Уже кілька років поспіль я відвідую щорічну конференцію, присвячену мистецтву та бізнесу, яку організовує аудиторська компанія Deloitte, проводячи її в різних куточках світу — від Люксембургу до Монако. Щороку на цю подію приїжджають головні персонажі артринку й обговорюють найактуальніші теми й пекучі питання. Нещодавно була рада дізнатися, що в нас в Україні в галереї M17 організовують International Art Collectors’ Forum, а його програма — на рівні з делойтівською: у нас також іноземні інсайдери й актуальні теми. Наприклад, цілий день присвячено цифровому мистецтву, блокчейну та NFT — це, справді, гаряча тема для артсвіту.

Які українські роботи увійдуть до паризької колекції. Фото: Barthelemy de Mazenod / Unsplash
Форум відкрився пресконференцією, під час якої йшлося про гіперважливу подію не лише для світу українського мистецтва, але і для культурної дипломатії нашої країни: наше мистецтво тепер буде представлено в колекції Центру Помпіду в Парижі. Українські колекціонери передали до французької столиці 164 роботи українських митців від 1960-х років XX сторіччя до сьогодні. Уперше наше мистецтво в такому обсязі буде представлено в постійній колекції однієї з найвпливовіших артінституцій світу. У 2022-му в Парижі відбудеться виставка цих робіт, також передбачено лекційну програму, дотичну до теми виставки.
Ініціатором проєкту виступив Зенко Афтаназів, президент Українського клубу колекціонерів сучасного мистецтва, котрий йшов до втілення цієї ідеї ще з 2016 року. Варто зазначити, що в колекції багато робіт Харківської школи фотографії, яка дуже цінується за кордоном, а також роботи одеських концептуалістів. Зумом до пресконференції приєднався Ніколя Луччі-Гутніков, куратор Центру Помпіду, котрий сказав, що «вони прагнуть зобразити глобальну панораму мистецтва у світі, і репрезентація української культури є дуже важливою в контексті відтворення мистецтва Східної Європи».

Як збирає колекцію Fondation Louis Vuitton. Фото: Barthelemy de Mazenod / Unsplash
Окремий день форуму було присвячено корпоративним колекціям. Слухали лекцію куратора корпоративної колекції Deutsche Bank Алістера Гікса, котрий розповів про те, як вони називали іменами митців поверхи штаб-квартири банку у Франкфурті, а також як купували роботи за півтори тисячі доларів у 1970-х — 1990-х. Це була середня вартість роботи з колекції на той час.
А Клер Стеблер із Фонду Louis Vuitton розповіла про принципи, керуючись якими вони роблять виставки: це запрошення інституцій (роботи з інших музеїв) або використання власних фондів. Було цікаво почути про напрями, за якими добирають роботи для колекції: це contemplative art (споглядальне мистецтво), попарт, експресіонізм, а також sound and music. Щодо останнього напрямку варто сказати, що власник фундації Бернар Арно також є піаністом і часом навіть грає на концертах. А Клер має стосунок до України, адже колись працювала в київському Пінчук Арт Центрі. Тож, можливо, з часом українське мистецтво з’явиться й у колекції Fondation Louis Vuitton.