Лідер українського ритейлу — мережа «АТБ-маркет» — без сумніву є найпопулярнішою продуктовою мережею країни. Сьогодні асортимент кожного з понад 1200 магазинів АТБ перевищує 3,5 тис. найменувань, серед яких велику частку складають товари власних торгових марок (ВТМ). Це і продукти щоденного вжитку, і смаколики для особливих подій. Орієнтуватися та відчувати вподобання споживачів, оперативно реагувати на мінливі настрої ринку компанії АТБ допомагає тридцятирічний досвід.
розповідає, як мережа «АТБ-маркет» розвиває власні ТМ, розробляє концепції продуктових лінійок та просуває їх на ринку.
Мережа АТБ розвиває ВТМ вже понад 20 років
Перші товари під власною торговою маркою мережі АТБ з’явилися у 2003 році. Це були молочні продукти: масло, молоко, сметана, кефір. Торгова марка мала коротку назву «Да» і максимально простий дизайн. За два роки компанія почала розвивати ВТМ в інших категоріях та під іншими брендами: «Вигідна ціна завжди», «Добра марка», «Добрий кухар» та інші.
За останні п’ять років частка ВТМ у загальному асортименті АТБ зазнала певних змін через зовнішні обставини. З початком пандемії COVID-19 більш затребуваними серед покупців стали товари довготривалого зберігання. Основний перерозподіл у цей період відбувався в рамках груп товарів, а не між власними торговими марками та іншими брендами. Початок повномасштабного військового вторгнення ще більше вплинув на цей сегмент товарів.
«У 2022 році мережа вимушена були тимчасово зупинити ті проєкти, які ще не були реалізовані, а також призупинити плани з пошуку та введення нових товарних позицій. У 2023 році було відновлено активну роботу з розробки нових продуктів під ВТМ, проведення тендерів, а також пошуку нових виробників. Наразі частка ВТМ у загальному асортименті магазинів АТБ поступово збільшується», — прокоментували у відділі з розвитку ВТМ АТБ-маркет.
У листопаді 2024 року, до 31-ї річниці, компанія «АТБ-маркет» вивела на ринок нову власну ТМ під назвою «День у День». Як кажуть в компанії — вона створена з метою зробити повсякденне життя українців трішки кращим, а щоденні покупки приємнішими. Простий яскравий дизайн упаковки, чесна ціна та відмінна якість товарів ТМ «День у День» вже зацікавили покупців мережі АТБ.
Нова ВТМ охоплює практично всі категорії товарів — продукти харчування, кондитерські вироби, непродовольчі товари, косметичні засоби та побутову хімію. Під ТМ «День у День» покупці національної мережі АТБ знайдуть товари що стануть у пригоді щодня – серветки, мило, шампуні та інші засоби гігієни, чай та солодощі, кисломолочні продукти та смаколики, а головне без зайвих націнок та переплат.
Чотири лінійки ВТМ АТБ: що спільного та у чому різниця
Кожна лінійка товарів ВТМ АТБ належить до різних цінових сегментів та відповідає певним споживчим запитам. Кожна має свій особистий дизайн та відмінні назви, що допомагає краще позиціювати продукти. Індивідуальність бренду дозволяє розробляти окремі маркетингові стратегії для кожної категорії та ефективніше реагувати на потреби ринку і споживачів. Об’єднуючими факторами всіх ВТМ АТБ є жорсткий контроль якості продуктів та помірні ціни у кожній з лінійок.
Специфіка лінійок ВТМ мережі «АТБ-маркет»
«Розумний Вибір» — створена для покупців, які прагнуть отримати базові товари за найнижчою ціною. Основна сутність торгової марки закладена вже в самій її назві: ТМ «Розумний Вибір» дозволяє заощаджувати кошти, при цьому купувати якісну продукцію, яка відповідає державним нормам.

«День у День» — універсальна лінійка, що пропонує якісні щоденні товари для широкого кола споживачів за доступною ціною. Середня цінова категорія ТМ «День у День» та висока якість продукції дозволяють новій ВТМ сміливо конкурувати з іншими брендами.

