Електронна трудова книжка: плюси та підводні камені новації

Зореслава Кудиба
Членкиня Асоціації правників України, провідна адвокатка АО «Моріс Ґруп»

За словами експертів, потреба в існуванні трудової книжки давно відпала, оскільки їй на зміну приходять цифрові технології.

3 червня Кабмін підтримав проєкт закону щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі. Його вже внесли до Верховної Ради (№3623). Законопроєкт фактично передбачає створення електронних трудових книжок.

Крім того, Кабмін ще 27 листопада 2019 року ухвалив постанову №1084 про запровадження обліку трудової діяльності в електронній формі, затвердивши порядок такого обліку.

Telegram Logo

Отже, потенційний перехід до електронних трудових книжок — це право чи обов'язок? Що зміниться для працівників? Розглянемо всі плюси та мінуси паперової та електронної цифрової книжки.


Про що йдеться?

Тепер кожен охочий зможе в режимі онлайн ознайомитися з відомостями про свою трудову діяльність, починаючи з 2000 року, оскільки такі відомості вже містяться в електронних реєстрах держави.

Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!

За попередній період такі відомості вносяться на підставі сканованих копій паперової трудової книжки.

Відомості про трудову діяльність працівника зберігаються у персональній обліковій картці в реєстрі застрахованих осіб Держреєстру загальнообов'язкового держсоцстрахування.

Кожен охочий зможе в режимі онлайн ознайомитися з відомостями про свою трудову діяльність.

Відомості про трудову діяльність працівника містять:

  • особисті дані працівника (ПІБ, дату народження, ІПН, паспортні дані, місце проживання та засоби зв’язку);
  • відомості про періоди трудової діяльності;
  • дані про особливі умови праці, що дають право на пільги із загальнообов'язкового державного соціального страхування;
  • інформацію про судимість за вчинення злочину та про позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю;
  • інформацію про підтвердження набутого особою стажу роботи за межами України для застосування накопичення періодів стажу роботи відповідно до міжнародних договорів, ратифікованих ВР.

Водночас до Кодексу законів про працю України не внесли жодних змін. Залишається також чинною Інструкція про порядок ведення трудових книжок працівників.

Таким чином, наразі продовжують діяти усі правові норми щодо обов’язковості ведення фізичної трудової книжки.

Плюси та мінуси скасування паперової книжки

Насамперед варто звернутися до судових спорів, що здебільшого виникали та виникають щодо трудових книжок. Напевно, найбільший сегмент займають спори щодо невручення її в момент звільнення.

Після введення електронної книжки у роботодавця має зникнути обов’язок вручати її звільненому працівнику.

Відтак неможливими мають стати судові позови у разі, коли несумлінний працівник сам ухилився від отримання документу.

Крім того, існують непоодинокі випадки відмови роботодавця повернути трудову книжку чи погроз її знищення.

Зокрема, так чинять для тиску на робітника заради підписання ним певних заяв тощо. Такі інциденти також мали б зникнути у майбутньому — звісно, за умови внесення електронних її сканкопій до електронної трудової книжки.

Знову ж таки в разі визнання звільнення незаконним через суд скасування запису в трудовій книжці не залежатиме від роботодавця та матиме значні шанси на швидку реалізацію.

Автори реформи також наполягають на значній економії коштів для роботодавця у зв’язку зі зникненням обов’язку ведення трудової книжки. Дозволю собі не погодитися з такою позицією.

Наразі до трудової книжки вносяться дані про прийняття на роботу, звільнення, переведення. Такі події не так часто трапляються та займають не дуже багато часу.

Роботодавець буде зобов’язаний вносити відомості про роботу працівника й надалі.

Водночас ніхто не скасовує обов’язковість ведення кадрової документації, тобто всіх наказів, на підставі яких вносяться записи до трудової книжки — електронної чи паперової.

І знову ж таки саме роботодавець буде зобов’язаний вносити відомості про роботу працівника і до електронної трудової книжки.

Проте певна частина громадян з острахом чи недовірою ставляться до такої реформи. Серед основних побоювань — втрата особистих даних чи даних про роботу через недосконалість системи захисту.

Тому завданням держави є максимальний захист таких даних — саме вони дають можливість підтвердити трудовий стаж чи кваліфікаційні вимоги для довгоочікуваної посади, отримувати пенсію в разі непрацездатності тощо.

З метою експерименту я особисто вирішила протестувати нововведену систему «Електронна трудова книжка». І була трохи розчарована. В електронній версії моєї трудової книжки містяться незрозумілі записи про звільнення мене з роботи, яких насправді не було.

Якщо в інформації про страховий стаж є відомості про час роботи на двох підприємствах за цей період, то до електронної трудової книжки внесено записи про декілька звільнень за цей період і повторне прийняття на роботу.

Відтак у мене вже виникли питання, яким чином ці відомості з’явилися та хто тепер це виправлятиме? А особам, які виявлять це пізніше? Коли вже так званий пробний період завершиться і буде потреба в отриманні витягу про стаж?


Підсумовуючи, варто зазначити, що наразі більше запитань, ніж відповідей. Проведення такої реформи загалом вважаю позитивним кроком, проте мають бути належним чином прораховані всі можливі ризики.

The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора

Коментарі

Всі новини