У зв'язку з падінням продажів алкоголю у США та Китаї лідери глобального ринку Diageo та Pernod Ricard звертають погляди на Індію у пошуках нового покоління любителів алкоголю. У цій країні майже 20 мільйонів людей щороку досягають «алкогольного» віку, і зі зростанням економіки Індії зростає і її середній клас. Передбачається, що до 2027 року 15% населення світу, яке досягло віку законного вживання алкоголю, проживатиме в Індії. На відміну від багатьох великих економік світу, де люди п'ють менше, витрати на алкоголь в Індії зросли на 27% за п'ять років і, як очікується, зростуть цього року на 12%.
Проте в країні є серйозні перешкоди для виходу на ринок міжнародних виробників спиртних напоїв. Серед них — заплутана мережа правил, встановлених окремими штатами, що включає надзвичайно високі акцизи та суперечливі закони щодо ліцензування, пише Bloomberg. Diageo та Pernod Ricard, дві найбільші у світі компанії з виробництва спиртних напоїв, що базуються в Лондоні та Парижі відповідно, продають в Індії понад 123 мільйони ящиків спиртних напоїв на рік (у ящику 12 пляшок). Pernod випередив Diageo минулого року з продажу, але між ними немає великої різниці. Індія є найбільшим ринком Diageo за обсягом та другим для Pernod після США.
Попри більш ніж десятиліття роботи в Індії, Diageo India та індійський бізнес Pernod поки вважаються такими, що відстають у рамках своїх груп, але це їх не зупиняє. Оскільки прем'єр-міністр Нарендра Моді прагне перетворити Індію на країну з високим рівнем доходу протягом наступних двох десятиліть, виробники преміальних дистилятів переконані, що Індія стане одним із найбільших ринків для них.

Споживання алкоголю на людину
Diageo вийшла на індійський ринок у 2013 році, коли придбала контрольний пакет акцій компанії з виробництва спиртних напоїв United Spirits із Бангалору, власника 140 місцевих брендів. Royal Challenge, McDowell's та Signature — все це купажований віскі, який можна продавати за ціною лише 5 доларів. Вони є основним джерелом прибутку Diageo в Індії. Хоча індійцям було заборонено пити віскі за британського правління, нині це найпопулярніший напій у країні.
Pernod Ricard присутня на ринку Індії з 1993 року, проте цей виробник по-справжньому звернув увагу на цей ринок лише на рубежі тисячоліть, коли купив деякі бренди Seagram, включаючи індійські віскі Imperial Blue та Blender's Pride. Продажі в Індії тепер становлять 12% від світового доходу групи, і мета полягає в тому, щоб потроїти цей показник протягом наступного десятиліття. Стратегія полягає в тому, щоб збільшити продажі Blender's Pride та односолодового Longitude 77, преміальних віскі Pernod.
Pernod Ricard має 23 заводи з розливу віскі у 17 штатах. Деякі з них належать їм безпосередньо, інші є контрактними чи спільними підприємствами. Компанія інвестує до 200 мільйонів євро в Індії, щоб побудувати один із найбільших заводів із виробництва солоду. Коли він буде повністю запущений, вироблятиме до 60 000 літрів солоду щодня і найматиме до 800 осіб.

Виробничий підрозділ Diageo в Алварі може зберігати 9000 бочок для бурбону, кожна з яких вміщує 200 літрів. Фото: Anindito Mukherjee / Bloomberg
«З точки зору ефективності та продуктивності в ідеалі нам достатньо чотири заводи в країні: на північному сході, заході та півдні», — каже віцепрезидент зі сталого розвитку Diageo India. Натомість у компанії 36 заводів у 28 штатах та восьми союзних територіях Індії, тому що дешевше побудувати та експлуатувати завод, ніж платити «експортні» податки для переміщення продукції з одного штату до іншого, сказав він. У кожного штату свій підхід до регулювання продажів, мит та зборів.
Лише акцизний збір з'їв майже 60% виторгу Diageo в Індії в останньому звітному році. Через внутрішні мита, місцеві податки та акцизи вартість перевезення віскі по країні може бути астрономічною і виправданою тільки для найдорожчих продуктів. Це багато в чому пояснює різницю в ціні: пляшка віскі Godawan, яка продається за 5400 рупій (62 долари) за 1200 кілометрів від заводу Diageo, доступна лише за 3980 рупій (46 доларів) за 500 кілометрів.
У Pernod кажуть, що навіть для відправки вантажівки до північних штатів Індії, де компанія не має заводів, спочатку необхідно отримати дозвіл на рух у певну годину і день.

Індійський ринок алкогольних напоїв
Один з керівників Pernod був заарештований і зараз перебуває під заставою у зв'язку з розслідуванням шахрайства, пов'язаного зі спробами приватизувати державні винні магазини Нью-Делі. Скандал розпочався 2022 року, коли членів правлячої партії було звинувачено в отриманні хабарів в обмін на ліцензії на продаж спиртних напоїв. Майже через три роки Pernod, як і раніше, не може отримати ліцензію на роботу в столиці, і навіть глава уряду міста був ув'язнений на п'ять місяців в рамках цієї справи.
Шизофренічні відносини Індії з випивкою — ще один фактор, що ускладнює життя для працюючих там компаній. У той час як молоді міські жителі регулярно бавляться коктейлями, кілька індійських штатів взагалі забороняють алкоголь. За його вживання загрожує ув'язнення на строк до 10 років. Навіть родичі порушника можуть бути покарані. І все одно у «сухих» містах та штатах існує чорний ринок алкоголю.