Прогноз імовірного спаду активності на ринку нерухомості прямо залежатиме від рівня прогресування вірусу та відповідних заходів уряду.
Карантин дійсно впливає на купівельну активність і можливість, паралізує, але не вбиває ринок.
Тих, хто чекає на падіння цін на нерухомість у Києві, поспішаю розчарувати: не варто розраховувати на покупку квартири в новобудові за ціною автомобіля до кінця року. Дешевшати житло буде дуже скупо і не в кожному сегменті, хоча й різкого стрибка цін не передбачається.
Постраждає економ-клас, а також комфорт старого зразка. Виграє грамотно організований простір багатофункціональних ЖК, сервісних новобудов, де на чолі кута турбота про людину, її комфорт, здоров'я і безпеку.
Зростатиме вартість квадратного метра в новобудовах у міру активного повернення покупця на ринок, а також за рахунок собівартості будівництва та більш високих його темпів.
Ті девелопери, які в період карантину не зупинили роботу, акумулювали ресурси й продовжили будувати, опиняться в набагато більш виграшній позиції.
Люди все одно купуватимуть квартири, адже їм потрібно десь жити, а також тому, що ліквідні квадратні метри допомагають зберегти й примножити капіталовкладення.
Тимчасове затишшя викличе відкладений попит. Уже в квітні потенційний покупець знову повернувся обличчям до ринку. А з поступовим послабленням карантинних заходів і прийняттям нової економічної реальності охочих купити квартиру стане більше. І тоді виникне питання: а з чого ж вибрати?
Ніхто не скасовував базові правила перевірки дозвільної документації, історії та бекграунду забудовника, концепцію і формат ЖК залежно від своїх уподобань. Але в нинішніх реаліях з'являється новий важливий (а за фактом добре забутий старий) критерій — темпи будівництва.
Те, як девелопер будує під час карантину і напередодні його послаблення, безпосередньо впливає і на лояльність покупця, і на частку ринку. Наразі реальна активність на майданчиках — це інвестиція в майбутнє і робота з відкладеним попитом, яка конвертується в угоди.
За моїми даними, в березні продажі дійсно зупинилися практично в усіх компаній. Однак у квітні частина забудовників, які прийняли рішення не зупиняти будівництво та демонстрували його високі темпи, зуміли залучити покупця.
Є продажі, наскільки мені відомо, у Saga Development, Stolitsa Group, «Інтергал-Буд» і «КАН Девелопмент».
За тими даними, якими я володію, згідно з аналізом компаній-лідерів столичного ринку за обсягом проєктів, рекордсменом за кількістю угод став «Інтергал-Буд». У квітні вони зуміли збільшити продажі на 20% у порівнянні з березнем і уклали кілька десятків угод абсолютно в різних комплексах.
Цей факт ще раз підтверджує мої висновки про те, що:
1) відбувається експонентне зростання репутації забудовника, що тільки посилить боротьбу за споживача для невеликих і/або слабких гравців, отже, незабаром на нас чекає черговий раунд перерозподілу часток ринку. Сильні стануть ще сильнішими, а під кимось цілком може захитатися п'єдестал;
2) зростання цін на квартири від надійних девелоперів у цікавих і сильних форматах є закономірним і зумовленим законами ринку.
Тільки-но платоспроможний покупець знову буде активним (а це не за горами), інтерес до окремих ЖК, зростання собівартості (будівельних матеріалів та робочої сили), інфляція потягнуть вгору вартість квадратного метра в комплексах сегмента «комфорт+», «бізнес» і «бізнес+». Це буде плавне зростання, але щонайменше вдічі вищим у порівняннні із загальноринковою ціною.
Саме тому інвестиції в цікаві ліквідні концепції («місто в місті», багатофункціональні ЖК, комплекси з сервісною складовою або екоформати) на старті продажів по завершенні проєкту можуть дати приріст інвестицій до 30% залежно від характеристик. Якщо говоримо про центральний та навколоцентральні райони, сміливо можна розраховувати і на зростання на 50%.
Квартирне питання було, є і буде актуальним. Певні нюанси стосуються лише якості продукту, його характеристик і можливих ризиків для покупця. Якщо правильно вибрати забудовника і комплекс, можна не тільки конвертувати гроші в реальний продукт, але й змусити його працювати — перепродавши або здавши в оренду.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора