Міжнародна автомобільна федерація вигнала країни-агресори — Росію та Білорусь — зі світового авто- та мотоспорту. У спробах уникнути санкцій російські гонщики прибирають національну символіку навіть їхніх особистих облікових записів у соцмережах
На екстреному засіданні Всесвітньої ради, викликаним нападом на Україну, ФІА юридично зафіксувала вже ухвалені санкції плюс додала пакет нових. Як і в інших дисциплінах спорту, обидві держави втратили право проведення міжнародних змагань, їхні спортсмени – захищати честь своїх країн за кордоном, а функціонери втратили членство у профільних комітетах та комісіях. Навіть російські ЗМІ визнають, що ці санкції по суті безстрокові.
Повний перелік санкцій:
– заборонено проведення міжнародних змагань на території Росії та Білорусі;
– заборонено використання прапорів, гімнів, кольорів та символіки на екіпіруванні та автомобілях/мотоциклах;
– заборонено участь національних збірних;
– відсторонено від роботи членів Комісій ФІА;
– заморожені як чинні, так і нові гранти ФІА.
Єдиний шанс для гонщиків із цих країн потрапити на міжнародні змагання – виступати у них під білим прапором. Йдеться про нейтральний статус і прапор ФІА, аналогічний олімпійському. Більше того, спортсменів допустять на старт лише у разі «прихильності до принципів миру та політичної нейтральності». Це означає беззастережну підтримку позиції ФІА, яка «полягає у солідарності з громадянами України та позицією Української автомобільної федерації». Нагадаємо, що саме з її подачі було скликане екстрене засідання Всесвітньої ради та «забанені» країни-агресори. Тут і відмова від підтримки офіційної політики країн-агресорів, заборона навіть на щось нагадує національну символіку як в екіпіруванні, так і в розмальовці гоночних автомобілів, і багато чого ще.
Даний спектр понять дуже широкий і при цьому слабо прописаний, а тому представляє федерації безліч важелів тиску на росіян та білорусів. Тобто будь-яка посада або навіть ретвіт, які можуть бути витлумачені як підтримка політики агресії, можуть коштувати їм як мінімум річної дискваліфікації. Тому спортсмени кинулися виправдовуватися, висловлювати «глибоке занепокоєння» і стверджувати як мантру що «спорт поза політикою».
Так, єдина російська у Ф-1 – штатний аутсайдер Микита Мазепін – поспішила прибрати триколор зі всіх своїх акаунтів. Одночасно його команда Haas, титульним спонсором якої є концерн його батька UralKali, менш ніж за годину обдерла з болідів та трейлерів усі наклейки. Навіть класичну ліврею у вигляді триколору. «Судячи з формулювання резолюції ФІА, болід у прапор Росії більше не одягнуть — упевнений...«. Одночасно вона прибрала будь-яку згадку з усіх платформ – від фірмового сайту до сторінок у соцмережах.

Санкції ФІА щодо спортсменів країн-агресорів. Скан: FIA
Більше того, інші спонсори команди — насамперед персональний спонсор Міка Шумахера, напарника Мазепіна-мол., вимагають від Haas розриву угоди з Уралкалієм. Немає сумнівів, що команда вибере менш токсичний варіант, тим більше, що син великого Міхаеля Шумахера для неї куди цінніший, ніж російський Буратіно, над безпорадністю якого сміються навіть суперники. Навіть якщо Мазепін-старший погодиться фінансувати команду як меценат, тобто просто в обмін на надання місця своєму синові, команда замінить його після першого ж провалу.
Що вже казати про менш багатих гонщиків з Р і РБ — вони масово втрачають і спонсорів, і договори, не кажучи вже про попередні домовленості. Підтримувати спортсменів із країн-агресорів стає не просто моветоном, а й токсичним кейсом. Так, Ірина Сидоркова вже втратила місце у жіночій Формулі-1 — W Series, хоч і не готова в цьому зізнатися.
Але навіть дотримання всіх пересторог не гарантує їм нічого. Наприклад, дві головні автоперегонові країни Європи – Великобританія та Німеччина – заборонила спортсменам із Росії та Білорусі виступати у змаганнях на території своїх країн. І це стосується всіх дисциплін автоспорту – від Формули-1 до ралі. Щойно стало відомо, що до них приєдналися навіть зазвичай нейтральні Фінляндія та Швеція.
Зрозуміло, що Росія втратила свій етап у чемпіонаті світу Формули-1. Причому надовго. Розірвано не лише контракт із трасою в Сочі, яка мала приймати Ф-1 цього року, а й з пітерською «Ігорою Драйв», попередньо підписаний на сезони 2023-2025 років.

«Наші пілоти не хочуть виступати у країні, яка розв'язала війну в Україні. Позитивною стороною для мене є згуртованість усередині Європи. Я повністю поділяю всі санкції та підтримую їх особисто. Було б контрпродуктивно допомагати Росії вибудовувати позитивний імідж із допомогою Гран-прі».
Які гонки втратила Росія:
- Етап чемпіонату світу Формули-1 у Сочі;
– етап Кубка світу з турингових перегонів WTCR у Сочі;
- інтерконтинентальний Кубок з дріфту в Сочі;
– етап Кубка світу з крос-кантрі «Шовковий Шлях»;
– етап чемпіонат світу зі спідвею;
- Етап чемпіонат світу з мотокросу.
Вимоги до спортсменів РФ та РБ:
– виступати у змаганнях в індивідуальному порядку, не представляючи Росію чи Білорусь;
– публічно та в соцмережах не демонструвати національну символіку Росії та Білорусі, кольору чи прапори;
– Відмовитися від демонстрації зображень національних прапорів (поточних чи історичних), пов'язаних із прапорами зображень, національних емблем та символіки. Заборона стосується уніформи, одягу, аксесуарів або інших особистих речей. А також будь-яких деталей гоночних болідів. Також заборона стосується використання слів «російська», «Росія», «білорус», «Білорусь», «Російська автомобільна федерація», «Автомобільна федерація Білорусі», а також акронімів RUS, RAF, BAF, FBA та BLR у будь-якому вигляді. Під заборону потрапили й емблеми автомобільних федерацій обох країн – РАФ та АФБ.
– визнати відмову від відтворення національних гімнів Росії та Білорусі на змаганнях. Також спортсменам забороняється самостійно співати національні гімни у будь-якій формі у рамках змагань та пов'язаних з ними заходах.
– забороняється робити заяви, давати коментарі та вживати дій, які можуть бути розцінені як завдання шкоди ФІА або змаганням, що проводяться. Зокрема, забороняється безпосередньо чи опосередковано у будь-якій формі висловлювати підтримку діям Росії та Білорусі щодо України.
– визнати право ФІА на запровадження додаткових заходів у разі участі спортсмена у подіях, пов'язаних із тим, що відбувається в Україні. У тому числі право ФІА відмовити спортсмену в участі у змаганнях.
Тобто будь-якої миті ФІА може остаточно забанити російських та білоруських гонщиків. Без пояснення причин.

Один із варіантів розмальовки боліду Haas на сезон-2023. Рендери: Haas fans
Вкладення
Циркуляр ФИА о санкциях для стран-агрессоров