Одним зі своїх пріоритетів на 2023 рік Кабмін назвав «впровадження обов'язкового пенсійного накопичення паралельно з реформами фондового ринку та ринку капіталів».
Розмови про впровадження в Україні накопичувальної пенсійної системи точаться вже не менш як 20 років. Восени 2022 року депутати були готові проголосувати за законопроєкт № 2683, який мав стати базовим для пенсійної реформи. Однак в останню мить голосування відклали. За неофіційною інформацією, влада тоді вирішила, що до кінця війни з такою реформою краще зачекати.
У Мінсоцполітики розповіли про перспективи запровадження накопичувальної пенсійної системи.
За чиєю ініціативою було вирішено поки що не розглядати законопроєкт № 2683
У міністерстві зазначили, що це питання стосується повноважень профільного комітету парламенту.
Коли може розпочатися робота із запуску накопичувальної пенсійної системи
Старт реформі дасть ухвалення відповідного закону та розроблення необхідних нормативних актів. За попередніми розрахунками, потрібно буде ухвалити до 100 таких актів на рівні уряду, НКЦПФР, що потребує значного часу на розробці, погодження, ухвалення.
Паралельно буде потрібен час для розроблення та впровадження IT-рішень для забезпечення якісного контролю всіх учасників ринку накопичувальної системи, а також для ефективного захисту прав людей, які здійснюватимуть накопичення.
Потрібен час для створення та авторизації інститутів, які братимуть участь у здійсненні накопичень, насамперед державного пенсійного фонду.
Тільки після підготовки необхідної інфраструктури, ІТ-систем, нормативних актів можна буде розпочинати етап пенсійних накопичень.
За оцінкою міністерства, між ухваленням закону та початком накопичень пройде не менш як рік.
Чи може бути переглянуто характеристики системи, закладені в законопроєкті № 2683
У Мінсоцполітики вважають, що зміна окремих параметрів накопичувальної системи до другого читання законопроєкту є цілком можливою, і в окремих питаннях вона є логічною. Доцільним може бути, наприклад, доопрацювання моментів залучення максимальної кількості українців до накопичувальної системи, підвищення коефіцієнта заміщення (тобто який відсоток сьогоднішньої зарплати громадянина покриватиме його пенсія) тощо.
Як буде забезпечено захист накопичень від інфляції
Такий захист є одним із найважливіших питань реформи. Її досягнення складно забезпечити якимось одним методом, тому необхідний комплекс різних інструментів і заходів.
По-перше, потрібна комбінація інструментів інвестування.
По-друге, важливо запровадити певний рівень гарантій заощаджень від несумлінного управління (це відповідальність керівників) та неякісного управління (тут гарантією має бути система архітектури управління).
У міністерстві наголосили, що провідну роль на першому етапі впровадження накопичувальної системи відіграватиме держава, саме вона візьме на себе основні ризики, а ризики громадян буде мінімізовано.
Чому деякі країни відмовилися від накопичувальної системи
У Мінсоцполітики вважають, що відмова деяких країн від накопичувальної системи – це міф, який сформувався в українському інформаційному просторі. Насправді більшість держав, що переглядали накопичувальну систему, лише змінювали дизайн системи, що цілком зрозуміло, оскільки будь-яка система та будь-який закон зі зміною умов, зокрема економічних, можуть потребувати перегляду або адаптації.
Тому Україні важливо опрацювати досвід інших країн, щоб якнайкраще вивчити наявні приклади.
Чи можна в Україні просто перейти на фінансування всіх пенсій із держбюджету
Гроші до державного бюджету надходять від податків чи позик, нагадали в міністерстві.
Позики Україна має повертати, водночас рівень закредитованості країни вже дуже високий, відбувається стрімке накопичення державного боргу через необхідність фінансування економіки під час війни. Тому такий шлях не є системним способом розв'язання проблеми.
У результаті, якщо говорити про фінансування всіх пенсій із бюджету, то йтиметься про необхідність пошуку додаткових джерел для покриття таких видатків. Принципово таке рішення нічого не змінить ані для громадян, ані для держави.
Чи наполягають міжнародні партнери на впровадженні в Україні накопичувальної системи
Пенсійне забезпечення є питанням внутрішньої політики держави, що зазвичай не регулюється міжнародними договорами. Ключовий чинник, що впливає на пенсійну політику, це підхід держави до того, як забезпечити необхідний коефіцієнт заміщення.
В Україні протягом останніх років спостерігається стійка динаміка зменшення коефіцієнта заміщення солідарної пенсійної системи, і розв'язання цієї проблеми – це повноваження національного уряду.
«Наші міжнародні партнери можуть допомагати впроваджувати накопичувальну систему через консультативну допомогу, надання професійної експертизи, обмін досвідом, що вони й роблять», — зазначили в Мінсоцполітики.