Відсьогодні країна входить до режиму посиленого карантину — 4 квітня Кабмін опублікував роз’яснення щодо нових обмежень. Сам карантин продовжено до 24 квітня.
Тим часом бізнес ледь розуміє, чого очікувати та що робити далі. Ми допомагаємо це виправити.
Прозвучить жорстко, але ця пандемія запустила для бізнесу процес природного відбору. Виживатимуть найсильніші, найефективніші, злагоджені та творчі. І сьогодні кожен – від СЕO до кур’єра – складає один з чи не найважливіших іспитів у житті, оцінкою якого стане успішність бізнесу та команди у майбутньому. Зрозуміло, що ніхто не має універсального алгоритму складання цього іспиту.
Ділюся своєю формулою життя та ведення бізнесу у світі, який розділився на умовні «гречку, туалетний папір та долари» – з одного боку і тих, хто шукає можливості не просто для виживання, а й для подальшого розвитку, – з іншого.
1. Цінуйте ефективних співробітників, які відчувають реалії життя та готові холоднокровно з ними зустрітись. Бережіть їх – кадровий голод на таких працівників нікуди не дінеться.
Режим економії має бути виправданим, і бажано, щоб він не передбачав скорочення штату працівників.
Особисто мені як партнеру юридичної фірми та керівнику напрямку кримінальної практики цей пункт дається найлегше. Наша команда загартована чи не щоденними кризовими ситуаціями у клієнтів та пошуком шляхів їх вирішення. Отже, вважаю, що черговий виклик (але вже всесвітнього масштабу) ми зустріли гідно.
2. Цінуйте кожного клієнта – наявного, нового, потенційного. Сьогодні тих, хто готовий платити за послуги чи товари, поменшало, і поки що ця тенденція триватиме. Дайте клієнту більше за те, на що він очікує.
Клієнту так само непросто, як і вам. Знайдіть розумний баланс «продавець – покупець», розробіть індивідуальні програми лояльності. Якщо ви виробляєте товар, то він має бути відмінної, взірцевої якості за ринковою вартістю. Якщо надаєте послуги – надайте більше допомоги/експертизи/корисних лайфхаків.
Намагайтеся бути у постійному контакті з клієнтом. Ви маєте його знати: що його турбує, що, навпаки, допомагає йому пережити стрес тощо.
3. Якщо ваші двигуни їдять забагато палива – замініть їх. Це про звичні для вас витрати. Знайдіть, на чому можна зекономити, але ні у якому разі наслідком вашої економії не може стати погіршення якості (про що йшлося у попередньому пункті) товарів чи послуг.
Режим економії має бути виправданим, і бажано, щоб він не передбачав скорочення штату працівників.
4. Ще ретельніше перевіряйте контрагентів, особливо тих, з ким ви раніше не співпрацювали. «Нові можливості» у кризу шукають не тільки успішні бізнесмени з бездоганною репутацією, але й різного роду шахраї.
Не заради реклами, але все ж раджу доручити зробити такий аналіз юристам, які на цьому спеціалізуються та знають, де саме шукати та виявляти ризики.
5. Зверніть увагу на якість договорів/контрактів, які ви уклали чи збираєтесь укласти. Особливо це стосується розділу про форс-мажор, а також ризиків, які несуть невиконання таких контрактів.
Чи слід пояснювати, що від того, наскільки детально прописані та юридично вивірені положення договору, а також положення про відповідальність, настільки захищеними залишаються сторони договору. Не відкрийте для себе ризики втратити бізнес через неякісний договір.
6. Пам’ятайте: якщо ваші контрагенти, партнери чи клієнти не виконують своїх зобов’язань без вагомих на те причин, то найефективнішим методом змусити їх це зробити стане рішення суду.
Я не кажу про те, що одразу, не з’ясувавши обставин, слід позиватися до суду. Але якщо контрагент, партнер чи клієнт не йде на конструктивний діалог, не доводить настання об’єктивних обставин, які призвели до невиконання умов договору, то в такому разі тягти час – не вихід.
Створили робоче місце? Збережіть його. Можете допомогти тим, хто цього потребує, – допомагайте, і допомагайте безоплатно.
Краще звернутися до суду. Чим швидше ви отримаєте відповідне судове рішення, тим більше шансів, що повернете те, що вам належить, – кошти, товари, послуги.
7. Забудьте про шаблонне мислення та традиційні, звичні моделі управління бізнесом та командою.
Влаштовуйте з командою брейн-шторми (зараз є безліч сервісів для того, щоб зробити це дистанційно). Сприймайте та аналізуйте навіть «найшаленіші» ідеї колег. Нерідко такі ідеї перетворюються на найбільш виграшні стратегії.
8. Під час карантину з’явилося більше вільного часу? Зробіть те, до чого не доходили руки, «підтягніть хвости», розвивайте ваші фахові навички, підвищуйте свій професійний рівень.
Займіться самоосвітою, послухайте лекції ваших бізнес-авторитетів, візьміться за нон-фікшн літературу, напишіть експертну колонку, яка вже давно визріла в голові, але не вистачало часу, щоб її оформити. Перетворіть свої слабкі місця (які такими стали через брак часу) на сильні.
9. Не забувайте про соціальну відповідальність бізнесу перед суспільством.
Соціальна відповідальність – це не тільки про покупку коштовного медобладнання для лікарень. Будьте соціально відповідальним у міру своїх можливостей.
Створили робоче місце? Збережіть його. Можете допомогти тим, хто цього потребує, – допомагайте, і допомагайте безоплатно.
10. Бережіть здоров’я.
Зробіть профілактику, яку відкладали роками. Слідкуйте за харчуванням і не перетворюйте кухню на «місце паломництва». Банально, але робіть фізичні вправи. Буде це цього року чи наступного, але на море їхати прийдеться.
11. І головна порада. Приділяйте більше уваги вашим близьким людям. Врешті-решт, мета усіх наведених вище пунктів – зробити щасливими своїх рідних.
Частіше телефонуйте батькам, родичам, друзям. Подивіться разом з родиною кіно, мультфільми, допоможіть дитині розібратися з предметом, який не дається в школі.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора