Порушення ПДР: як каратимуть за п’яне кермування

Керуючий АО «Місечко та партнери»

Верховна Рада хоче посилити відповідальність за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху — відповідний законопроєкт депутати ухвалили в першому читанні. Чи буде він ефективним?


Далекого 1999 року доктор юридичних наук, професор Марк Веніамінович Цвік, викладаючи нам, студентам 1 курсу Юридичної академії імені Ярослава Мудрого, теорію держави та права, пояснював ознаки правового суспільства й мрійливо розповідав про те, яким воно може бути в Україні.

Тоді,1999 року, так само, як і зараз, 2020-го, ми є далекими від такого суспільства, і в цьому не винен жоден президент чи інший орган влади — у цьому винні ми, громадяни України.

Адже жоден президент чи представник влади не є відповідальним за особу, яка сідає за кермо напідпитку, створюючи тим самим загрозу для інших учасників дорожнього руху, і жодні зміни до законодавства не будуть дієвими, доки суспільство не стане відповідальним за свої вчинки.

Основною позитивною зміною є збільшення строку накладення стягнення на винну особу, що керувала автомобілем у стані сп’яніння, з 3 місяців до 1 року.

А поки наше суспільство перебуває в стадії становлення, Рада ухвалила у першому читанні законопроєкт №2695 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху».

Таким чином, депутати змінили чинне законодавство в частині порушення правил дорожнього руху.

Кодекс про адміністративні правопорушення

На мою думку, основною позитивною зміною цього законопроєкту є збільшення строку накладення стягнення на винну особу, що керувала транспортним засобом у стані сп’яніння, з 3 місяців до 1 року.

Адже з огляду на навантаження в судах і «дієву» судову реформу рішення у справах щодо притягнення особи до відповідальності за кермування напідпитку доволі часто приймалися з порушенням встановленого терміну.

Особа фактично визнавалася винною, але з огляду на строки притягнення звільнялася від відповідальності.

Також законопроєктом посилено відповідальність за повторне протягом року правопорушення щодо керування транспортним засобом у стані сп’яніння. У разі набуття законом чинності разом із накладенням штрафу в розмірі 1200 неоподаткованих мінімумів до особи зможуть застосувати адмінарешт на 10 днів із позбавленням права керування транспортними засобами на 3 роки.

У разі виявлення в особи посвідчення водія, яке підлягає вилученню, процедура вилучення здійснюється поліціянтом.

А за вчинення аналогічного правопорушення втретє протягом року — адміністративний арешт на 15 діб із позбавленням права керування транспортними засобами на 10 років.

Необхідно також відзначити визначення порядку виконання постанови про позбавлення права керування транспортним засобом.

Згідно із законопроєктом, воно здійснюється шляхом вилучення посвідчення водія на строк позбавлення права керування транспортними засобами. Інформацію також вносять до єдиної інформаційної системи МВС України.

Особа вважається позбавленою права керування транспортним засобом після набуття чинності рішення суду про позбавлення цього права.

Якщо посвідчення водія не було вилучене в особи, вона зобов’язана негайно принести водійське посвідчення до уповноважених органів Нацполіції.

У разі виявлення в особи посвідчення водія, яке підлягає вилученню, процедура вилучення здійснюється поліціянтом.

Кримінальний кодекс

Ухвалені зміни виключають можливість для особи, яку притягнено до кримінальної відповідальності за порушення ПДР у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, бути звільненою від покарання у зв’язку з дійовим каяттям, примиренням, передачею особи на поруки, зміною обстановки.

Невідбуту частину покарання зможуть замінити на більш м'яку форму в разі відбуття половини призначеного строку покарання.

Також така особа не матиме права на звільнення від покарання, звільнення від відбування покарання з випробуванням і матиме право на умовно-дострокове звільнення від відбування покарання лише після фактичного відбуття 2/3 терміну.

Невідбуту частину покарання зможуть замінити на більш м'яку форму в разі відбуття половини призначеного строку покарання.

Щодо покарання, то його також посилено:

  • Нововведення. Порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особою, яка керувала транспортним засобом у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, що спричинило потерпілому тілесне ушкодження середньої тяжкості, карається позбавленням волі на строк до 3 років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від 3 до 5 років.
  • Якщо вищевказані дії спричинили смерть особи або заподіяли тяжке тілесне ушкодження, передбачено позбавлення волі на строк від 3 до 8 років (без змін) з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від 5 до 8 років (раніше — до 3 років).
  • Нововведення. У випадку загибелі кількох осіб передбачене позбавлення волі на строк від 5 до 10 років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від 6 до 8 років.

Очікую на підписання президентом цього законопроєкту й настання ефекту від ухвалених змін.

Можливо, завдяки посиленню відповідальності ми станемо на крок ближче до правового суспільства.

У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: kolonka@thepage.ua

Читати на The Page

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора