Трубопроводи «Північний потік – 1» та «Північний потік – 2» було пошкоджено внаслідок двох вибухів, потужність кожного з яких оцінюється в 500 кг тротилового еквівалента. Про це під час зустрічі в НАТО, що відбулася 28 вересня, повідомили офіційні особи Данії.
Шведська та данська влада повідомили про чотири витоки – по два у водах економічної зони кожної країни.
«Ушкодження, завдані газопроводам, розташованим у міжнародних водах Балтійського моря, викликають глибоке занепокоєння. Усі дані, що є зараз, вказують на те, що це результат навмисних, бездумних і безвідповідальних актів саботажу», – йдеться в спільній заяві НАТО.
Хто міг здійснити підрив «Північних потоків»
Російська влада з першого дня почала говорити про «руку Заходу» в підриві газопроводів, але поки що не наводить жодних доказів.
Сьогодні, 30 вересня, голова Служби зовнішньої розвідки РФ Сергій Наришкін заявив, що його відомство має матеріали, які «вказують на слід Заходу» у витоках на газопроводах. На його думку, на Заході намагаються «приховати справжніх виконавців і організаторів» витоків.
Офіційні особи в країнах Заходу поки що не висувають конкретних звинувачень, вважаючи, що треба дочекатися результатів розслідування.
Таке розслідування важко зробити результативним, оскільки під водою навряд чи залишилися сліди. Ймовірно, тому диверсію й було здійснено на дні моря.
Поки що навіть немає розуміння, як було зруйновано трубопроводи. У західних ЗМІ висловлюються різні припущення. Британське військове джерело газети The Guardian припустило, що на труби могли бути встановлені міни. Наприклад водолазами, які прибули на торговому судні. А підірвати їх могли за кілька днів або навіть тижнів після встановлення. Глибина розташування труб (приблизно 70 м) є досяжною для водолазів.
З-поміж інших версій – підводні безпілотники чи субмарина. Але підводний човен на такій невеликій глибині легко виявити. Підводні безпілотники мають різні країни, включно з Росією.
Кому вигідно руйнування газопроводів «Північний потік — 1» і «Північний потік — 2»
Якщо немає прямих доказів, потрібно зрозуміти, кому вигідно те, що сталося.
Секретар Ради безпеки Росії Микола Патрушев заявив, що США – основний вигодонабувач від вибухів на «Північних потоках», але не навів жодних доказів.
Зазначимо: росіяни натякають, що США хочуть постачати до Європи більше свого ЗПГ, тому й виштовхують Росію з ринку. Насправді навіть зараз США не можуть поставити стільки газу, скільки хотіла б купити Європа — у них його просто немає.
Правдоподібнішою виглядає гіпотеза, яку підтримують низка експертів із різних країн. Вони вважають, що диверсія на «Північних потоках» є вигідною лише «Газпрому» й відповідно РФ. Річ у тім, що «Газпрому» загрожують мільярдні позови через те, що він, порушуючи умови контрактів, з політичних причин припинив постачання газу європейським покупцям. Щоб такі позови стали неможливими, має з'явитися обставина непереборної сили, яка не дає змогу виконати контракти. Диверсія може стати таким форс-мажором.
Як влаштовано підводну частину газопроводів «Північний потік»
Сумарно газопроводи «Північний потік» складаються із чотирьох трубопроводів, довжина кожного приблизно 1220 км. Кожен трубопровід складається з трьох секцій, складених із труб із різною товщиною стінок. Найтовстіші стінки в секції, приєднаній до компресорної станції, оскільки тиск там найвищий (200 бар або атмосфер). Найтонші – у секції, що примикає до берега Німеччини.
Характеристики труб «Північного потоку»:
- внутрішній діаметр – 1153 мм;
- товщина стінки – 41,0, 30,9 чи 34,6 мм;
- довжина – 12 м;
- вага – 10 – 12 тонн (без захисту).
Труби виготовлено з високосортної вуглецевої сталі, але їм однаково потрібний захист від такого хімічно агресивного середовища, як морська вода. Спочатку на зовнішню поверхню труби наносять тришарове покриття з епоксидного складу та поліетилену – це робиться прямо на заводі-виробнику. Там трубу покривають ізсередини епоксидною фарбою для зниження тертя молекул газу.
На іншому підприємстві на труби встановлюють так званий катодний захист (приварюють електроди, з'єднані між собою кабелем). Потім роблять бетонування — зовнішню поверхню труби покривають шаром обтяженого бетону завтовшки 60 — 110 мм. Після обетонування труба набуває масу приблизно 24 тонни. У неї з'являється серйозний захист проти механічних впливів, а додаткова маса дає їй змогу стабільно лежати на дні.
Секції трубопроводу спочатку укладаються на дно моря, випробовуються, а потім з'єднуються між собою в підводній зварювальній камері.
Як прокладається підводний трубопровід
У більшості випадків труби укладаються прямо на дно моря. Але попередньо дно вздовж траси трубопроводу ретельно досліджується, глибокі западини засипаються гравієм із борту спеціального судна, а узвишшя зрізаються (розмиваються).
В окремих випадках труби можуть укладатися в спеціальні траншеї. Зверху вони можуть залишатися відкритими або засипатися камінням.
Під час прокладання трубопроводу труби з'єднуються в секції на борту спеціального судна. Після зварювання ділянки зварювання захищаються від корозії. Спочатку їх ізолюють з допомогою поліетиленового термозбіжного рукава, потім закривають металевим кожухом, а порожнину між кожухом і рукавом заповнюють поліуретановою піною.
Перш ніж використовувати газопровід для перекачування палива, його випробовують водою. Ще до підводного зварювання всередину кожної секції трубопроводу з борту спеціального судна закачується відфільтрована від суспензій і бактерій морська вода. Тиск води, що перевищує робочий для трубопроводу, підтримується протягом доби. Потім вода відкачується, а секція газопроводу осушується. Перш ніж у трубопроводі з'явиться природний газ, його заповнюють азотом.
Укладання підводного трубопроводу (відео):
Чи можна відремонтувати пошкоджені «Північні потоки»
Підводні трубопроводи у світі ремонтували вже неодноразово. Однак складність цього випадку полягає в тому, що пошкоджено труби дуже великого діаметра.
Компанія Nord Stream AG, оператор газопроводів «Північний потік», повідомила, що вона може використовувати пул ремонтного обладнання Об'єднання з ремонту трубопроводів і підводних робіт (Pipeline Repair and Subsea Intervention, PRSI).
PRSI є об'єднанням експлуатуаційних компаній морських трубопроводів і надає своїм членам обладнання для підводного ремонту.
До арсеналу PRSI, зокрема, входять підводні зварювальні роботи, розроблені флагманом об'єднання – норвезькою Equinor. Nord Stream AG є членом об'єднання.
За оцінкою оператора, вихід газу із труб може припинитися, ймовірно, 3 жовтня.
Оцінок і прогнозів щодо можливості ремонту та майбутньої експлуатації газопроводів «Північний потік» оператор поки що не дає.