«Своя Лінія» — основний бренд компанії сегменту середній плюс, який пропонує збалансоване співвідношення ціни та якості. Це одна з найпопулярніших лінійок, яка охоплює широкий асортимент товарів, включаючи харчові продукти, напої, побутову хімію тощо.

«De Luxe» — преміальна лінійка, народжена об'єднувати в собі асортимент із кращих продуктів, які є традиційними для різних куточків світу. Вона створена для справжніх гурманів та поціновувачів продуктів найвищої якості. Більшість товарів під брендом «De Luxe» для АТБ виготовляють європейські виробники.

«Унікальність ВТМ полягає у глибокому розумінні потреб власних клієнтів. Ми не просто досліджуємо ринок — ми маємо перевагу: безпосередній контакт із покупцями через свої магазини. Наприклад, аналіз даних покупок у мережі ATБ дозволяє швидко зрозуміти, які продукти мають попит і що саме шукають споживачі у різних регіонах України», — наголошують у відділі з розвитку ВТМ АТБ-маркет.
Компанія часто співпрацює з виробниками, які вже мають обладнання та технології. Особливість такої співпраці у тому, що виробник працює за чітким технічним завданням замовника. Наприклад, для «День у День», нової ВТМ АТБ, мережа залучила найкращих партнерів, які змогли забезпечити високу якість товарів і зберегти помірні ціни.
«Контроль якості ВТМ має вирішальне значення. Це не просто бізнес, це репутація. Коли ATБ запускає нову марку, як наприклад «День у День», компанія розуміє, що клієнти бачать не лише продукт, а всю мережу. Тому ми не просто продаємо товари — ми розробляємо рішення для щоденних потреб мільйонів українців», — зауважили фахівці з власних торгових марок АТБ.
Особливості просування власних торгових марок АТБ
По-справжньому народна мережа АТБ та більшість її основних товарів вже давно не потребують реклами, мають беззаперечну прихильність та попит серед покупців. Однак акції до свят, благодійні ініціативи, підтримка лімітованих колекцій товарів, як це було на 30-річчя компанії, звісно вимагають інформаційної та візуальної підтримки. Тож «АТБ-маркет» прагне створити промо-кампанії, які викликають у покупців емоції та відчуття, що дозволяє сформувати стійкий емоційний зв’язок між брендом та споживачем.
Дуже вдалими ідеями підтримки бренду власної торгової марки та благодійних ініціатив стали колаборації АТБ із зірками українського шоубізнесу. Приклад останньої — до Нового 2024-го року компанія «АТБ-маркет» разом із відомою українською співачкою Олею Поляковою випустила лімітовану серію цукерок у подарункових коробках під ВТМ. Така співпраця суттєво додала популярності цій товарній позиції, бо вдало поєднаний яскравий імідж артистки, якість продукту та гарне пакування зробили цукерки приємним святковим подарунком.

