Facebook Pixel

Як змінився ринок послуг після початку повномасштабного вторгнення

Оксана Скоробреха
Керівниця підрозділу по взаємодії з бізнес-клієнтами OLX Україна

Повномасштабне вторгнення докорінно змінило життя майже кожного українця. Хтось вступив в лави ЗСУ чи ТрО, почав волонтерити або змінив кваліфікацію на більш практичну в умовах збройної агресії. Звісно, велика війна вплинула і на те, які послуги стали більш необхідними для населення. Ми в OLX зібрали дані щодо ринку послуг в Україні. В цьому матеріалі поділимось інформацією про те, як змінився ринок послуг після початку повномасштабного вторгнення, та обговоримо, чого варто очікувати в майбутньому.

Станом на січень 2022 року найбільш популярними послугами на платформі були:

  • Продаж обладнання для бізнесу;
  • Перевезення;
  • Будівельні й оздоблювальні ремонтні роботи;
  • Послуги краси та здоровʼя.

Все вказувало на подальше продовження зростання ринків та покращення ситуації після пандемії Covid-19. Проте все змінилось після 24 лютого. Вже під час повномасштабного вторгнення ми всередині команди спостерігали та помічали, що деякі категорії послуг почали швидко набирати популярності серед користувачів. В ТОП почали підійматися:

  • Перевезення (люди шукали можливість виїхати з найбільш небезпечних точок або ж перевести свій бізнес у більш безпечне місце);
  • Ремонт (заміна вікон/дверей), як наслідок пошкоджень після обстрілів.

Пізніше перелік найбільш популярних послуг доповнили:

  • Послуги, що стосуються краси та здоров'я (зачіски, манікюр, масажі). Це, вірогідно, повʼязано з масовою міграцією українців в незнайомі їм регіони країни;
  • Послуги слюсаря / сантехніка / електрика;
  • Ремонт авто;
  • Ремонт побутової техніки;
  • Перевезення та оренда транспорту.

Станом на початок 2024 року ситуація майже не змінилася, за виключенням показників перевезень – якщо раніше лідирували пасажирські, тепер більшу популярність мають вантажоперевезення.

Через початок активних бойових дій у лютому 2022 напрямком сервісів, в якому ми очікували побачити зміни, були ритуальні послуги. Наприклад, через те, що мільйони українців були змушені виїхати за кордон, в Україні збільшився попит на послуги репатріації тіл померлих.

Щодо загального стану на ринку ритуальних послуг, то на платформі OLX ми помітили, що на ринку ритуальних послуг з початку великої війни не відбулося ніяких ґрунтовних змін. Ми лише побачили очікуване та сезонне зростання в пошуку таких послуг, наприклад, як прибирання могил або встановлення памʼятників у період поминальних днів.

Проте, враховуючи дані щодо смертності з початку повномасштабного вторгнення, ринок ритуальних послуг в Україні зазнав значних змін. Основні з них:

  • Збільшення попиту точно є, але за межами онлайн-платформ, що важко оцифрувати та порівняти із попередніми періодами;
  • Проблеми з логістикою, які були і є досі;
  • Здорожчання послуг;
  • Реформа ринку, яка розпочалася в Україні й передбачає розмежування та чітке визначення різних типів послуг, розширення переліку способів поховання, усунення комунальної монополії, встановлення прозорого електронного обліку місць для поховання тощо.

Зараз досить важко прогнозувати будь-що, але ми все ж таки спробували скласти бачення того, які зміни варто очікувати на українському ринку послуг. Враховуючи наслідки повномасштабного вторгнення та тренди на ринку праці, а також дані, представлені на ресурсах InVenture, Career Hub, Kyivstar Hub, потрібні послуги в Україні найближчим часом можуть бути зосередженими в таких напрямках:

  • Відновлення та будівництво. Всі види послуг у цій сфері залишаться актуальними протягом наступних років. Україні потрібна якісна відбудова, і перспективи для цього очевидні;
  • ІТ-сектор та цифровізація. Україна була і залишається привабливою для замовників ІТ-послуг завдяки високому рівню кваліфікації місцевих фахівців та конкурентоспроможним цінам. Особливий інтерес представляють розробка мобільних додатків, веброзробка, а також спеціалізовані ІТ-рішення для бізнесу;
  • Енергетика, зокрема відновлювальна. Враховуючи нашу ситуацію з відключенням електроенергії та потребу зменшення залежності від імпортованих енергоресурсів, все вказує на перспективи зеленої трансформації. В тренді будуть послуги, повʼязані з розвитком та імплементацією відновлювальних джерел енергії як для домашніх домогосподарств, так і для бізнесу;
  • Аграрний сектор. Україна традиційно має сильні позиції в аграрному секторі, тож інновації в агротехнологіях, органічне землеробство, виробництво та експорт продукції харчування залишатимуться важливими напрямками для бізнесу та сприятимуть розвитку повʼязаних із цим послуг;
  • Екологічні та соціальні проєкти. Послуги з організації проєктів, що спрямовані на покращення довкілля, перероблення відходів чи соціальні ініціативи для підтримки вразливих верств населення та ветеранів також будуть мати високий попит;
  • Освіта та навчання. Особливо потреба буде відчуватись там, де спостерігається дефіцит кваліфікованих кадрів. Послуги з викладання або допомоги організації освітнього простору будуть потрібні в багатьох різних напрямках;
  • Туризм та гостинність. Після закінчення війни наш сектор туризму та гостинності має бути готовим до цього як до внутрішніх, так і до зовнішніх охочих відвідати Україну;
  • Експортні послуги. З огляду на потребу інтеграції в європейські ринки, послуги, що сприяють експорту українських товарів, будуть потрібні.

В той самий час ціни на ці та інші типи послуг вірогідно будуть зростати, проте спрогнозувати, наскільки кардинальними будуть зміни, наразі дуже важко. На майбутні тенденції впливає велика кількість різних факторів, починаючи від рівня інфляції та політичної стабільності в Україні і завершуючи глобальними економічними тенденціями.

Хоча перспективних для України напрямків бізнесу можна знайти безліч, важливо усвідомити, що їх успіх буде залежати також і від здатності адаптуватися до умов ринку.

Попри зміни, які відбулися в України за період великої війни, ми все ж маємо широкі перспективи для розвитку в багатьох напрямках. Ринок послуг, хоча і зазнав змін після початку повномасштабного вторгнення, швидко адаптувався та продовжує задовольняти нові й сталі потреби українців.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]