Великий і середній бізнес вимушено приділяє все більше уваги навчанню своїх співробітників. До цього підштовхують швидкі зміни технологічного ландшафту та ринку праці, а також результати численних досліджень, що демонструють позитивний вплив корпоративної освіти на результати бізнесу.
Ми в Sigma Software University відчули цей тренд на собі – попри війну і рецесію, у 2024 році кількість звернень від корпоративних клієнтів зросла у декілька разів. В цій статті ми вирішили розповісти про ключові глобальні тренди в корпоративній освіті, а також їхню адаптацію в українських реаліях.
Чому в світі зростає роль корпоративної освіти
Нещодавно вийшло дослідження LinkedIn Workspace Learning Report, яке демонструє декілька неочевидних трендів у корпоративній освіті. Один із них – кореляція між рівнем розвитку освітньої культури та бізнесовими показниками. Компанії з високим рівнем освітньої культури демонструють кращі показники утримання персоналу і внутрішньої мобільності.
Подібні дослідження доводять, що бізнесу вигідно вкладатися в освіту свого персоналу. Ми регулярно зустрічаємось з керівниками бізнес-підрозділів, щоб синхронізувати L&D-стратегію і стратегію розвитку бізнесу, аби максимізувати ефект від навчання і допомагати бізнесу досягати цілей. Також ми намагаємось доносити це і нашим клієнтам – пропагуємо такий підхід на ринку, коли L&D безпосередньо допомагає бізнесу і виступає в ролі партнера.
Ще один локомотив, який штовхає ринок корпоративної освіти – штучний інтелект. Те, як AI змінює майже кожну сферу бізнесу і значну частину професій, змушує компанії постійно адаптуватися, а значить – постійно навчати співробітників.
Пам’ятаєте один із найгучніших серіалів 2024 року The three body problem? Він нагадав, що людство змінюється все швидше. Перехід від аграрної до індустріальної епохи зайняв тисячі років, від індустріальної до атомної – дві сотні, а від атомної до інформаційної – лише 50 років. Далі тектонічні зсуви відбуватимуться ще частіше. З розвитком штучного інтелекту рахунок вже йде на місяці, тренди і технології змінюються все швидше, що вимагає ще більшої адаптивності. Людям, які зацікавлені у розвитку своєї кар’єри, доведеться постійно вчитися.
Поруч із трендом на таке «пожиттєве навчання» (lifelong learning) посилюється тренд на мікрольорнінг. Представники TikTok-покоління з кліповим мисленням не готові штудіювати товсті підручники або всеохопні теоретичні курси. Тому сучасним освітянам потрібно запаковувати інформацію максимально компактно і дробити на логічні блоки, які буде легше сприймати.
Мікрольорнінг – це короткі, дуже спеціалізовані курси на конкретну тему. Наприклад, замість великого курсу з комунікацій мікрольорнінг пропонує слухачам короткий курс «Постановка відкритих питань для виявлення потреб клієнтів у навчанні» або щось подібне. Замість «Мистецтва перемовин» – «Перемовини з позиції сили в стислі терміни». Можна вигадати багато подібних прикладів, але суть зрозуміла – навчання стає більш конкретним і прикладним, покликаним закрити саме ту проблему, яка є у певного спеціаліста. Зростає тренд на Just-in-time learning, коли студенти вже не готові вчити те, що колись може їм знадобитись, а лише відпрацьовувати чітку навичку для завдання, яке треба виконати завтра.
Українська специфіка
Глобальні тренди корпоративної освіти, безумовно, впливають на український бізнес. У нас є свої відмінності, але деякі світові тренди проявляються тут ще яскравіше.
Закінчується третій рік повномасштабної війни. Люди втомилися – зараз їм не дуже й до навчання. Витрачати час на довготривалі курси – занадто велика розкіш. На фоні втоми і страху люди бояться вкладати сили та ресурси у щось дуже розтягнуте в часі. Тому загалом – за винятком деяких індустрій – у нас теж дуже прогресує мікрольорнінг, який закриває актуальну прогалину в скілах тут і зараз.
