Під тиском британської громадськості, міністрів і політиків Великобританії команда Ф-1 Mercedes розірвала контракт на $7 млн із компанією, яка намагалася за допомогою спонсорства відбілити репутацію.
Збоку здається, що чемпіонат світу Ф-1 – закритий світ зі своїм статутом, де правлять не закони країн та кодекс ФІА, а спонсорські контракти. Досить згадати багаторічне ігнорування заборони ЄС на рекламу тютюнових та алкогольних виробів, при тому, що всі команди чемпіонату базувалися саме в Європі і там проходила більша частина гонок Ф-1. Але грудневі події показали, що світ змінився настільки, що за нинішнього цивільного контролю неможливо відбілити репутацію навіть через Ф-1 з її космічними прейскурантами.
Перед фінальними перегонами сезону, гран-прі Саудівської Аравії, запланованим на 5 грудня, Mercedes уклав контракт із Kingspan. У нас ця ірландська компанія, що спеціалізується на будматеріалах, майже не відома, а ось у Великій Британії, де базується абсолютна більшість команд Ф-1 та менеджмент чемпіонату, з недавніх пір вважається більш ніж токсичною.
Причина конфлікту
Справа в тому, що 14 червня 2017 року у Лондоні згорів 24-поверховий житловий комплекс Grenfell Tower. Одне з найжахливіших загорянь будинків в історії Британії забрало 72 життя. Оскільки в основному це були вихідці з країн Африки та Близького Сходу, повідомляє sports, з урахуванням останніх тенденцій боротьби за рівність ситуація набула колосального суспільного та соціального резонансу. За версією слідства, на фасад будівлі нанесли недостатньо вогнетривке облицювання, постачальником якого був саме Kingspan. Компанію повідомляли про небезпечність ситуації та пожежні ризики, але вона все проігнорувала. Сам виробник заперечує вину як вирішальну, стверджуючи, що їх матеріалами було фанеровано не більше ніж 5% будівлі.
Реакція громадськості
Наслідки катастрофи настільки сколихнули Британію, що навіть чемпіон семи останніх років Льюїс Хемілтон привселюдно згадував трагедію в інстаграмі. І щойно перед фінальною гонкою на його боліді з'явилися наклейки Kingspan, британська преса і громадськість відразу захейтіли угоду хештегами на кшталт «Mercedes зрадив Хемілтона за спонсорську наклейку».
Момент оголошення про партнерство явно був підібраний недарма: саме наступного тижня після Гран-прі Саудівської Аравії планувалася друга фаза публічних судових слухань про винних у пожежі. І Kingspan явно хотів купити трохи позитивного образу восьмиразових чемпіонів «Формули-1» та побічно вплинути на громадську думку підтримкою найтитулованішого британського пілота в історії.
Але все сталося інакше. Група постраждалих та їхніх сімей The Grenfell United виступила з критикою та засудженням спонсорства Mercedes, звернулася до Кабінету міністрів та публічно вимагала перегляду угоди. І уряд разом із фанатами відразу став на її бік, хоча, здавалося б, реклама навіть через спорт – приватне і суто комерційне питання.
Реакція Кабінету Міністрів
«Глибоко розчарований Мерседесом через спонсорську угоду з Kingspan – напишу їм з проханням переглянути угоду. – Першою з офіційних осіб відреагував міністр житлово-комунального господарства. -Важливо відзначити, що планування контролю зовнішньої реклами в Англії — сфера моєї професійної відповідальності. На даний момент, широко кажучи, рекламні повідомлення, зображені в замкнутому просторі, на кшталт спортивних стадіонів, або поміщені засобами пересування, виключені з-під прямого контролю відповідних органів управління. Мої колеги-міністри і я разом триматимемо систему під постійним і пильним наглядом, щоб переконатися: реклама відповідає цілям та відповідає суспільним інтересам».
Копія публічного листа-звернення пішла не лише до головного офісу Mercedes, а й шефа Формули-1 Стефано Доменікалі плюс міністру спорту Великобританії Надін Доріс.
Дивно, але неприйняття спонсорського контракту разюче об'єднало правлячу коаліцію з опозицією. У Великій Британії існує цікава традиція складання «тіньового уряду»: друга за кількістю мандатів партія формує власний дублюючий кабінет міністрів, що консультує основний – для «безшовної» реорганізації управління країною у разі раптової перемоги на нових виборах. І «тінь» міністра від лейбористів погодилася із критикою Mercedes. «Щаслива бачити різке неприйняття укладання спонсорства з Kingpsan, яка зараз під слідством за участь у пожежі, що коштувала 72 життя».
Реакція Льюїса Хемілтона
«Я взагалі не пов'язаний із спонсорськими угодами, крім контракту з Tommy Hilfiger – він єдиний, кого я привів у команду, – прокоментував появу логотипів Kingpsan на його боліді. — Звістки стали новими і для мене. – Я дуже уважно стежу за наслідками пожежі, за постраждалими сім'ями. Ми знаємо, який був величезний протест і як сім'ї підтримали люди з місцевої спільноти. Це реально зі мною не пов'язано. Я знаю, Тото (Тото Вольфф – керуючий командою Mercedes) розуміється. На жаль, моє ім'я тут теж причетне, оскільки наклейку помістили на мою машину. Чи залишиться так усе у майбутньому – побачимо».
У результаті менш ніж через тиждень після підписання Mercedes розірвав угоду, отримавши замість обіцяних $7 млн. потужні репутаційні втрати. А незграбна спроба Kingpsan відбілити публічний образ за допомогою Ф-1 і перетворила його на компанію-ізгою.