У 2024 році 59% нових підприємств в Україні заснували саме жінки. Ця тенденція, безумовно, впливає на загальну бізнес-картину. Адже жіночий стиль керівництва має особливості і в побудові процесів, і в спілкуванні з командою та партнерами тощо. У чому ж відмінності? Про це розповіла Ірина Качмарчик, українська підприємниця та членкиня ГО «Міжнародні Амбасади Жінок-підприємниць».
Український жіночий бізнес сьогодні
Жінка-підприємниця в Україні сьогодні має такі ж права й можливості, як і чоловік. Впевнена бізнес-позиція обумовлена тим, що у нас дуже сильні жінки – так було завжди, це історична особливість нації. В Україні підприємниці здавна опікувались великими бізнесами. Наприклад, у моїй родині є численні приклади жіночих бізнесів. Моя прабабуся мала нафтові вишки та очолила мʼясокомбінат після загибелі дідуся на війні.
Особисті інтереси жінок – підґрунтя для відкриття бізнесу. Щира зацікавленість галуззю спонукає бізнес-леді заглиблюватись у процеси, швидко реагувати на зміни. Прибутковість та логічна оцінка, притаманні чоловікам, відходять на другий план. За 15 років підприємництва я розпочинала багато бізнесів: від виробництва паперу й озеленення до косметичного бренду. Але разом з ними залишався мій головний проєкт – компанія, що надає бухгалтерські послуги. Я будую бізнес у цій галузі, бо люблю розвиток проєктів, мені подобається організовувати процеси, консультувати та підтримувати, бачити результати. А також – створювати середовище, приємне для наших клієнтів.

Чоловіки ставляться до вибору ніші прагматичніше, вони часто виступають більшою мірою інвесторами, ніж активними учасниками бізнесів. Жінки також іноді це роблять.
Емоційність & прагматичність
Бізнес зберігає у собі характер того, хто його створює: цінності, погляди, стиль. Жінки більш емоційні. Емпатія включається там, де чоловік вирішує прагматично. На це важливо зважати, зокрема, під час ведення переговорів. З жінками важливо говорити не лише про цифри, а й про цінності, соціальний вплив, довгострокові відносини. З чоловіками варто чітко структурувати аргументи, акцентуючи увагу на результатах та аналітиці.
Бізнес-леді вносять у роботу свій стиль і смак. У чоловічій справі це, звісно, також є. Але вже на другому, а то й на третьому місці. Наприклад, я керуюча партнерка української філії міжнародної бухгалтерської компанії. Мій партнер і керівник представництва у Польщі – чоловік. Стратегічно важливі питання ми, звісно, вирішуємо разом, але кожен керує «на своїй території».
Ми маємо загальний принцип побудови бренду, стандартизовані кольори, але навіть наші офіси в Україні та Польщі суттєво відрізняються. Один із клієнтів зазначив, що львівський офіс схожий на будиночок Барбі, бо там багато деталей, гарний декор тощо. Ось це вияв жіночності в роботі – увага до деталей, атмосфери, прагнення зробити бізнес не лише успішним, але й затишним.
Щоб успішно розвивати бізнес, важливо поєднувати жіночий емоційний підхід та увагу до деталей із чоловічою структурованістю й прагматизмом.
Як ефективно працювати з жінками в бізнесі:
- Важливо враховувати їхню схильність до командної роботи, потребу в емоційному комфорті в колективі.
- При ухваленні рішень доцільно залучати жінок до важливих, але неочевидних моментів. Оскільки бізнес-леді звертають увагу на деталі та можуть передбачити потенційні ризики.
- Для мотивації варто підкреслювати не лише фінансові показники, а й соціальний вплив бізнесу, важливість місії компанії та перспективи розвитку.
Як ефективно працювати з чоловіками:
- Вони орієнтовані на результат, тому важливо подавати інформацію структуровано, чітко формулювати завдання та майбутні показники ефективності.
- Чоловіки менше зважають на емоційний контекст, тому в переговорах слід наголошувати на аналітичних даних, фінансових перевагах і довгостроковій стратегії.
- Для мотивації важливо надавати можливості карʼєрного зростання, підкреслювати досягнення та пропонувати чіткі механізми реалізації їхніх ініціатив.
Враховуючи ці особливості, варто створювати команди, де поєднуються сильні сторони обох підходів: аналітичність і стратегія – з одного боку, гнучкість і соціальна залученість – з іншого. Це допоможе вибудовувати ефективний бізнес, який поєднує логіку та емпатію, чіткі бізнес-моделі та людяність у команді, із партнерами й клієнтами.