Facebook Pixel
Русский военный корабль, иди нах*й.
Пожертвувати на армію
×

Чому відновлення експорту зерна з портів є економічно вигідним для України, що воює

Чому для України важливе відновлення зернового експорту через морські порти

Чому для України важливе відновлення зернового експорту через морські порти

Після 24 лютого через блокаду морських портів в Україні виникли величезні проблеми з експортом. Одним із найсерйозніших наслідків цього є втрата валютної виручки. Якщо в країну надходить менше валюти, то падає курс гривні, на підтримку якого НБУ витрачає золотовалютні резерви. А повний список негативних наслідків значно ширший.

Здавалося, якщо хоча б частково усувається причина проблем, це добре. Однак після підписання Стамбульських угод про створення зернових експортних коридорів в українських ЗМІ та соцмережах з'явилися повідомлення про чергову «зраду». The Page вирішило пояснити, чому це не зрада, а хоч і невелика, але перемога.

Що відбувається в заблокованих морських портах України

Після початку вторгнення РФ в українських портах було заблоковано 68 суден, на борту яких було 1,2 млн тонн вантажів. Про це повідомила Адміністрація морських портів України (АМПУ).

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!

«У трюмах суден, що перебувають в акваторіях портів «Південний», «Одеса» та «Чорноморськ», завантажено 480 тис. тонн зерна, олії та кукурудзи. Ще 1 млн тонн зерна зберігається в терміналах і на складах портів», — зазначили в АМПУ.

Коментуючи відправлення 1 серпня з Одеси першого тестового судна з 26 тис. тонн кукурудзи, в АМПУ зазначили, що в портах «Великої Одеси» на свою чергу чекають ще 16 суден.

Підписуйтесь на нас в Google News!

Міфи та дійсність, пов'язані із зерновим експортом

Зерно експортують транснаціональні компанії, тож усі гроші залишаться за кордоном

Справді, експортом через морські порти у світі займаються великі трейдери. Вони тому й великі, що є міжнародними компаніями, які працюють на багатьох ринках. Але інакше не можна. Фрахт океанського зерновоза коштує великих грошей, для завантаження одного судна потрібні десятки тисяч тонн зерна, накопичених біля причалу. А ще потрібні гроші на страхування судна та вантажу, оптові контракти з покупцями тощо.

Зазвичай такі компанії ведуть майже білий бізнес, оскільки є великі ризики. Тому вони не залишать увесь прибуток від продажу українського зерна за кордоном, оскільки це заборонено на рівні законодавства.

Українські фермери нічого не отримають від поновлення експорту, усе дістанеться «агробаронам»

Про те, що український ланцюжок ціноутворення на аграрному ринку далекий від досконалості, було відомо й до війни. Після блокування експорту рух грошей у ньому практично зупинився. Після відкриття зернових коридорів фінансовий потік поновиться. Фермери та агрокомпанії зможуть заплатити зарплати, придбати насіння на нову посівну, паливо, добрива, хімікати.

«Агробарони» не зможуть забрати все собі, оскільки заробляють на ринку, що працює, а не на мертвому.

А завдання боротьби зі спотворенням ціноутворення не пов'язані з відновленням експорту.

Гроші отримають трейдери, тож більшості українців поновлення експорту нічого не дасть

Про прямий ефект у вигляді виплати зарплат ми вже написали вище. Гривню для виплати зарплат і закупівель в Україні аграрії отримають від продажу валюти. Частину цієї валюти придбають імпортери для постачання в країну як споживчих товарів, так і сировини, і складників. Якщо валюти в країні побільшає, то вона подешевшає (зміцниться курс гривні), оскільки валюта – звичайний товар, ціна якого багато в чому визначається співвідношенням попиту та пропозиції.

Українське зерно продаватиметься з великим дисконтом

Заступник міністра інфраструктури Юрій Васьков сказав, що у Стамбулі всі сторони наголошували: йдеться про відкритий ринок продажів. Жодних дисконтів чи ексклюзивних покупців угода не передбачає.

Після відкриття зернових коридорів деякі судновласники вважатимуть за краще вийти з портів порожніми, щоб зберегти ціле судно й не йти на зайвий ризик

Васьков зазначив, що після 24 лютого в портах справді стоїть кілька порожніх суден. Наприклад, Polarnet у Чорноморську. Але його власник із радістю прийняв пропозицію «Кернела» завантажитися зерном, щоб не йти порожняком. «Гадаю, усі порожні судна підуть таким шляхом. Але це комерційне питання двох сторін, зокрема, і щодо ціни фрахту», — додав заступник міністра.

Держава не має займатися питанням експорту, оскільки це зерно приватне

Нормальна держава саме так має реагувати на проблеми бізнесу. Вона має працювати там, де бізнес самостійно не впорається з проблемою. Блокування портів за умов війни – саме такий випадок.

Агротрейдери отримають із бюджету відшкодування ПДВ, а грошей там і так немає

Операція називається «відшкодуванням ПДВ», оскільки компаніям повертають гроші, які вони перед цим самі й заплатили. Процедура ця цілком легальна, оскільки відповідає суті такого податку, як ПДВ, і вона передбачена Податковим кодексом.

Додамо, що в умовах війни відшкодування ПДВ проводиться із затримками, тож держава на цих грошах щось додатково «заробляє».

В умовах війни експорт зерна загрожує голодом у самій Україні

Україна виробляє зерна набагато більше, ніж їй потрібно для власного споживання у вигляді продуктів і кормів.

Чому ще важливо відновити експорт зерна

За оцінками, в Україні зараз є близько 20 млн тонн зерна врожаю минулого року. Зерно не можна довго зберігати — воно швидко втрачає якість, аж до повного псування.

До того ж це зерно займає практично всі сховища, тому місця для нового врожаю часто немає.

Відновлення експорту за відпрацьованими маршрутами з морських портів істотно скоротить логістичні витрати, тому виробники зерна можуть розраховувати на зростання закупівельних цін.

Коментарі

Всі новини