До Нового 2024-го року компанія «АТБ-маркет» разом із відомою українською співачкою Олею Поляковою випустила лімітовану серію цукерок у подарункових коробках під ВТМ. Фото надане партнером.
Роком раніше, у 2023-му, компанія АТБ відзначила 30-річчя з дня створення, випустивши лінійку власного мерчу: стильні худі, футболки, шопери, яскраві блокноти та посуд. За задумом вітчизняного ритейлера ця колекція символізувала єдність, силу та незламність українського народу. Весь прибуток від продажу мерчу було спрямовано на підтримку Збройних Сил України.
«Завдяки благодійній ініціативі мережа об’єднала споживачів навколо бренду і стала прикладом того, як бізнес може сприяти важливим суспільним справам. Просування власних торгових марок для АТБ — це стратегія, яка поєднує творчість, інноваційність і соціальну відповідальність, допомагаючи нам завойовувати довіру покупців і бути частиною важливих змін у суспільстві», — резюмують в АТБ.
Найперспективніші категорії товарів для ВТМ у 2025 році
Для розробки нових позицій ВТМ спеціалісти компанії «АТБ-маркет» використовують унікальні масиви даних, що були накопичені за 31 рік роботи компанії. Ці дані містять інформацію про найпопулярніші категорії, регіональні особливості та сезонні коливання, а також допомагають визначатися з оптимальним пакуванням тощо.
Вже на етапі розробки нової позиції ВТМ спеціалісти розуміють, молоко якої жирності відповідає вподобанням більшості споживачів, які вага та вид пакування найзручніші.
Найбільше продажів ВТМ становлять категорії товарів першої потреби. Це продукти тривалого зберігання та щоденного вжитку: крупи, макарони, консерви, олія, цукор, борошно, а також непродовольчі товари та заморожені продукти.
«Не думаємо, що в Україні попит суттєво зміниться у 2025 році. Враховуючи економічну та політичну ситуацію, на першому місці залишаться товари першої потреби», — кажуть в АТБ.
Тим часом у світі серед найперспективніших категорій для ВТМ — продукти здорового харчування: безглютенові, органічні, веганські, а також вітамінізовані води та напої з низьким вмістом цукру. Світовий тренд на здорове харчування відчувається й в Україні, але вподобання споживачів змінюються повільніше.
Як АТБ-маркет обирає виробників для ВТМ
Відділ якості та власна акредитована лабораторія компанії АТБ відстежують характеристики продукції на всіх етапах співпраці: від сировини до готового товару. Продукція потенційних виробників обов’язково бере участь у закритій дегустації, де команда експертів оцінює її смакові та органолептичні характеристики. На фінальному етапі виробники змагаються у прозорому ціновому тендері, який проводиться на спеціалізованій електронній платформі.
Одна з головних умов тривалої співпраці — гарантія стабільного постачання у великих обсягах зі збереженням стандарту продукції протягом усього періоду.
Чому виробникам вигідно виготовляти продукцію ВТМ
- Гарантований збут. ВТМ забезпечує стабільний попит, адже продукція продається через широку мережу магазинів АТБ, яка охоплює мільйони споживачів по всій країні. Довгострокові контракти дозволяють виробникам планувати обсяги виробництва та отримувати стабільний передбачуваний дохід.
- Постійне завантаження виробництва. Контракти ВТМ дозволяють виробникам максимально ефективно використовувати свої виробничі потужності, навіть під час сезонних спадів.
- Мінімальні витрати на маркетинг. Ритейлери самостійно розробляють бренд та просувають продукцію під ВТМ. Зменшення витрат на рекламу дозволяє зосередитися на оптимізації виробництва та контролі якості.
- Розширення ринку збуту. Завдяки розгалуженій мережі магазинів та постійному її розширенню виробники ВТМ АТБ отримують доступ до нових регіонів та сегментів ринку.
- Можливість масштабування. Завдяки стабільному попиту виробник може інвестувати у розширення виробництва та модернізацію обладнання.
Перспективи розвитку ринку ВТМ в Україні
Витрати українських споживачів на власні торгові марки ритейл-мереж залишаються нижчими, ніж в інших країнах Східної Європи. Одна з причин — стереотип, що власна ТМ — це товари нижчої якості. У Східній Європі ритейлери інвестують у виробництво, маркетинг та позиціювання своїх брендів і достатньо успішно долають цей стереотип. В Україні цей процес ще триває. Маркетингові інструменти та розширення асортименту допомагає ритейлерам в Україні поступово змінювати ситуацію.
«Українські ритейлери все частіше залучають до співпраці місцевих виробників. Це сприяє підтримці вітчизняної економіки, дозволяє створювати продукти, адаптовані до внутрішнього ринку, знижує витрати на логістику. Це робить продукцію ВТМ більш конкурентоспроможною. Власні торгові марки в Україні — вже не просто альтернатива брендам, а рівноправні конкуренти», — резюмують в «АТБ-маркет».
