкту ЄС Pravo-Justice.

Відповідно до отриманих результатів дослідження, підприємці не розглядають судову систему як ефективний інструмент розв'язання спорів.

Це пов'язано з надто тривалими термінами розгляду справ, а також невпевненістю сторін у тому, що судове рішення буде виконане.

Також за результатами дослідження зазначається, що у 88% випадків правові проблеми негативно позначаються на життєздатності бізнесу.

Найбільш поширеним наслідком правових проблем для всіх малих та середніх підприємств називається втрата частки ринку, за якою слідує втрата клієнтів.

3% респондентів повідомляють про банкрутство як наслідок, вказуючи, що правові проблеми спричиняють не тільки тимчасове, а й постійне фінансове напруження.

Дослідження показує, що всі представники малого та середнього бізнесу активно шукають рішення, але їм важко ефективно вирішувати свої правові питання.

Лише кожна четверта правова проблема була оцінена як вирішена. Майже половина з повідомлених проблем знаходиться в процесі вирішення.

Це означає, що вирішення проблеми відбувається повільно або неефективно та продовжує хвилювати власників і директорів.

Ще чверть проблем вважаються невирішеними, незважаючи на додані зусилля.

Респонденти намагаються вести переговори, залучати треті сторони та державні установи, але рідко вдається досягти справедливого рішення. Подання скарг часто не вирішує проблему.

Допомога третіх сторін найчастіше складається з надання інформації та консультацій. Вони рідко беруть на себе функції посередників між сторонами спору.

Це певною мірою пояснює, чому багато правових проблем залишаються невирішеними.

Цей висновок є важливою підказкою для інноваторів у сфері правосуддя, які хочуть надавати послуги, що є актуальними для потреб підприємців.

Який висновок можна зробити за результатами аналізу цього дослідження?

На сьогодні дуже актуальною та затребуваною стає послуга медіації серед представників малого та середнього бізнесу для вирішення їхніх правових проблем.

Саме медіація може надати ті самі результати, яких так не вистачає при використанні інших механізмів для вирішення спорів, зокрема, і судового механізму.

Чого саме прагне адвокат?

Найголовніше, чого прагне кожен адвокат — щоб клієнт був задоволений отриманим результатом.

Практика доводить, що навіть отримання позитивного рішення у суді не гарантує, по-перше, його виконання, а по-друге, задоволення клієнта, адже все просто — не задоволені інтереси та потреби клієнта.

А отримане позитивне судове рішення базується на задоволенні правової позиції. Тому логічним та зрозумілим постає питання, які ж існують переваги медіації для сторін спору:

  • можливість зберегти свої нервові клітини та «власне обличчя»;
  • можливість зберегти власний час та гроші (медіація є більш економною процедурою, ніж судовий розгляд як у контексті часових, так і у контексті фінансових витрат);
  • можливість не концентруватися на минулому, а дивитись у майбутнє, зокрема разом із іншою стороною конфлікту;
  • можливість вийти за кордони предмету спору, та рухатись у будь-якому напрямку;
  • гнучкість рішення, орієнтованого на інтереси та потреби сторін спору.

Потрібно пам'ятати, що ваш задоволений результатом клієнт у майбутньому порекомендує свого адвоката декільком друзям та знайомим.

А тепер пропоную розглянути, при вирішенні яких питань медіація як засіб позасудового врегулювання спорів буде не тільки корисною та ефективною, а й, на нашу думку, необхідною:

  • 1. Якщо особисті стосунки між сторонами дуже впливають на предмет конфлікту в цілому або ситуацію (наприклад, при сімейних, спадкових стосунках);
  • 2. У випадку, коли навіть у разі задоволення позовних вимог за спірним питанням, отримане рішення не зможе призвести до потрібного результату;
  • 3. У випадку, якщо для сторін є важливим збереження відносин у майбутньому (наприклад, продовження партнерських відносин із контрагентом, спілкування з дітьми після розлучення тощо, спілкування з братом після розподілу спадку, можливість продовжувати ефективно співпрацювати з колегою з відділу в компанії тощо);
  • 4. Якщо для сторін є важливим збереження повної конфіденційності щодо наявності самого спору та всієї інформації.

Окремо варто виділити партнерську медіацію. Про що йдеться?

Власне, коли до вас як до адвоката звертається клієнт, який має намір створити компанію зі своїм майбутнім партнером (партнерами), є безліч питань, про які було б варто домовитись ще «на березі».

Існують такі випадки, коли сторони після медіації розуміли, що їм не варто розпочинати спільну справу (бізнес), тому що з ключових питань вони мають кардинально різні погляди.

Наприклад, під час медіації можливо проаналізувати ризики, проговорити, як діяти у випадку, якщо в одного із партнерів виникнуть майнові або грошові проблеми, як безболісно для кожного партнера завершити спільний бізнес, що робити у випадку смерті одного з засновників компанії тощо.

Всі ці питання, які іноді можуть виглядати «незручними» (особливо, якщо майбутні партнери є друзями), можуть бути обговорені під час медіації.

В усіх цих згаданих вище випадках адвокати зможуть надавати кваліфікований юридичний супровід своїх клієнтів у процедурі медіації та, більш того, це стає ще одним напрямком професійної діяльності адвоката.

Під час медіації допомога адвоката потрібна для вирішення багатьох питань правового характеру:

  • укладення договору щодо проведення медіації,
  • оцінка законності та реальності домовленостей, досягнутих сторонами спору,
  • укладення угоди за результатами медіації,
  • підготовка на базі цієї угоди мирової угоди або інших процесуальних документів у випадку відкритого судового провадження тощо.

Дуже важливо, щоб законопроєкт «Про медіацію», ухвалений Верховною Радою у першому читанні, був рамковим та не призвів до зарегулювання інституту медіації.

Його ухвалення надасть новий поштовх та нове дихання для подальшого впровадження та росту популярності медіації.

В Україні протягом 2020 року командою експертів проєкту ЄС Pravo-Justice було проведено комплексне дослідження (Gap-аналіз) щодо виявлення прогалин у законодавстві та інституціональній структурі в контексті впровадження інституту медіації.

Ними були окреслені стратегічні цілі розвитку та надані рекомендації та заходи для ефективного розвитку медіації в Україні.

Також хочу повідомити, що в Асоціації правників України нещодавно був створений Комітет з медіації.

Як координатор комітету запрошую всіх колег, хто прагне отримати відповіді на свої запитання щодо медіації, готовий до колаборації або має бажання поділитися власним досвідом, доєднуватись до нас.


Підсумовуючи, слід підкреслити, що медіація — це завжди про нові можливості, про культуру мирного вирішення спорів, про повагу сторін одна до одної.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора