У яких сферах жінки відкривають бізнес в Україні. Фото: pixabay
У 2020 році жінки відкрили на 5% більше ФОПів, ніж чоловіки. Крім того, за останні 10 років у жінок на 25 тис. відкритих ФОПів більше, ніж у чоловіків. Це означає, що за цей період жінки ставали підприємицями на 1% частіше.
За останні десять років в Україні відкрили 2 772 787 бізнесів, із них ФОПів – майже 2,3 млн і майже 497 тис. компаній. Найактивніше бізнес відкривали 2018 року, а найменш активно ‒ у 2012 і 2014 роках. Про це йдеться в дослідженні YouControl.
Динаміка відкриття компаній і ФОПів за останні десять років
Водночас 2020 року відкрито майже на 6% менше ФОПів і на 25% менше компаній, ніж 2019 року. Проте це однаково значно більше, ніж 2014 року.
Загалом останні чотири роки поспіль зберігається тенденція, коли жінки відкривають ФОПи частіше за чоловіків. Однак за останнє десятиліття чоловіки майже втричі випереджають жінок щодо відкриття компаній: 320 тис. проти 129 тис.
Кількість бізнесів, які відкрили жінки за останні 10 років в Україні. Фото: YouControl
За останні десять років розрив між кількістю відкритих компаній чоловіками й жінками мало змінювався з року в рік. Однак можна помітити позитивні зміни: 2010 року розрив складав 40%, 2015-го – 38%, а 2020 року – майже 36%.
Варто зазначити, що жінки частіше реєструються як ФОПи (у 90% випадків), ніж ТОВ або ПП, адже саме ця форма організації власної справи більше підходить для галузей, у яких жінки хотіли б себе реалізувати, пояснила Ганна Сахно, економістка Центру економічної стратегії.
«Це передусім сфера послуг: індустрія краси, виготовлення одягу, хендмейд прикрас і домашнього декору. Також ФОПи – це легальний фриланс. Жінки заробляють як перекладачки, SMM-менеджерки, позаштатні журналістки, копірайтерки, репетиторки тощо. До того ж ФОП набагато легше зареєструвати й дешевше обслуговувати — ця форма більше підходить початківцям».
Ганна Сахно
економістка Центру економічної стратегії
Крім того, вона зазначила, що така тенденція спостерігається по всьому світу. За останні роки в Україні з'явилася велика кількість програм із підтримки саме жіночого бізнесу від місцевих і міжнародних партнерів. Жінки також опановують нові галузі економіки, де доцільніше реєструвати компанію — наприклад, туристичні агентства, юридичні та фінансові послуги.
Частка бізнесвумен в українських бізнес-центрах
За останні три роки в найбільших містах України спостерігається скорочення гендерного розриву. Найпомітніші зміни відбулися в Києві. Наразі відсоток жінок-власниць компаній у столиці зріс до 26%, а 2018 року їхня кількість складала 23%.
У Дніпрі та Одесі жінок-бенефіціарів зараз по 27%, а було 25%. Збільшилася кількість підприємиць і у Львові — їх стало 26%, а було 24%. Найменше їхня кількість зросла в Харкові — з 25% до 26%.
Cеред бенефіціарів у топ-330 найбільших за обсягом виручки компаній 2019 року жінок було в 16 разів менше, ніж чоловіків.
Фото: YouControl
З 330 найбільших за виручкою компаній 2019 року (від 2,853 млн грн до 85,7 млн грн) лише в 11 компаніях єдиним бенефіціарним власником є жінка.
У трьох із цих компаній жінки є номінальними власницями, тобто не є реальними власниками бізнесу й не беруть безпосередньої участі в процесі ухвалення рішень, а лише здійснюють управління на користь третіх осіб, зазвичай родичів чоловічої статі.
Ще у 24 компаніях із 330 власниками є одночасно й жінки, і чоловіки. А 185 найбільших бізнесів належать винятково чоловікам. З усіх компаній 33% не вказали КБВ.
«Я б дивилася на статистику позитивно. Скорочення розриву свідчить про те, що суспільство розвивається. На жаль, принципи рівності не так швидко засвоюються суспільством, як того хотілося б. Але зрушення є. Маса освітніх проєктів, мистецьких, соціальних, що розповідають жінкам про можливості, навчають лідерства, навчають будувати своє, дають результати».
Ярослава Кравченко
засновниця «Дикого театру», ведуча, амбасадорка міжнародного руху солідарності за гендерну рівність HeForShe
Кравченко також зазначила, що серед її оточення половину управлінців крутими проєктами складають саме жінки. Наприклад, бренд «Заріна», заснований 1998 року, або стартапи та ініціативи 2010-х, як-от: «Патент.бот», «Усі свої», «Таблеточки».
Однак вона вважає, що жінок серед бенефіціарів найбагатших бізнесів України лише 3% через негативні традиції та стереотипи, які є в суспільстві.
Галузі, у яких власники найбільших компаній ‒ жінки
Серед очевидних лідерів за основним КВЕДом ‒ роздрібна та оптова торгівля. У п’яти компаніях це торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.
У двох компаніях ‒ торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин. Ще у двох ‒ молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами.
І ще в декількох ‒ роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах.
Фото: YouControl
Однак зустрічаються поодинокі випадки торгівлі:
- автомобілями та легковими автотранспортними засобами;
- цукром, шоколадом і кондитерськими виробами;
- косметичними товарами та туалетним приладдям у спеціалізованих магазинах.
Серед основних КВЕДів також:
- виробництво чавуну, сталі та феросплавів;
- розподіл електроенергії;
- виробництво залізничних локомотивів і рухомого складу;
- добування залізних руд;
- виробництво фармацевтичних препаратів і матеріалів;
- виробництво олії та тваринних жирів;
- розведення свійської птиці.
Топ-11 компаній із 330 найбільших за обсягом виручки 2019 року, де єдиним бенефіціаром вказана жінка:
- «Укрпалетсистем»;
- «Альянс Ойл Україна»;
- «Фармак»;
- «Євростандарт»;
- «Свісс Кроно»;
- «Вартіс»;
- «Оліяр»;
- «Брокард Україна»;
- «Юніверсал Фіш Компані»;
- «Пологівський олійноекстракційний завод»;
- «Торговий дім «Майола».
За даними міжнародного рейтингу гендерної рівності The Global Gender Gap Index 2020 rankings, поки що жодна з країн світу не досягла гендерного рівноправ'я. Попереду ‒ Ісландія (з результатом 0,87).
Україна посіла 59-те місце зі 152 країн. Згідно з даними Всесвітнього економічного форуму, для досягнення гендерної рівності у світовій економіці знадобиться ще приблизно 250 років. А глобальний паритет в оплаті праці, ймовірно, буде досягнуто лише 2277 року.