Бути лідером ринку — постійний процес, який потребує чіткої стратегії, гнучкості та готовності змінюватися залежно до зовнішніх обставин. А вести бізнес в умовах війни ще складніше через невизначеність та нестабільність навколо. Проте якраз в такі часи важливо не зупинятися, а навпаки — рухатися вперед та адаптуватися до нових реалій. Універсального секрету лідерства немає, однак ось пʼять порад, які точно виділять ваш бізнес з-поміж інших у ніші.
Збирайте сильну команду
Ключовим фактором успіху будь-якого бізнесу є команда професіоналів. Тож раджу за будь-яких обставин підтримувати та мотивувати спеціалістів, особливо під час кризових періодів. Окрім гідної компенсації та карʼєрних перспектив, позитивна атмосфера в команді також важлива, бо сприяє внутрішньому комфорту кожного в команді, а отже — зміцнює лояльність до компанії. Подумайте, які ініціативи зможуть згуртувати людей.
Наприклад, до Дня вишиванки ми провели флешмоб і об'єднали працівників в Україні та за кордоном. Підтримували Національний ботанічний сад ім. Гришка, відвідували Добропарк, долучилися до спільного «Пробігу під каштанами». Разом можна слухати пізнавальні лекції, влаштовувати фотосесії, активно відпочивати на природі або це може бути цікава й корисна рутина («вітамінні» дні з фруктами та фрешами тощо).
Сьогодні обов'язок всіх — підтримувати ЗСУ та населення, яке потерпіло від війни. І колектив має бачити відкриту і чесну політику компанії щодо цього.
Важливо активно залучати співробітників до допомоги, наприклад, разом збирати речі для ВПО або спільно донатити. Такі дії обʼєднують та згуртовують.
Також важливе постійне навчання та підвищення кваліфікації. Ми підтримуємо бажання розвиватися, і сьогодні для цього є багато можливостей: конференції, вебінари, курси тощо. Але потрібно, щоб навчання було не заради навчання, а заради покращення бізнес-процесів. З кожного навчання важливо принести щось корисне для компанії та реалізувати це.
Не менш вагомим є вміння залучати та утримувати таланти. Для цього слід активно працювати над HR-брендом: демонструвати стабільність компанії, розповідати про кар'єрні перспективи, гарантувати гідний соціальний пакет. Зокрема, психологічну підтримку чи навіть додаткові вихідні й лікарняні. Зараз людяність, гнучкість і готовність іти назустріч з боку керівників цінується як ніколи високо.
Робіть якісний продукт та впроваджуйте інновації
Щоб зберегти довіру та лояльність клієнтів, необхідно пропонувати їм продукцію чи послуги найкращої якості. Паралельно важливо впроваджувати інновації для того, щоб успішно встигати за новими потребами ринку.
Важливо постійно моніторити ринок та потреби споживачів. І залучати до цього різні департаменти компанії.
Ми, наприклад, регулярно відвідуємо міжнародні профільні заходи, спілкуємося з аграріями з усього світу та обов'язково обговорюємо всі ідеї на наших стратегічних сесіях. Закладаємо щороку близько 200 виробничих й 400 лабораторних та дрібноділяночних досліджень, а також інвестуємо у власний інститут прикладної біотехнології.
Диджиталізація бізнесу — ще один незамінний фактор, який допоможе закріпити лідерські позиції. Перехід в онлайн дозволяє оптимізувати роботу та пришвидшити безліч процесів, і навіть гарантує більшу стабільність і безпеку. До прикладу, у щорічному дослідженні ООН щодо електронного урядування країн-членів у 2022 році відзначили стійкість українських електронних урядових сервісів до викликів воєнного часу, зокрема, завдяки «хмарам». Чому? Бо навіть за найгірших умов (руйнування ракетою офісу разом з усіма документами, відсутність електроенергії чи звʼязку тощо) усі ваші дані будуть у безпеці на віддаленому сервері.
Розвивайте мережу партнерів
Об'єднуючи ресурси та експертизу з іншими компаніями, можна значно підвищити власну конкурентоспроможність. Укладайте партнерства з клієнтами, виробниками, асоціаціями чи навіть конкурентами, якщо це дасть позитивні результати. Співробітництво відкриває можливості для спільних досліджень, розробок інноваційних продуктів та виходу на нові ринки. Вислів «Один у полі не воїн» добре працює і в бізнесі.
Важливо фіксувати домовленості через меморандуми або угоди про спільну діяльність.
Наприклад, ми підписали меморандуми про стратегічне партнерство з декількома великими компаніями. Об'єднуємо зусилля, щоб, спільно працювати над проєктами декарбонізації агросектору України, через сумісні дослідження шукати рішення відновлення ґрунтів, що постраждали внаслідок воєнних дій. А також разом розвивати біотехнологічні інновації в агро, що сприятимуть євроінтеграційним процесам та полегшать адаптацію українського агробізнесу до вимог ЄС.
Адаптуйтесь
В умовах війни бізнесу необхідно швидко адаптуватися до змін і можливих ризиків. Іноді доводиться повністю оновлювати загальну стратегію розвитку, змінювати ланцюги постачання чи навіть реорганізовувати логістику. Така потреба постала особливо гостро якраз для аграрних компаній, адже їм доводилося реагувати на регулярне блокування кордону та протести перевізників і фермерів. Тож гнучкість та креативність у прийнятті рішень є вкрай потрібними якостями для керівника.
Важливо зосереджуватися на потребах клієнтів, які можуть змінюватися.
Наприклад, через зниження платоспроможності можуть стати актуальними інші варіанти продукції. Щодо нашої компанії, ми допомагаємо клієнтам оптимізувати витрати та готові запропонувати постачання біопрепаратів не в каністрах, а в кубових місткостях. На великих об'ємах це суттєва економія для аграріїв.
Будьте сучасними
Щоб утримувати лідерські позиції, компанія має йти в ногу з часом, відповідати запитам ринку та модернізувати свій бренд. Для цього необов'язково часто проводити масштабний ребрендинг, достатньо слідкувати за сприйняттям вашого бренду та зважаючи на це регулярно працювати над позиціюванням: оновлювати дизайн і візуальний прояв, промоматеріали та комунікаційну стратегію. Наша компанія на ринку понад 25 років. Це чималий відрізок часу, впродовж якого відбулося безліч змін. Разом з ними логічним чином еволюціонував і бренд. Зараз ми оновили загальну назву, щоб бути більш зрозумілими для партнерів.
Тож щоб залишатися на вершині у своєму сегменті ринку, зосередьтеся на пʼяти ключових пріоритетах: сформуйте і підтримуйте потужну команду висококваліфікованих і вмотивованих фахівців, постійно працюйте над підвищенням якості продукції та впровадженням інновацій, розбудовуйте мережу надійних партнерських зв'язків, тренуйте гнучкість і адаптивність, а також слідкуйте за трендами та прокачуйте бренд компанії. Якщо дотримуватиметеся цих порад, ваш бізнес матиме всі шанси не лише зберегти, а й зміцнити свої лідерські позиції навіть за найскладніших умов воєнного часу.