Цікаво, що на IT-ринку спостерігається дещо інша тенденція. До повномасштабного вторгнення індустрія бурхливо розвивалася, раз на пів року розробникам підвищували зарплати, і всі були щасливі. Натепер картина в ІТ геть інша – в багатьох компаніях скорочення, дехто відправляє співробітників на неоплачуванні бенчі тощо. Це стимулює тих людей, які ще остаточно не вигоріли, активніше займатися навчанням і перепідготовкою. Якщо тебе відправили на неоплачуваний бенч – починаєш ворушитися, з'являється мотивація вчитись, аби отримати роботу, підняти свій цінник і привабливість для потенційних роботодавців. Такі люди самі шукають курси, самі за них платять і готові сидіти навіть над довгими і нудними мануалами – аби знову отримати високооплачувану роботу. Крім того, швидка зміна технологій вимагає постійного удосконалення навиків, щоб забезпечувати lifelong employability. Ті, хто не тягне і не вчиться, залишаються за бортом.
Той бум, який спостерігався на ІТ-ринку в 2021 році, ми зараз бачимо в продажах, а також більшості робітничих професій. Там утворився дефіцит, а зарплати вже вищі, ніж у джунів в IT. При цьому рівень і масштаб освіти дуже відстає від того, що можуть запропонувати IT-школи і компанії.
Це вилилося в іще один цікавий тренд – інструменти й методи ІТ-освіти тепер масово застосовуються в робітничих професіях. Послуги такого Instructional Design надаємо зокрема й ми – у нашому портфоліо вже є цифрові курси для автомеханіків, будівельників, логістів, газозварювальників тощо. Розуміючи Instructional Design, можна створити курс фактично з будь-якої дисципліни, і гравці українського ринку корпоративної освіти вже активно просувають такі послуги. Нашим найбільшим корпоративним замовником у 2024 році став банк, а за ним – компанії з ритейлу, нафтогазового сектору, енергетики та інші. Якісний Instructional Design починається з виявлення потреб і закінчується створенням навчальних рішень, тому може допомогти максимізувати бажаний ефект від навчання незалежно від теми.
Український ринок корпоративної освіти, звісно, не оминула і лавина штучного інтелекту. На навчальні тенденції дуже впливає нерозуміння, що буде далі. AI увірвався на ринок праці і дуже швидко його змінює. І дуже важко прогнозувати, як довго лишатиметься релевантним те, чому ти вчишся.
Наприклад, наш курс з Business Writing донедавна був одним із найпопулярніших у портфоліо. З появою ChatGPT та схожих інструментів популярність курсу почала різко падати. Зрештою, ми його повністю переробили – тепер цей курс навчає, як використовувати інструменти штучного інтелекту в листуванні та створенні текстів. Правильний промптинг стає дуже важливим скіллом, а сам курс тепер знову повертається в число найпопулярніших.
Інший приклад – наш тренінг із Clean Code, який раніше користувався дуже великим попитом. Зараз він уже нікому не потрібен, тому що цю роботу фактично бере на себе штучний інтелект. Натомість з’явилася ціла низка курсів на кшталт «AI in software development», «AI in graphic design», «AI для освітніх менеджерів» тощо.
Що робити українському бізнесу
Нерозуміння, куди потрібно рухатись і що буде актуальним, зачіпає не лише окремих людей, а й бізнес у цілому. В часи хаосу і швидких змін компаніям важко формулювати чіткі стратегії розвитку і дотримуватися їх.
Що ж робити бізнесу?
- Створювати в компаніях освітню культуру, де люди будуть вміти швидко адаптуватися і де навчання стане частиною роботи.
- Формувати стратегії – нехай не на 3-5 років, а хоча б на пів року-рік.
- Відходити від довготривалих курсів із широким фокусом, натомість точково закривати актуальні прогалини профільними мінікурсами.
- Прививати співробітникам звичку вчитися потроху, але безперервно, аби постійно тримати когнітивні функції в тонусі.
Аби втілювати це все у життя, потрібно розвивати культуру навчання в організації та фокусуватися на впливі навчання на бізнес показники. А для того, щоб це робити ефективно, насамперед необхідна співпраця бізнесу і кваліфікованої L&D-функції або зовнішніх експертів.