Бізнес українців в Європі: Perutnina Ptuj після покупки МХП

Юрій Уздемір
Журналіст, медіаменеджер
Фото: Thomas Quinn/Pixabay

Фото: Thomas Quinn/Pixabay

Понад рік тому Миронівський хлібопродукт (МХП) завершив покупку найбільшого виробника м'яса птиці в Південно-Східній Європі — словенської Perutnina Ptuj Group.

Як повідомила пресслужба українського агрохолдингу, вартість 100% акцій Perutnina Ptuj Group склала 273 млн євро.


Глава 1. Що було рік тому

Купуючи , представники МХП запевняли словенців, що агрохолдинг інвестує в їхню птахофабрику 250 млн євро протягом п'яти років, і гарантували використання місцевих виробничих потужностей.

Telegram Logo

— У реальності інвестицій поки значно менше, — зізнається нещодавно призначений генеральний директор Perutnina Ptuj Group Енвер Шишич (Enver Šišić).

Quote«Перші інвестиції, які ми зробимо в Словенії, — це інвестиції в навколишнє середовище, екологію. Ми побудуємо нову установку очищення стічних вод», — розповів він місцевому виданню.

За словами гендиректора, «наступного року очікуються інвестиції від 15 до 20 млн євро».

Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!

Він повідомив, що українські власники планують модернізувати бійню та побудувати комбікормовий завод у Словенії.

Quote«Інвестиції просуваються повільніше, ніж очікувалося, — нарікає Шишич і пояснює затягування бюрократичними процедурами. — Узгодження деяких питань займає невиправдано багато часу. Ми хочемо побудувати завод із виробництва кормів у Птую (Словенія), але нам потрібно 2,5 року чекати екологічного дозволу».

Водночас у сусідніх Хорватії та Боснії і Герцеговині процес розширення потужностей йде жвавіше. Perutnina Ptuj Group також готується почати будівництво нових птахоферм і інвестувати в екологію в Сербії.


Енвер Шишич — словенець, старожил компанії. Він почав працювати в Perutnina Ptuj Group ще 1998 року в якості технолога. Гендиректором групи українські власники призначили його 21 лютого 2019 року після завершення процедури купівлі на загальних зборах акціонерів.

А ось фінансовим директором Perutnina Ptuj Group став українець Євген Дранов, який до цього працював керівником відділу звітності в МХП. Крім нього, до наглядової ради Perutnina Ptuj Group увійшли вихідці з МХП Вікторія Капелюшна, Максим Писарєв, Ярослав Михайлівський та Віталій Адамчук.


Призначивши своїх людей на ключові позиції в компанії, українські власники наступним кроком витіснили 3900 дрібних акціонерів компанії, які володіли 0,8% всіх акцій.

Для цього було ухвалено рішення, що всі акції компанії, власником якої не є основний акціонер, тобто Hemiak Investments Limited (кіпрська компанія, яка належить МХП), зменшені на кількість власних акцій Perutnina Ptuj dd, передаються основному акціонерові з виплатою вихідної допомоги в розмірі 22,34 євро за кожну акцію.

Вихідна допомога дорівнює сумі грошового платежу за акцію, зазначеній в заявці на поглинання, і максимальній сумі, за якою основний акціонер придбав акції Perutnina Ptuj у металургійної компанії Slovenska Industrija jekla dd (SIJ Group).

Глава 2. Як українці словенську птахофабрику у росіян купили

До речі, , яка продала Perutnina Ptuj, належить росіянам. Тобто, фактично український магнат Косюк купив словенську птахоферму у російських мільярдерів Зубицьких.

SIJ Group, у свою чергу, завершила покупку Perutnina Ptuj навесні 2016 року. Важко пояснити рішення сталеливарної компанії придбати не профільний для неї актив, та ще обтяжений на момент покупки боргами (40,5 млн євро за станом на 2016 рік) та скандалами.

Національне бюро розслідувань Словенії підозрювало попереднє керівництво Perutnina Ptuj у зловживаннях службовим становищем в корисливих цілях.

Quote«У рамках процедури рекапіталізації Perutnina Ptuj SIJ dd була обрана в якості кращого учасника торгів, який запропонував не тільки ціну в 8 євро за акцію Perutnina Ptuj, а і рекапіталізацію в розмірі 40 млн євро, з допомогою яких Perutnina Ptuj зможе значно скоротити свій борг», — пояснював директор із корпоративних комунікацій SIJ Денис Манцевич мотиви покупки сталеливарниками птахоферми.

Цілком ймовірно, що покупка непрофільного активу стала однією з причин, яка змусила SIJ наростити борги. А тут ще несприятлива кон'юнктура на європейському ринку сталі...

У цій ситуації власники SIJ Group справедливо вважають операцію з продажу Perutnina Ptuj за ціною понад 22 євро за акцію на загальну суму понад 240 млн євро дуже вдалою.

«Заборгованість SIJ Group знизилася майже вдвічі в 2019 році, що свідчить про успішний продаж продовольчого бізнесу (Perutnina Ptuj Group)», — заявив президент правління SIJ Group Андрій Зубицький, підбиваючи підсумки року.

На кінець 2019 року чистий фінансовий борг SIJ Group склав 136,8 млн євро, або на 43% менше, ніж роком раніше.

Глава 3. Безпідставні страхи європейців

Звістка про покупку українцями одного з великих виробників м'яса птиці в Євросоюзі породила низку питань у місцевих фермерів, громадських організацій та журналістів.

