Як політики піаряться на недобудовах і чому це не вплине на ситуацію

юрист, СЕО та співзасновник проекту Monitor. Estate

Фото: PixelAnarchy/Pixabay

До виборів залишається все менше часу, і політики займаються «гречкосійством». Будь-яка проблема в місті може стати приводом для піару, не виняток і проблеми в будівельній галузі.

Кандидати в мери піаряться на проблемних об’єктах, обіцяючи розв'язати проблему та добудувати будинки. Але ці обіцянки — не більш як передвиборчий популізм, аби мобілізувати виборців і загітувати їх голосувати.

Черговий випадок трапився в Рівному, де один із кандидатів у мери вирішив допомогти інвесторам недобудов компанії DBN.

Передвиборчий популізм

Приблизно три сотні рівнян, інвесторів новобудов «Шоколад», «Ріверсайд», «Флагман» і «Ерсте Хаус», не отримали своїх квартир — наприкінці 2019 року будівництво заморозили чи то через перевірки, чи то через фінансові проблеми.

Дехто з інвесторів подавав заяви забудовнику на повернення коштів, але спроби були марними. Вкладники ходили на мітинги, писали листи до мерії, обласної ради, президенту.

Домоглися створення спеціальної комісії в міській раді, яка мала розібратися в темі, шукали іншого забудовника, який би міг добудувати будинки, але будівництво так і не відновилося.

Це не перший випадок, коли політики піаряться на проблемних об’єктах і на темі будівництва. Згадаємо, як чинний президент пообіцяв узяти на контроль добудову будинків «Укрбуду».

Можна пригадати й обіцянку чинного мера столиці допомогти жертвам забудовника-афериста Войцеховського. Усе б нічого, але, на жаль, питання житлового будівництва — не в компетенції ані президента, ані міської влади, бо вони не можуть впливати на забудовників.

Очевидно, що політики та чиновники не несуть відповідальності за дії людей, які в гонитві за низькими цінами купують житло в нечесних забудовників і потрапляють в афери.

Відносини інвесторів і забудовника — це приватні правовідносини, тому якщо виникають проблеми, врегулювати їх можна лише в судовому порядку.

Але місцева влада не має залишати інвесторів наодинці із цими проблемами — необхідно пояснювати, чому ці будівництва є ризиковими, як уникнути ризиків у разі купівлі житла, і зносити проблемні будинки.

Звідки недобудови

Проблема недобудов не є новою для України — за різними даними, у різних регіонах є понад 11 тис. об'єктів незавершеного будівництва, і їх не поспішають добудовувати.

Здебільшого недобудови з’являються через проблеми з фінансовим плануванням (неправильно розраховані витрати на будівництво, бракує інвестицій на початкових етапах будівництва, а залучити приватних інвесторів не виходить).

Ще однією з причин є порушення законодавства — будівництво без документів, самозахоплення земель, відсутність ліцензій. Перевірчі органи припиняють такі будівництва.

Крім того, уже побудовані будинки теж можуть бути недобудовами — якщо були порушені технічні вимоги, місто не видає дозволів на підключення мереж.

Станом на вересень 2020 року в столиці налічувалося 232 ризикові новобудови, що становить більш як половину об’єктів. Усі ці будинки мають або проблеми з документами, або із землею. А це означає, що одного дня їх будівництво може зупинитися.

На будівельній галузі можна добре поживитися, тому розв'язувати проблеми із забудовниками в Україні не поспішають. У боротьбі інвесторів проти забудовників перші часто програють.

Тому варто об’єднувати зусилля інвесторів і йти до юристів, поліції, прокуратури, суду, відстоювати свої права та робити весь цей процес публічним.

Хто може розв'язати проблему з незаконними новобудовами

У теперішніх умовах проблему недобудов можуть розв'язати лише інвестори — теперішні та майбутні. У європейських країнах такої проблеми немає — жоден інвестор не придбає житло, а орендар не візьме в оренду офіс чи квартиру в новобудові, яку зведено з порушенням закону.

Покупці нерухомості самі створюють правила для забудовників, змушуючи їх працювати чесно. Тому жоден забудовник не хоче псувати свою репутацію, порушуючи будівельні норми, не будуватиме без повного пакета документів і не займатиметься самозахопленням земель.

Крім того, у деяких державах ефективно працюють перевірчі органи, які оперативно зупиняють незаконні будівництва й або зобов’язують забудовника отримати всі документи й будувати відповідно до проєкту, або зносять їх за рішенням суду.

В Україні прецедент, коли недобудову знесли за рішенням суду, був лише один раз за всю історію незалежності. Здебільшого суд визнає законним самочинне будівництво, чим легалізує появу подібних споруд у майбутньому.

Завдання політиків — позбутися популізму у своїй роботі, зробити все, щоби люди могли самостійно ухвалювати рішення, були поінформовані про небезпеки, і писати закони, які б захищали права інвесторів і карали нечесних забудовників.

У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: kolonka@thepage.ua

Читати на The Page

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора