Не всі люди поділяють думку лідерів нових технологій, як-от Ілон Маск, про те, що штучний інтелект є «фундаментальним ризиком для цивілізації». Більшість співробітників компаній у світі – а саме дві третини – будуть довіряти босу-роботу більше, ніж людині.
Ймовірно, працівників не лякає те, що до 2030 року до 800 млн робочих по всьому світу можуть замінити машинами. Такого висновку дійшли експерти World Economic Forum (WEF, Всесвітнього економічного форуму).
Ефект роботів
Нещодавнє дослідження Oracle і Future Workplace в десяти найбільш економічно розвинених країнах показало: 82% співробітників вважають, що менеджери-роботи можуть краще і швидше надавати точні дані, контролювати графік роботи й управляти бюджетом, аніж «живі» начальники. А 64% опитаних працівників довіряють штучному інтелекту (ШІ) більше, ніж людині. Причому в Китаї таких — 88%, в Індії — 89%, а в Сінгапурі – 83%. Втім, у Франції довіритися роботам згодні 56% співробітників, а у Великобританії – 54%.

У WEF пояснюють такі високі показники в Азії тим, що використання робототехніки в цих країнах стрімко зростає. Наприклад, продажі промислових роботів в Індії за рік зросли на 39%. А Китай взагалі до 2020 року прагне до звання найбільш автоматизованої країни.
За прогнозом PwC, впровадження ШІ та робототехніки до 2030 року додасть світовій економіці $15,7 трлн, а, скажімо, ефект для ВВП Китаю на той час може скласти +26%. Пов'язано це, в першу чергу, з тим, що автоматизація рутинних завдань дозволить працівникам зосередитися на більш працемістких процесах. Водночас створення нових товарів стане більш гнучким, оскільки роботи будуть краще розуміти, чого хочуть клієнти.
Життя з роботами
Попри те, що роботи та ШІ у тому чи іншому вигляді все більше впроваджуються в наше життя, це не обов'язково погано. WEF прогнозує, що хоча до 2022 року автоматизація й позбавить 75 млн чоловік роботи, проте їм на заміну з'явиться майже вдвічі більше – 133 млн – нових робочих місць. І пов'язані вони будуть з новими технологіями: фахівці зі ШІ та машинного навчання, «великим даними» і блокчейну.
Але, крім них, високий попит до 2022 року буде на аналітиків даних, розробників ПЗ, фахівців з електронної торгівлі та соціальних мереж. Крім них, затребуваними залишаться поки що «чисто людські» професії – фахівці з обслуговування клієнтів і підбору кадрів, менеджери з продажу та маркетингу, викладачі (особливо креативних професій) і менеджери з інновацій.
Опитані Oracle і Future Workplace співробітники відзначають, що наразі роботи ще не навчилися розуміти почуття, а люди все ще краще навчають і створюють сприятливу або мотивуючу атмосферу на роботі.
«Менеджери, як і раніше, будуть затребуваними, але лише в тому разі, якщо зосередяться на тому, що притаманне людині, використовуючи навички, що допомагають взаємодіяти з іншими людьми, – так звані soft skils. А технічні завдання та рутинну роботу залишать роботам», — пояснив директор з досліджень Future Workplace Ден Шавбел.
А ось насторожитися вже варто бухгалтерам, аудиторам, юристам, секретарям, збирачам та іншим фабричним робітникам, поштовим службовцям, касирам, водіям і різним статистам. Ці професії ставатимуть все менш потрібними.