Найчастіше запитували: чи будуть нові власники завозити корми та м'ясо птиці на митну територію Євросоюзу з України? Наприклад, у сербських ЗМІ висловлювалися припущення, що корми для тварин в Україні виробляються, в основному, з генномодифікованих сої та кукурудзи.

Серби боялися, що словенські кури, «вигодувані українськими модифікованими кормами», потраплять до них на стіл. МХП спростувала домисли білградських журналістів.

Quote«Усі зернові, якими ми годуємо птицю, надходять від сертифікованих міжнародних виробників і підлягають суворому правилу, що вони не містять і не можуть містити ГМО», — йдеться в заяві української компанії.

Згодом Perutnina Ptuj Group змушена була розмістити повідомлення на офіційному сайті компанії, що купує пшеницю та зерно кукурудзи місцевого виробництва.

Словенські ж фермери побоювалися напливу дешевого українського м'яса не з екологічної, а з економічної причини: їм така перспектива загрожувала банкрутством.

Quote«Ця небезпека (імпорту українського м'яса. – Прим. авт.) ніколи не існувала, оскільки вона не була б навіть економічно виправданою», — розвіяв страхи фермерів і споживачів гендиректор Perutnina Ptuj Group.

За словами Шишича, компанія зарекомендувала себе високою якістю продукції насамперед словенського походження, якому довіряє споживач.

«Власник, який заплатив понад 240 млн євро за Perutnina Ptuj, не захотів би ризикувати цією довірою, не кажучи вже про упаковку українського м'яса під брендом Perutnina Ptuj Group», — спростував домисли ЗМІ гендиректор компанії.

Продовжуючи тему гіпотетичної можливості імпорту свіжого м'яса з України, він зазначив, що ринок і споживач самі вирішують, чи хочуть вони його купувати і за якою ціною.

«Але ми цього (імпортувати м'ясо з України. — Прим. авт.) не робитимемо, та й у нашого власника немає такого інтересу», — підкреслив гендиректор Шишич.

Глава 4. Рік під керівництвом МХП

За рік під українським керівництвом Perutnina Ptuj Group досягла рекордних продажів.

Пресслужба компанії повідомляє, що продажі м'яса птиці збільшилися в 2019 році на 9%, а продажі продуктів із птиці — на 3%.

Perutnina Ptuj зберегла лідируючі позиції на ринку Словенії, одночасно збільшивши свою частку на ринках інших країн колишньої Югославії (Хорватія, Боснія і Герцеговина та Сербія).

Майже половина виробленої продукції Perutnina Ptuj Group експортувалася в більш ніж 20 країн. На початку 2019 року компанія також увийшла на американський ринок, де продаж здійснюється у 23 штатах.

Минулого року Perutnina Ptuj Group отримала виручку від продажів у розмірі 285 млн євро, що на 14,4 млн євро, або на 5%, більше, ніж 2018 року.

Прибуток до оподаткування, зносу та відсотків (EBITDA) досяг 41,7 млн євро, що на 43% більше, ніж у 2018 році.

Чиста фінансова заборгованість була знижена до 33 млн євро, а інвестиції збільшилися на 18% у порівнянні з 2018 роком і склали 9,1 млн євро в 2019 році.

Quote«Такі показники є не тільки результатом хорошої роботи співробітників, а й відображають синергію об'єднання з новим власником MHP Group», — пояснив гендиректор Perutnina Ptuj Group.

За його твердженням, минулого року менеджмент групи зосередився на уніфікації методів роботи в рамках Perutnina Ptuj Group і МХП, а також на оптимізації та підвищенні технологічної якості виробництва.

«Вперше у 2019 році ми також підготували нефінансовий звіт Perutnina Ptuj Group відповідно до принципів міжнародної звітності (GRI). У звіті ми детально розповідаємо про наш вплив на навколишнє середовище, благополуччя тварин, співробітників, охорону праці та безпеку, якість та безпеку продукції, ланцюжок поставок і нашу співпрацю з зацікавленими сторонами», — похвалився Енвер Шишич.

За результатами 2019 року Perutnina Ptuj Group, МХП поставив перед словенцями амбітні плани на 2020 рік. Вони сподіваються на 10% зростання виручки на рівні групи.

За заявами керівництва компанії, в першій половині 2020 року Perutnina Ptuj вдалося ще більше наростити виробництво та продажі й перевищити раніше намічені плани.

Однак Шишич визнав, що в умовах пандемії COVID-19 компанія зазнає труднощів зі збутом на ринках Західної Європи, де значна частина продукції Perutnina Ptuj Group продається в секторі громадського харчування.

Quote«Надзвичайна ситуація вплинула на поведінку споживачів, які в період карантину віддавали перевагу товарам, яким вони довіряли найбільше. Це продукція вітчизняних виробників і відомих брендів, до яких, безсумнівно, належимо і ми, Perutnina Ptuj», — пояснив Шишич.

«Ми побачили скорочення експортних продажів на західноєвропейські ринки, де ми продаємо більше товарів у сегменті громадського харчування. На жаль, пандемія повністю паралізувала цей сегмент на кілька місяців», — додав він.

У першій половині 2020 року Perutnina Ptuj Group також продовжила реалізацію запланованих інвестицій. Зокрема, компанія успішно завершила інвестицію та подвоїла виробничі потужності в Хорватії.

The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора

Коментарі

Всі новини