Китай та Індія почнуть активніше отримувати нафту з Близького Сходу, Африки та Америки, що викличе зростання цін на нафту і фрахтові ставки. Це стало наслідком нових санкцій США, спрямованих проти російських нафтопереробних компаній і танкерів, що обмежує постачання для основних клієнтів москви. Як повідомляє Reuters, Міністерство фінансів США оголосило про санкції проти компаній «Газпром нафта», «Сургутнафтогаз» і 183 суден, що транспортували російську нафту.
Обмеження зачепили танкери, які переважно доставляли нафту до Індії та Китаю, оскільки санкції «Великої сімки» 2022 року змістили основний експорт російської нафти з Європи до Азії. Деякі з цих суден також перевозили нафту з Ірану, що також знаходиться під санкціями. Нові заходи значно вплинуть на експорт російської нафти, змушуючи китайські незалежні нафтопереробні заводи скоротити переробку.
У понеділок ціни на нафту досягли пікових значень за останні місяці: вартість Brent перевищила $81 за барель. Згідно з даними Kpler, 143 танкери, що підпали під санкції, минулого року транспортували 530 млн барелів російської нафти, що становить 42% її морського експорту. Близько 300 млн барелів було відправлено до Китаю, решта – до Індії.
Очікується, що санкції суттєво скоротять доступний флот для перевезення російської нафти, підвищуючи ставки на транспортування. Китайський імпорт російської нафти зріс на 2%, досягнувши 99,09 млн тонн за 2023 рік, тоді як Індія імпортувала 1,764 млн барелів на добу.
Аналітики прогнозують значні перебої в експорті, якщо обмеження будуть дотримуватись суворо, але ситуація може змінитися залежно від дій майбутньої адміністрації США та позиції Китаю.
«Ці санкції значно скоротять флот, доступний для доставки нафти з росії в короткостроковій перспективі, що призведе до підвищення фрахтових ставок», — сказав фрахтовий аналітик Kpler Метт Райт.
За словами джерел, нові санкції підштовхнуть Китай та Індію повернутися на нафтовий ринок і шукати більші обсяги поставок з Близького Сходу, Африки та Північної і Південної Америки.
Спотові ціни на близькосхідну, африканську та бразильську нафту вже зросли в останні місяці через збільшення попиту з боку Китаю та Індії, оскільки поставки російської та іранської нафти обмежені і подорожчали, додали вони.
«Ціни на близькосхідну нафту вже зростають. У нас немає іншого виходу, окрім як перейти на близькосхідну нафту. Можливо, нам доведеться перейти і на американську нафту», — сказав представник індійської нафтопереробної компанії.
Інше індійське джерело в нафтопереробній галузі заявило, що санкції проти російських нафтових страховиків змусять росію знизити ціну на нафту нижче $60 за барель, щоб москва могла продовжувати користуватися західними страховими компаніями і танкерами.
«Індійські нафтопереробники, основні покупці російської нафти, навряд чи будуть чекати, поки це стане відомо, і намагатимуться знайти альтернативу у вигляді близькосхідної нафти і нафти Атлантичного басейну, пов'язаної з датованою маркою Brent. Сила дубайського бенчмарку може тільки зростати, оскільки ми, ймовірно, побачимо агресивні торги за лютневі вантажі з Оману або Мурбану, що призведе до більш вузького спреду Brent/Dubai», — сказав керівник аналітичного відділу Onyx Capital Group Гаррі Чілінгірян.
Минулого місяця адміністрація Байдена призначила більше суден для роботи з іранською нафтою напередодні більш жорстких дій, очікуваних від нової адміністрації Трампа, що призвело до того, що Портова група Шаньдун заборонила санкціонованим танкерам заходити в свої порти в східній китайській провінції.
«Китай, основний покупець іранської нафти, також звернеться до більш важкої близькосхідної нафти і, швидше за все, максимально збільшить відбір канадської нафти з Транс-Гірського трубопроводу», — сказав Чілінгурян.